دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

توده های تخمدان در زنان

توجه به توده های تخمدان که اغلب در سونوگرافی دیده می شود، اهمیت فوق العاده ای دارد. این توده ها که در هر سنی قابل مشاهده هستند، براساس شکل و خصوصیاتی که در سونوگرافی دارند، تفاوت می کند. البته ۸۵ درصد توده های تخمدانی خوش خیم هستند، اما متاسفانه انواع بدخیم بسیار خطرناک هستند، پس با دیدن یک توده تخمدانی باید مراقبت ها و پیگیری های مربوط زیرنظر پزشک متخصص زنان انجام شود. این توده ها اغلب بدون علامت بوده و به طور اتفاقی در سونوگرافی یافت می شوند اما گاهی با علائمی مثل بزرگ شدن شکم، احساس نفخ و باد کردن شکم، درد شکم یا خونریزی های نامرتب رحمی و بندرت اختلالاتی در سیستم ادراری مثل احتباس ادرار همراه هستند.

توده های تخمدان در زنان

 

به هر حال هر توده تخمدانی بخصوص اگر در سونوگرافی توپر گزارش شود، نیاز به بررسی بیشتر و اغلب جراحی دارد. همین طور توده های بزرگ تر از ۸ سانتی متر در هر سنی یا توده های بزرگ تر از ۳ سانتی متر در سن پس از یائسگی، نیاز به جراحی دارند. قبل از جراحی می توان با انجام آزمایش هایی احتمال بدخیمی یک توده را بررسی کرد، اما این آزمایش ها حرف آخر را نمی زند و اغلب جنبه کمکی دارد و موجب ایجاد شک بیشتر پزشک به بدخیم بودن توده می شود. البته توده های توپر خوش خیم هم وجود دارند، مثل کیست درموئید که در برخی افراد دیده می شود اما این توده ها هم باید با جراحی خارج شوند تا از خوش خیم بودن آنها اطمینان یافته و در ضمن از مشکل پیچ خوردن تخمدان که با این نوع توده خوش خیم شایع است، جلوگیری کنیم.

از انواع دیگر توده های خوش خیم می توان اندومتریوز یا اندومتریوما را نام برد که حاصل رشد بافت داخلی رحم در جایی خارج از رحم بخصوص در تخمدان هاست. این توده ها هم باید با جراحی خارج شوند تا از ماهیت خوش خیم آنها اطمینان یافته و درمان های مربوط به آنها را انجام دهیم. نوع دیگر توده های خوش خیم تخمدانی که بسیار شایع است، کیست های تخمدانی هستند که اغلب به دنبال بی نظمی عادت ماهانه یا به طور اتفاقی در سونوگرافی مشاهده می شوند.

کیست های تخمدان اغلب موجب احساس نگرانی فوق العاده در بانوان می شود؛ در حالی که در بیش از۹۰ درصد موارد، خوش خیم هستند. کلاً در تخمدان ها به دلیل اثر هورمون ها هر ماه یک تخمک تشکیل و آزاد می شود، طی روند ساخت این تخمک، فولیکول های متعددی رشد می کنند که در مرحله خاصی از این روند، در سونوگرافی به شکل کیست های کوچکی دیده می شوند. در زمان تخمک گذاری یکی از این فولیکول ها به ابعاد حداکثر ۵ / ۲ تا ۳ سانتی متر می رسد که باز هم طبیعی بوده و گاه در سونوگرافی هایی که در میانه سیکل عادت ماهانه انجام می شود، مشاهده می شوند و اگر سونوگرافی در زمانی دیگر (مثلا شروع عادت ماهانه) انجام شود، دیگر دیده نمی شوند. بجز این موارد، کیست های دیگری هم در تخمدان ها یافت می شوند.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا