دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

زگیل تناسلی در زنان و مردان

عفونت HPV

عفونت HPV به طور کلی سبب ایجاد پوست یا غشای مخاطی (زگیل) می شود. انواع خاصی از عفونت HPV باعث سرطان دهانه رحم می شوند. بیش از 100 گونه از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) وجود دارد.

انواع مختلفی از عفونت HPV باعث ایجاد زگیل در قسمت های مختلف بدن می شود. به عنوان مثال، برخی از انواع عفونت HPV سبب ایجاد زگیل در پاها می شوند، در حالی که بعضی دیگر باعث ایجاد زگیل هایی می شوند که بیشتر روی صورت یا گردن ظاهر می شود.

اکثر عفونتهای HPV به سرطان منجر نمی شوند. اما برخی از انواع HPVتناسلی می تواند سرطان بخش پایین رحم را که به واژن (دهانه رحم) متصل است، ایجاد کند. سایر انواع سرطان، از جمله سرطان های مقعد، آلت تناسلی، واژن، قسمت خارجی و پشتی دهانه رحم (oropharyngeal)، با عفونت HPV ارتباط دارند.

واکسن ها می توانند بیمار را در مقابل  HPV ژنتیکی که به احتمال زیاد باعث ایجاد زگیل های تناسلی یا سرطان دهانه رحم می شود، محافظت کنند.

انواع زگیل 

در بیشتر موارد، سیستم ایمنی بدن شما قبل از ایجاد زگیل، عفونت HPV را از بین می برد. هنگامی که آنها ظاهر می شوند، بسته به نوع HPV درگیر می شوند.

  • زگیل تناسلی. به نظر می رسد ضایعات صاف، گلهای کوچک مانند گل کلم یا ساقه مانند. در زنان، زگیل های تناسلی به طور عمده بر روی قسمت خارجی ظاهر می شوند، اما می توانند در نزدیکی مقعد، دهانه رحم یا مهبل نیز رخ دهند.
  • در مردان، زگیل های تناسلی روی آلت تناسلی و کیسه بیضه یا در اطراف مقعد ظاهر می شود. زگیل تناسلی به ندرت ناراحتی یا درد ایجاد می کند، هرچند ممکن است دچار خارش شود.
  • زگیل گیاهی. زگیل های گیاهی سخت و دانه ای است که معمولا بر روی پاشنه یا قوزک های پای شما ظاهر می شود. این زگیل ممکن است ناراحتی ایجاد کند.
  • زگیل های صاف. زگیل های صاف دارای شکل صاف و زخم های کوچکتر از پوست شما هستند. آنها می توانند در هر کجا ظاهر شوند، اما معمولا  بچه ها آن ها را روی صورت و مردها روی ناحیه ی گردن می گیرند و زنان آنها را روی نواحی پاها میگرند.

سرطان دهانه رحم

به یاد داشته باشید که واکسیناسیون در برابر HPV  می تواند شما را از سرطان دهانه رحم محافظت کند. برای کسانی که واکسینه نشده اند، اکثر موارد سرطان دهانه رحم ناشی از گونه ای از HPV است که معمولا باعث ایجاد زگیل می شوند، بنابراین زنان اغلب متوجه نمی شوند که آلوده شده اند. مراحل اولیه سرطان دهانه رحم معمولا نشانه ای ندارند.

با گذشت زمان، گونه ای خاص از عفونتHPV  می تواند منجر به ضایعات پیش سرطانی شود. اگر درمان نشود، این ضایعات می توانند سرطانی شوند. آزمایشات پاپ اسمیر برای زنان مهم است زیرا که می تواند تغییرات پیش سرطانی در دهانه رحم را که منجر به سرطان شود را، تشخیص دهد .

دستورالعمل های کنونی توصیه می کنند که زنان سنین 21 تا 29 ساله هر روز یک تست پاپ اسمیر داشته باشند. زنان در سن 30 تا 65 سالگی توصیه می شود که هر سه سال یک بار هر بار تست پاپ اسمیر را انجام دهند و یا هر پنج سال یکبار، اگر آزمایش DNA را هم انجام دهند.

زنانی که بیش از 65 سال دارند اگر آنها سه آزمایش پاپ اسمیر طبیعی دریک ردیف یا دو DNA پاپیلوما ویروس انسانی و آزمایشات پاپ اسمیر بدون هیچ نتیجه ی غیر طبیعی داشته باشند، می توانند آزمایش پاپ اسمیر را متوقف کنند

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنید

اگر شما یا فرزندتان هر دوی شما زگیل دارید که موجب احساس ناخوشایند، ناراحتی یا درد می شود، به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

در مقالات بعدی خواهید خواند:

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا