دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دلایل تاخیر در پریودی، چه مواردی می‌تواند باشد؟

آیا با تاخیر در پریودی فورا باید تست بارداری بدهید؟ خیر. باید چند روزی صبر کرد.

در واقع علاوه بر بارداری، دلایل بسیاری برای تاخیر در پریودی وجود دارد. تاخیر در پریودی ممکن است به خاطر دلایلی مثل سن، سلامتی، رژیم غذایی، استرس و حتی فعالیت‌های ورزشی باشد.

در این مقاله به یکی از دردسرسازترین و پرمخاطب‌ترین مسئله زنان، با عنوان تاخیر در پریودی می‌پردازیم و سعی می‌کنیم تمامی نکات و سوالاتی را که به طور مکرر پرسیده می‌شود، پاسخ دهیم.

پریودم عقب افتاده!! آیا جای نگرانی دارد؟

مطالعات نشان داده است که تفاوت اندک در طول دوره قاعدگی، کاملا نرمال است. بر روی بیش از 100 خانم که سیکل قاعدگیشان در محدوده ای بین 35-21 روز بوده است، آزمایش انجام شده که 42% از آن‌ها سیکل قاعدگیشان حدود 7 روز جابجا شده است. 2-1 روز تاخیر در عادت ماهانه اصلا جای نگرانی ندارد.

تاخیر در پریودی برای نوجوانان زیر 16سال

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: ملاقات اول شما با متخصص زنان (مخصوص نوجوانان)

چرا پریودم دیر شده است؟

این سوالیست که توسط خیلی از دخترهای نوجوان پرسیده می‌شود. در واقع بسیاری از دخترهای نوجوان زیر 20 سال برای اینکه پس از اولین قاعدگیشان که رخ داده است، پریود منظمی داشته باشند، چند سالی طول می‌کشد و اغلب در آن‌ها تاخیر در پریودی رخ می‌دهد و طبیعی است. بدن یک دختر، پس از بلوغ، از نظر جنسی، سالیانه به تکامل بیشتری می‌رسد و این احتمال وجود دارد که تخمک هر ماه از تخمدان‌ها آزاد نشود، در نتیجه قاعدگی ممکن است هر دو هفته به طور مکرر یا هر سه ماه اتفاق بیفتد.

نوسان در قاعدگی به مدت دو سال یا کمتر در دخترهای نوجوان، در سنین بلوغ رخ می‌دهد که با فعالیت های ورزشی نرمال، می‌تواند منظم‌تر شود.

شروع قاعدگی در سنین بلوغ، به سطح هورمون‌ها در بدن نوجوانان وابسته است و قاعدگی آن‌ها با تثبیت سطح هورمون‌ها، می‌تواند منظم شود. با این وجود بسیاری از خانم‌ها، همچنان ممکن است قاعدگی‌های نامنظمی را داشته باشند.

آیا با تاخیر در پریودی می‌بایست بلافاصله تست بارداری انجام دهیم؟

علاوه بر بارداری، دلایل بسیاری برای تاخیر در پریودی وجود دارد:

  •     سبک زندگی
  •     استرس
  •     رژیم غذایی سخت
  •     فعالیت‌های ورزشی سنگین
  •     مصرف قرص‌های ضد بارداری
  •     بیماری‌های مختلف
  •     نرمال نبودن سطح هورمون‌ها
  •     مشکلات دستگاه تناسلی
  •     مشکلات غددی که سطح هورمون‌ها را تنظیم می‌کند

و نهایتا در مرحله آخر، تاخیر در قاعدگی می‌تواند نشانه بارداری باشد.

تست‌های خانگی تشخیص بارداری نمی‌توانند بارداری را در مراحل اولیه تشخیص دهند، این تست‌ها، سطح هورمون حاملگی یا هورمون HCG را در ادرار اندازه گیری می‌کنند. بدن این هورمون را وقتیکه تخمک بارور شود و در رحم لانه‌گزینی کند، تولید می‌کند.

آیا قاعدگیتان 5 روز به تاخیر افتاده است؟

برای به دست آوردن یک نتیجه مطمئن، حتما تست انجام دهید. در بعضی موارد، با بالا رفتن سطح هورمون HCG جواب مثبت تست ممکن است زود تر مشخص شود. اما این مورد در هر خانم متفاوت است. با این حال با وجود تاخیر در پریودی، در بعضی از موارد ممکن است جواب تست بارداری منفی شود و بنابراین تاخیر در پریودی همیشه نشان‌دهنده بارداری نیست.

دلایل تاخیر در پریودی، چه مواردی می تواند باشد؟

اگر قاعدگیتان 3روز به تعویق افتاد، لزوما نشانه بارداری نیست. دلایل تاخیر در قاعدگی، به سه گروه تقسیم می شود:

* فیزیولوژیک:

استرس، تغییرات ناگهانی وزن، تغییرات آب و هوا و زمان منطقه‌ای، شیردهی (آمنوره دوران شیر دهی(

* دلایل پزشکی:

بهم ریختگی سیکل قاعدگی با مصرف یا قطع مصرف بعضی داروها ایجاد می‌شود، مثل قرص‌های هورمونی ضد بارداری و ضد افسردگی‌ها

* پاتولوژیک:

  • بهم ریختگی سیکل قاعدگی به علت بیماری‌هایی مثل کیست تخمدان، بیماری‌های رحم یا مشکلات غدد درون ریز
مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: بیماری های شایع رحم
مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: کیست تخمدان
  • تاثیر لاغری مفرط بر تاخیر در پریودی

لاغری مفرط، وزنی که 10 درصد کمتر از وزن نرمال است، عملکرد بسیاری از هورمون‌های بدن را بهم می‌ریزد و باعث قطع تخمک‌گذاری و قاعدگی می‌شود.

  • بانوانی که مشکلات غذا خوردن دارند، مانند بی‌اشتهایی یا پرخوری عصبی، معمولا به علت تغییر در سطح هورمون‌هایشان، تاخیر در پریودی را تجربه می‌کنند.
  • تاثیر فعالیت بدنی و ورزش بر تاخیر در پریودی
  • انجام فعالیت هایی که نیازمند تلاش و تمرین زیاد است، یا با فاکتورهایی مثل چربی کم بدن، استرس و صرف انرژی زیاد همراه است، که ممکن است سیکل قاعدگی خانم ها را بهم بریزد.

 

نکته: یادتان باشد که اگر پریودی 10-7 روز، پس از آن تایمی که انتظار دارید رخ ندهد، می‌بایست به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید و تست انجام دهید.

 

حالا به سراغ سوالات مکرری که در مورد تاخیر در پریودی پرسیده می شود، می رویم:

آیا امکان دارد، که پریودی اتفاق نیفتد و بارداری نیز رخ نداده باشد؟

بله، بارداری تنها دلیل تاخیر در قاعدگی نیست، سطح هورمونی نامتعادل مثل سندروم تخمدان‌های پلی‌کیستیک (PCOs) یا کیست‌های فولیکولی که باعث تاخیر در قاعدگی می‌شود و همچنین در اکثر افراد باعث قطع موقت پریودی به مدت یک الی چند سیکل پشت هم می‌شود.

استرس، قرص های جلوگیری از بارداری، فعالیت های بدنی شدید، سو تغذیه، شیر دهی، بیماری های مزمن، یک سری داروهای معین، همگی باعث اتفاق نیفتادن قاعدگی می شود.

چه مدت پس از بارداری، پریودی قطع می‌شود؟

اکثر خانم‌ها، حدودا دو هفته پس از بارداری، قاعدگیشان قطع می‌شود. به علت اینکه بارداری حدودا 14-12 روز قبل از شروع قاعدگی بعدیتان رخ می‌دهد، یعنی درست زمانیکه تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. دو هفته پس از آن یعنی زمانیکه در روز 28 سیکل هستید و انتظار دارید قاعدگی سیکل جدید اتفاق بیفتد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا