دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علل جلو افتادن دوره قاعدگی

چرا پریود شما دقیقا دو هفته زودتر اتفاق می افتد؟

به غیر از هورمون های نامتعادل، پریود زودرس می تواند در طول تخمک گذاری ظاهر شود - که معمولا هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد. فاز تخمک گذاری تقریبا دو هفته بعد از آخرین دوره شما اتفاق می افتد. این کاملا طبیعی است که لکه بینی را در طی تخمک گذاری مشاهده کنید، و می توانید آن را به عنوان نشانه ای از دانستن اینکه شما تخمک گذاری می کنید بینید. معمولا رنگ این خونریزی همانند دوره معمولی شما نیست، اما بیشتر از رنگ صورت قهوه ای یا صورتی است.

 

1- پریود یا لکه بینی زودرس:

بسیاری از زنان در طی برخی دوره های قاعدگی، نوعی لکه بینی را تجربه می کنند که با آغاز یک دوره جدید اشتباه گرفته می شود. چرا لکه بینی رخ می دهد و چه معنی می تواند دلایل و توضیحات مختلفی داشته باشد. شایع ترین دلیل هورمون های نامتعادل است. اما در صورتی که رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید و لکه برداری 3-5 روز پس از مقاربت رخ دهد، ممکن است نشانه ای از این باشد که تخمک لقاح شده در رحم شما وارد شده است. این خونریزی لانه گزینی نامیده می شود. در صورتی که این مورد باشد، با پزشک متخصص زنان خود مشورت کنید.

 

2- پریود های زودرس و PCOS:

یک دوره اولیه نیز می تواند آغاز یک چرخه قاعدگی نامنظم را نشان دهد، که همچنین ناشی از نابرابری در شیوه زندگی منظم است. اما همچنین می تواند شاخصی برای سندرم تخمدان پلی کیستیک باشد.

 

3-  ر اه  آسان برای مدیریت بهتر پریود زودرس:

از آنجائیکه پریود زودرس معمولا ناشی از هورمون های نامتعادل است، برخی از تغییرات شیوه زندگی را در نظر می گیرند که می تواند به تعادل چرخه شما کمک کند:

 

1- شروع به پیگیری دوره شما:

یک ترفند خوب برای شناخت جریان و چرخه آن، شروع به ردیابی آن است. نگه داشتن مسیر کمک خواهد کرد که ریتم چرخه قاعدگی خود را درک کنید و به راحتی بی نظمی ها را تشخیص دهید. همچنین مطمئن شوید که روزهای فاز تخمک گذاری را پیگیری کنید، به طوری که شما به راحتی می توانید نتیجه گیری کنید که فقط علامت معمولی ناشی از تخمک گذاری است. به این منظور می توانید از نرم افزارهای موجود در وب سایت دکتر فاطمه نعمت اللهی استفاده کنید.

 

2از لحاظ جسمی و احساسی مراقب خودتان باشید :

    اگر شما خواب کافی نداشته باشید، نگرانی و رژیم غذایی ناسالم داشته باشید، بدن شما به این ترتیب به این نتیجه واکنش نشان می دهد که پریود شما را جلو می اندازد.

    همچنین در نظر داشته باشید که قند و چربی بیش از حد می تواند خونریزی پریود شما را افزایش دهد، اما عدم کالری کافی باعث می شود بدن تخمک گذاری انجام ندهد.

 

پریود شما مانند کارت گزارش سلامتی است، بنابراین اگر چرخه قاعدگی شما منظم است ولی به هم ریخته است، نشانه به هم ریختگی برنامه است و نیاز به مراقبت بیشتر از خود دارید:

 

1- رژیم سالم و حفظ رژیم متعادل در طول ماه:

    از افزایش سریع وزن و یا از دست دادن وزن اجتناب کنید زیرا می تواند سطح هورمون را تغییر دهد و نظم پریود را به هم بزند.

 

 

2- خوب بخوابید:

     هر روز برای آرامش خود وقت بگذارید. بدن شما در طول قاعدگی به انرژی اضافی نیاز دارد تا چرخه منظمی داشته باشید.

 

 

3- آرام باشید:

    اگر سبک زندگی شلوغ و یا کار پر استرس دارید، سعی کنید مطمئن شوید که در انتهای هر روز استراحت می کنید. اضطراب می تواند فشار بیشتری بر بدن شما وارد کند که بر تعادل هورمونی شما اثر می گذارد.

 

 

زمان مراجعه به پزشک در جلو انداختن پریود

جلو افتادن پریود در حد یک هفته طبیعی است و اشکالی ندارد ‌اما اگر بیش از یک هفته است لازم است معاینه شوید و نیاز به بررسی‌های هورمونی دارید. پریودهای زودرس به طور کلی ناشی از عوامل سبک زندگی است اما گاهی اوقات سایر مشکلات سلامتی را نشان می دهند. اگر شما از لحاظ جنسی فعال بوده اید و می توانید باردار شوید، به پزشک متخصص زنان برای پیگیری دقیق مراجعه فرمایید . دوره های زودرس گاهی اوقات ممکن است نشانه ای از حاملگی یا خونریزی پس از زایمان باشد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا