دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علل پرموئی خانم ها (هیرسوتیسم)

پرمویی رشد موهای زائد مردانه در زنان است. پرمویی باعث رشد بیش از حد موهای تیره در صورت، قفسه سینه و پشت می شود. مقدار موی بدن شما تا حد زیادی توسط آرایش ژنتیکی شما تعیین می شود. طیف گسترده ای از توزیع نرمال مو، ضخامت و رنگ به علت تفاوت در وراثت وجود دارد. با این حال، پرمویی یک بیماری پزشکی است که می تواند از هورمون های بیش از حد مردانه به نام آندروژن ها، به ویژه تستوسترون، ایجاد شود.

 

علائم پرمویی در زنان چیست؟

پرمویی رشد موی سفت و محکم است که در بدن خانم جایی که به طور معمول مو ندارند، صورت، سینه و پشت، دیده میشود.  هنگامی که سطح بالای آندروژن باعث پرمویی می شود، علائم دیگر ممکن است در طول زمان، فرآیند Virilization ایجاد کند. علائم virilization ممکن است شامل موارد زیر باشد:

 

     تقویت صدا

     کچلی

    آکنه

     کاهش اندازه سینه

     افزایش توده عضلانی

     بزرگ شدن خروسک

 

علت پرمویی در زنان چیست؟

در بلوغ، تخمدان های دختر شروع به تولید ترکیبی از هورمون های جنسی زنانه و مردانه می کنند و موجب رشد مو در ناحیه زیر بغل و اندام تناسلی می شوند. پرمویی در اثر ترکیب بیش از حد هورمون جنسی مردانه (آندروژن) ایجاد می شود. پرمویی می تواند به علل زیر باشد:

 

-1  سندرم تخمدان پلی کیستیک

این سندرم (هر آنچه در رابطه با تخمدان پلی کیستیک باید بدانید ) شایع ترین علت پرمویی ناشی از عدم وجود هورمون های جنسی است که می تواند منجر به دوره های نامنظم، چاقی، ناباروری و گاهی کیست های متعدد در تخمدان شود.

 

2سندرم کوشینگ

این اتفاق زمانی رخ می دهد که بدن شما در معرض سطوح بالای کورتیزول هورمون قرار دارد. این مسئله می تواند از غده های آدرنال و تولید کورتیزول بیش از حد و یا مصرف داروهایی مانند پردنیزون در طول یک دوره طولانی ناشی شود.

 

3هیپرپلازی مادرزادی آدرنال

این وضعیت ارثی توسط تولید غیرطبیعی هورمونهای استروئیدی، از جمله کورتیزول و آندروژن، توسط غده فوق کلیه شما مشخص می شود.

 

4- تومورها

تومور ترشح آندروژن در تخمدانها و یا غده فوق کلیه می تواند باعث ایجاد پرمویی شود.

 

5داروها

بعضی از داروها می توانند باعث ایجاد پرمویی شوند. این داروها شامل دانازول است که برای درمان زنان مبتلا به آندومتریوز استفاده می شود. کورتیکواستروئیدهای سیستمیک و فلوکستین برای افسردگی استفاده می شود. گاهی اوقات، پرمویی می تواند بدون علت قابل شناسایی رخ دهد.

 

تشخیص پرمویی در زنان

تست هایی که هورمون های خاصی را در خون اندازه گیری می کنند، از جمله تستوسترون (تستوسترون چیست؟) و هورمون های مشابه تستوسترون، ممکن است به تعیین اینکه آیا سطح آندروژن بالا باعث ایجاد هیرسوتیسم می شود کمک می کند. در این صورت، پزشک ممکن است سونوگرافی یا سیتی اسکن برای بررسی تومور یا کیست در تخمدان و غده آرنال توصیه می کند. پزشک همچنین ممکن است شکم را بررسی کرده و آزمایش لگنی برای بررسی تومورها انجام دهد.

 

درمان پرمویی یا هیرسوتیسم

1- درمان پرمویی با دارو

داروهایی که برای پرمویی مصرف میشوند معمولا به مدت شش ماه، عمر متوسط یک فولیکول مو، تا قبل از تفاوت قابل توجهی در رشد مو، طول می کشد. داروها عبارتند از:

 پیشگیری از بارداری خوراکی

قرص های ضد بارداری یا سایر داروهای ضد بارداری هورمونی که حاوی استروژن و پروژستین هستند، پرمویی را به علت تولید آندروژن درمان می کنند. داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی یک روش معمول برای پرمویی در زنان است که نمی خواهند باردار شوند.

ضد آندروژن

این نوع داروها از اتصال آندروژن ها به گیرنده های بدن جلوگیری می کنند. این داروها اغلب شش ماه بعد از قرص های ضد بارداری تجویز می شوند؛ اگر ضد بارداری خوراکی موثر نباشد. شایع ترین ضد آندروژن برای درمان پرموی اسپیرونولاکتون (آلدکتون) است. از آنجا که این داروها می توانند نقایص مادرزادی را ایجاد کنند، هنگام مصرف آنها مهم است که از روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنید.

 

 کرم موضعی

( Eflornithine Vaniqa) یک کرم مخصوص برای موهای زائد صورت در زنان است. این کرم به طور مستقیم به ناحیه آسیب دیده اعمال می شود و به کاهش رشد مو کمک می کند اما موهای موجود را از بین نمی برد. این کرم را می توان با لیزر درمانی برای افزایش تاثیر استفاده کرد.

2- دستگاه لیزر موی زائد:

برای از بین بردن دائم موهای زائد، گزینه ها عبارتند از:

 الکترولیز

این درمان شامل وارد کردن یک سوزن کوچک در هر فولیکول مو است. سوزن پالس جریان الکتریکی را برای آسیب رساندن وارد می کند و نهایتا فولیکول را از بین می برد. ممکن است نیاز به درمان های متعدد داشته باشید.
الکترولیز موثر است اما می تواند دردناک باشد. برای کاهش درد می توان قبل از درمان از کرم بی حس کننده استفاده کرد.

لیزر درمانی

پرتو نور بسیار متمرکز (لیزر) بر روی پوست شما منتقل می شود تا فولیکول های مو را از بین ببرد و از رشد مو جلوگیری شود. ممکن است نیاز به درمان های متعدد داشته باشید. ممکن است بعد از لیزر درمانی قرمزی و تورم پوست ایجاد شود. لیزر درمانی گران است و خطر سوختگی و تغییر رنگ پوست را به خصوص در افرادی که دارای پوست برنزه یا تیره هستند، به همراه دارد.

 

 

 

عوامل خطر پرمویی زنان

چندین عامل می تواند بر احتمال ابتلا به پرمویی تاثیر بگذارد، از جمله:

  • سابقه خانوادگی. چندین بیماری که سبب ایجاد پرمویی می شوند، از جمله هیپرپلازی مادرزادی آدرنال و سندرم تخمدان پلی کیستیک می باشد.
  •  نژاد. زنان مدیترانه، خاورمیانه و جنوب شرقی، بیشتر در معرض پرمویی قرار دارند.
  •  چاقی. چاقی باعث افزایش تولید آندروژن می شود که می تواند باعث پرمویی شود.

عوارض جانبی هیرسوتیسم

پرمویی می تواند از نظر احساسی ترسناک باشد. برخی از زنان با داشتن موهای زائد اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. برخی دچار افسردگی می شوند. همچنین، اگرچه هیرسوتیسم عوارض فیزیکی ایجاد نمی کند، علت اصلی عدم تعادل هورمونی می تواند باشد.

همچنین، اگرچه پرمویی عوارض فیزیکی ایجاد نمی کند، علت اصلی عدم تعادل هورمونی است. اگر دوره پریودی نامنظمی داشته باشید ممکن است سندرم تخمدان پلی کیستیک داشته باشید که می تواند باروری را مهار کند

جلوگیری از پرمویی

پرمویی به طور کلی قابل پیشگیری نیست. اما کاهش وزن، اگر اضافه وزن دارید، ممکن است به کاهش پرمویی کمک کند، به ویژه اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا