دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

سوزش سر دل یا ترش کردن در دوران حاملگی

سوزش سر دل یک مشکل شایع در میان زنان باردار در سه ماهه سوم بارداری آن ها می باشد. زیرا در آن زمان رحم در حال رشد، بر روده و معده فشار وارد می کند و محتویات معده را به سمت بالا و درون مری هدایت می کند.

علت سوزش سر دل

منظور از ترش کردن، همان احساس سوزشی است که هنگام بالا آمدن اسید معده به داخل مری خود احساس می کنید. این موضوع دو دلیل عمده دارد، اول اینکه به علت افزایش پروژسترون در بدن شما عمل هضم کند تر می شود و باعث شل شدن عضله حلقوی میان معده و مری می گردد. عضله حلقوی میان معده و مری از حرکت اسید های معده به سمت بالا جلوگیری می کند. دوم اینکه، با رشد جنین رحم شما نیز بزرگ تر می شود و بر روی معده به سمت بالا فشار می آورد که می تواند اسید معده را به سمت مری حرکت دهد. در این حالات شما سوزشی در پایین قفسه سینه، گلو، عقب دهان و یا در معده احساس خواهید کرد. این وضعیت همراه با بالا آوردن مایعات ترش در دهان است و گاهی اوقات نیز همراه با آروغ زدن، مقداری ماده تلخ بالا می آید که در انتهای گلو زیر استخوان جناغ سینه حس می شود.

 

توصیه هایی جهت رفع مشکل:

اگر چه شما نمی توانید سوزش سر دل را به طور کامل درمان کنید، اما راهکار هایی برای کاهش آن وجود دارد:

  • حجم غذا را در هر وعده کاهش دهید و تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید.
  • یک داروی ضد اسید همراه خود داشته باشید. می توانید زیر نظر پزشک تان از شربت معده استفاده نمایید.
  • یک بسته بیسکویت ترد در دسترس داشته باشید تا در زمانی که احساس ترش کردن می کنید، با سر و صدا بجوید تا گاز معده را نیز برطرف سازید.
  • از خوردن غذا های ادویه دار، چرب و سرخ کردنی و دیر هضم بپرهیزید.
  • در هنگام دراز کشیدن، ترش کردن راحت تر اتفاق می افتد، بنابر این از خوردن غذا درست قبل از خواب پرهیز نمایید. تنها قبل از خواب یک لیوان شیر بنوشید. پس از خوردن غذا فوراً به حالت خوابیده و دراز کش قرار نگیرید.
  • هنگام خواب سر و شانه هایتان را به وسیله بالش های متعدد بالا نگه دارید.
  • از نشستن خمیده در صندلی، خم شدن به طرف پایین و قرار دادن سر پایین تر از قفسه سینه خودداری کنید.
  • از نوشیدن مایعات در حین غذا بپرهیزید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا