دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ناباروری دوم یا ناباروری ثانویه پس از فرزند اول

اولین فرزندتان را به راحتی باردار شدید و اکنون برای دومی تلاش می‌کنید. چرا دومی تا این حد دشوار است؟

شما یک فرزند دارید و حالا فرزند دیگری می خواهید. اما به دلایلی، با مشکلی در باروری دوم مواجه شده اید. ناتوانی در بارداری دوباره پس از تولد یک یا چند کودک، ناباروری ثانویه نامیده می شود. 11 درصد از زوج هایی که حداقل یک کودک داشته اند ممکن است مشکلات ناباروری ثانویه را داشته باشند.

باید در نظر داشت ناباروری به معنای یک سال رابطه جنسی بدون استفاده از هیچ‌گونه روش جلوگیری است که منجر به بارداری نشود البته این زمان برای بانوان بالای 35 سال 6 ماه رابطه بدون داشتن روش جلوگیری در نظر گرفته شده است. ناباروری به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. ناباروری اولیه؛ یعنی زن ظرف یک یا دو سال از ازدواج یا رابطه جنسی غیرمحافظت‌شده اصلاً باردار نشود.  همچنین ناباروری ثانویه به این معنی است که زن حداقل یکبار باردار شده است ولی در حال حاضر دیگر نمی تواند باردار شود.

برای دومین بارداری خود تلاش می‌کنید، اما ماه‌ها بدون نتیجه سپری می‌شوند و یا باردار می‌شوید، اما به سقط ختم می‌شود. این اوضاع به نام ناباروری دوم یا ناباروری ثانویه شناخته می‌شود. آنچه این موضوع را دشوار می‌سازد، این است که چون از قبل فرزندی به دنیا آورده‌اید، از سوی خودتان و هم از سوی دوستان نزدیک و خانواده، این مشکل نادیده گرفته یا کم اهمیت تلقی می‌شود. سعی در کمک گرفتن نیز ندارید، زیرا می‌پندارید که ناباروری شما ممکن نیست. در این زمان بهتر است برای کمک گرفتن خیلی درنگ نکنید.

علل بروز ناباروری دوم یا ناباروی ثاونیه چیست؟

ناباروری دوم مشکلی نسبتاً معمول است. بخشی از این مشکل به این علت است که افراد بارداری دوم خود را به تعویق می‌اندازند. بزرگ‌ترین شاخص ناباروری دوم سن است. بین نوزده تا سی و دو سالگی، دوران باروری حداکثری خود را می‌گذرانید و از سی و دو تا حدود سی و هفت سالگی، کاهش تدریجی آن وجود دارد. پس از سی و هشت سالگی، کاهش سریعی در باروری دیده می‌شود. در اکثر بانوان حدود چهل و دو ساله، این دوران پایان توانایی تولید مثل آنان را نشان می‌دهد.

دلایل دیگری می تواند درد نابروری ثانویه نقش داشته باشد. این دلایل عبارتند از:

دلایل ناباروری در آقایان

-ناباروری مردان به علت کمبود یا عدم وجود اسپرم

-مشکلات اسپرم (همچنین به عنوان اسپرم - مورفولوژی شناخته می شود)

- مشکلات حرکت و کیفیت اسپرم (همچنین به عنوان غلظت اسپرم شناخته شده است)

-واریکوسل

ناباروری در خانم ها

حدود یک سوم موارد ناباروری مربوط به ناباروری مردان است، یک سوم از آنها مربوط به ناباروری زنان است، و یک سوم آخر مربوط به مشکلات زنان و مردان بطور مشترک یا باقی دلایل ناشناخته است.

 افزایش وزن:

وزن بیش از حد تأثیر زیادی بر توانایی فرد برای بارداری دارد. اضافه وزن موجب نارسایی تخمدان در زنان می شود و اختلال عملکرد نعوظ و کاهش تولید اسپرم در مردان را افزایش می دهد. سیگار نیز اثر مشابهی بر باروری دارد.

این نوع ناباروری می تواند یک نتیجه از هر یک از علل فوق یا ترکیبی از آنها باشد. گاهی اوقات شما یا حتی پزشک تان نمی تواند دلیل را دقیقا مشخص کنید. با این حال، شما نیاز به یک پزشک دارید.

عاملان دیگری که باعث ناباروری ثانویه می شوند :

- شریک زندگی جدید هستید:

می تواند شریک زندگی جدید شما یک مشکل نازایی ناشناخته داشته باشد اما همچنین ممکن است کسی که بچه ای از یک رابطه قبلی داشته باشد، یک مشکل باروری ایجاد کرده است ، هر چند وضعیت ممکن است اتفاق بیفتد.

- مشکل بهداشتی یا سلامتی جدید:

شاید شما یا همسرتان دچار دیابت هستید. شاید او مصرف دارو برای فشار خون بالا داشته باشد یا شاید شما از افسردگی رنج می برید هر یک از این بیماری ها ممکن است بر میزان باروری شما تأثیر بگذارد و یا داروهایی را که می تواند باروری شما را تحت تاثیر قرار دهد، تحت تاثیر قرار دهد.

چه زمانی باید برای درمان ناباروری ثانویه اقدام کنیم؟

اگر بیش از یک سال آمیزش جنسی بدون محافظ داشته‌اید، ولی باردار نشده‌اید، زمان آن است که در پی کمک متخصص باشید. در بیست سالگی، به طور میانگین باردار شدن چهار ماه زمان می‌برد. در سی سالگی، این زمان به هشت ماه می‌رسد و پس از سی و پنج سالگی، به طور میانگین این زمان می‌تواند تا هجده ماه برای لقاح به زمان نیاز داشته باشد. این آمار نشان‌دهنده کاهش در فعالیت آمیزشی نیست، بلکه منعکس کننده کیفیت تخمک هاست. با افزایش سن، احتمال بروز عوامل گوناگون بیشتر می‌شود، مثل اندومتریوز و فیبروز. بنابراین به زوج‌های بالای سی سال توصیه می‌شود که اگر طی شش ماه باردار نشدند، باید هرچه زودتر در پی کمک باشند.

اگر نمی‌توانید باردار شوید، اولین گام مراجعه به پزشکی متخصص است. از پزشک بپرسید که ذخیره تخمدان شما چه حد است. ذخیره تخمدان گنجایش تخمدان‌ها برای تولید تخمک های توانا برای بارور شدن است که به بارداری موفق و سالم می‌انجامد. آزمایش‌ها و تصویربرداری‌ها از آنچه ذخیره تخمدان شماست، شاخصی ارائه می‌دهد.

سوال دیگر متخصص نازایی از شما که آیا آمیزش را در زمان درستی انجام می‌دهید یا خیر – خصوصاً زوج‌های شاغل که زمان محدودی را با یکدیگر می‌گذرانند. پزشک  در این حالت فولیکول ها (کیسه هایی کروی شکل در تخمدان زنان که در یک دوره قاعدگی یک یا چند عدد از آنها رشد و تخمک آزاد می‌کنند) را بررسی می‌کند تا در زمان تخمک گذاری آمیزش جنسی داشته باشید. این کار را آمیزش به موقع می‌خوانند. اگر مشکلی با ذخیره تخمدان و کیفیت ضعیف تخمک ها وجود نداشته باشد، اکثر زوج‌ها در اولین چهار ماه از تلاش خود باردار می‌شوند. اگر این عمل کارساز نشد، زمان آن است که هر چه زودتر از روشهای درمان ناباروری کمک بگیرد زیرا با بالا رفتن سن و گذشت زمان ذخیره تخمدانی کمتر میشود.

درمان های ناباروری ثانویه

درمان  ناباروری دوم درست مشابه ناباروری اولیه درمان می‌شود. صرف نظر از اینکه چه شخصی شما را درمان می‌کند، باید برنامه‌ای گام به گام و محدوده‌ی زمانی مشخصی برای هر گام وجود داشته باشد. اگر تشخیص شما ذخیره ضعیف تخمدان است، بنابراین درمان باید شدت بیشتری داشته باشد، یعنی باید سریع‌تر برای درمان اقدام کنید. برای آگاهی از تمامی روشها روی اینجا لینک کلیک نمایید.

با افزاش سن، احتمال سقط جنین نیز بیشتر خواهد شد. برای بانوانی که دچار سقط جنین مکرر هستند (بیش از دو سقط جنین پس از هشت هفته)، اولین گام تحقیق درباره کیفیت تخمک است، زیرا کیفیت ضعیف تخمک‌ها به طور طبیعی بارور نمی‌شوند. احتمال اختلالات کروموزومی نیز زیاد است که ناگزیر به سقط جنین ختم خواهد شد. اگر جای زخم رحم وجود داشته باشد، شاید جراحی آندوسکوپی برای بازسازی ساختار بدن توصیه شود. در این موارد آی وی اف روش درمان معمول است و امکان دارد پیش از جایگزینی رویان در رحم، این کار شامل آزمایش کروموزومی شود.

مبارزه برای دومین لقاح جنین از نظر احساسی ویرانگر است. احتمال دارد ترکیبی از احساسات خشم، ناامیدی، غم، گناه، افسردگی و حتی حسادت به دوستانی داشته باشید که به چنین وضعیتی دچارنشده‌اند. به گفته‌ی دکتر روان‌شناس، آنتونیت میریک، ناباروری اولیه را دوستانتان احساس می‌کنند و در دردتان سهیم می‌شوند، اما در ناباروی دوم، عده‌ی زیادی از افراد درد را برای خودشان نگه می‌دارند و اغلب حمایتی وجود ندارد. ازآنجایی که علاقه زوج برای آوردن برادر یا خواهری برای فرزندتان بسیار قوی است، از دست رفتن آرزوها و پذیرفتن آن زمان‌بر است و گاهی به مشاوره نیاز دارد. برای اکثر افراد، روش های درمانی راه گشا خواهد بود.

باید انجام دهند. همانطور که قبلا ذکر شد، داشتن فرزند به این معنا نیست که شما ناباروری را تجربه نخواهید کرد.

درمان ناباروری ثانویه همانند ناباروری اولیه است، درمان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

- داروهای ناباروری

- داروهای باروری تزریقی، به نام گنادوتروپین ها

. تلقیح داخل رحمی (IUI)

. لقاح آزمایشگاهی (IVF)

.بلوغ تخمک در آزمایشگاه (IVM)

- جراحی: معمولا جراحی لاپاروسکوپی، برای تعمیر لوله های فالوپین شده مسدود شده، یا برای حذف فیبروئیدها و یا اندومتریوز .

همانطور که شما در جستجوی یک راه حل برای مشکلات باروری خود هستید، ممکن است دوستان و خانواده ای داشته باشید که تصمیم شما را تایید نکنند. آنها ممکن است تعجب کنند که چرا شما "سخت تلاش می کنید". چرا "فقط آرامش خود را حفظ نمی کنید؟" این اتفاق آخرین بار رخ داد، دوباره رخ میدهد ؛ دوستان و خانواده در اشتباه هستند مطمئناً نیاز شما به درمان همانند افرادی است که دارای ناباروری اولیه هستند این "اقدام شدید" برای استفاده از درمان های پزشکی است که ممکن است کمک کند فرزند خود را به دنیا بیاورید.

تاثیر عاطفی ناباروری ثانویه

هنگامی که شما با این نوع ناباروری برخورد می کنید، طبیعی است که با یک سری از عواطف مواجه شوید. ناتوانی در بارداری برای دومین بار می تواند منجر به آشفتگی های عاطفی و احساسات معمولی شود که شما آن ها را احساس خواهید کرد:

  • خشم، زیرا شما قبلا کودکی داشته اید، اما در حال حاضر فکرتان درگیر مسئله ای تازه شده است
  • ناامیدی، زیرا قبلا بارداری، خیلی راحت بوده است، اما در حال حاضر اینطور نیست
  • حسادت، چون که دوستان و بستگان شما به راحتی بیش از یک کودک دارند
  • جداسازی، با توجه به احساساتتان شما نمی توانید در هر گروهی قرار گیرید. مسائل مربوط به باروری می تواند رابطه شما را تحت فشار قرار دهد و شما احساس خستگی می کنید
  • احساس گناه می کنید زیرا شما نمی توانید برای فرزند خود یک خواهر یا برادر بیاورید
  • غم و اندوه، زیرا می فهمید که دیگر نمی توانید یک حاملگی شاد را تجربه کنید
  • درماندگی، به علت عدم موفقیت و برنامه ریزی برای دیدار با پزشک
  • غم و اندوه، برای از دست دادن فرصت داشتن یک فرزند دیگر
  • هنگامی که به دیدار کودک تازه متولد شده فردی می روید یا زمانی که فردی بارداری اش را اعلام می کند، رنج می برید

در میان تمام احساسات منفی، ممکن است احساس کمی امید نیز داشته باشید زیرا هر ماه یک شروع جدید است.

اگر فکر می کنید که با وجود تمام تلاش هایتان قادر به باردار شدن نیستید، وقت آن رسیده است تا به یک پزشک برای تشخیص دقیق تر مراجعه کنید.

مقالات مرتبط

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا