دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

قبل از بچه دار شدن چه باید کرد؟

شما تصمیم گرفته اید که بچه دار شوید، اما چقدر سالم هستید؟ قبل از بارداری سلامتی خود را برای خود و کودکتان آماده کنید. مواردی که قبل از بارداری باید در نظر بگیرید

این 10 نکته را قبل از بارداری دنبال کنید

شما تصمیم گرفته اید که بچه دار شوید. احساس می کنید برای هیجان انگیزترین و معجزه آسای ترین روند زندگی خود آماده هستید. با این حال، سعی کنید این تصمیم را یک یا دو ماه به تعویق بیندازید. زیرا مهم نیست که چقدر آمادگی دارید، کارهایی وجود دارد که باید قبل از بارداری برای کودک و سلامتی خود انجام دهید. به عنوان مثال، اگر سیگار می کشید، فوراً آن را ترک کنید، معاینه زنان انجام دهید و به دندانپزشک مراجعه کنید. کارهایی که هر زن باید قبل از بارداری انجام دهد تا بارداری سالمی داشته باشد.

1 .سیگار را دور بریزید

یکی از مهمترین کارهایی که باید در هنگام تصمیم به بارداری انجام دهید؛ باید سیگار را ترک کند زیرا هر بار که سیگار می کشید، نیکوتین و سایر سمومی که وارد بدن شما می شود به DNA تخمک شما آسیب می رساند که تشکیل جنین را قبل از بارداری تضمین می کند. اگر در دوران بارداری ادامه دهید، سم باعث می‌شود که جریان خون در رگ‌ها به سمت جنین بدتر شود و در نتیجه وزن کم هنگام تولد، افزایش خطر نقایص مادرزادی و مهم‌تر از همه، به اصطلاح «مرگ ناگهانی نوزاد» ایجاد می‌شود.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت‌اللهی: ترک سیگار در دوران بارداری

2. الکل را ترک کنید

اگر بارداری شما برنامه ریزی شده است، همچنین بسیار مهم است که نوشیدن الکل را به طور کامل متوقف کنید. زیرا وزن کم هنگام تولد و تاخیر در رشد حتی در نوزادان مادرانی که در دوران بارداری الکل کمی مصرف می کنند نیز دیده می شود. اگر مقدار الکل مصرفی روزانه زیاد باشد، تاخیر رشد، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات سیستم اسکلتی، مشکلات قلبی، کبدی و دستگاه تناسلی ممکن است در نوزادان رخ دهد.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت‌اللهی: مصرف الکل چه تاثیری بر باروری دارد؟

3. به رژیم غذایی خود توجه کنید

توجه داشته باشید که همه گروه های غذایی اصلی را هر روز مصرف کنید و از دوران قبل از بارداری 3 وعده غذایی در روز مصرف کنید. از غذاهای خشک نیز استفاده کنید.

اگرچه کربوهیدرات ها برای انرژی لازم هستند، اما زیاد مصرف نکنید زیرا مازاد آن به عنوان چربی ذخیره می شود.

آنچه شما باید با دقت بخورید این است که آنها باعث وزن می شوند. باید نان، برنج، پاستا، کوفته، راویولی، شیرینی، آجیل و شکلات باشد.

مصرف مقادیر کافی از مواد غذایی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مهم مانند کلسیم، آهن و اسید فولیک را فراموش نکنید.

اگر عفونت توکسوپلاسما نداشته اید، همچنین بسیار مهم است که 3 تا 4 ماه قبل از بارداری گوشت خام نخورید.

اگر گیاهخوار هستید، مصرف پروتئین خود را افزایش دهید و مکمل های ویتامین را قبل از بارداری شروع کنید.

4. اگر کمبود آهن دارید درمان شوید

کمبود آهن یک مشکل مهم سلامتی است که در اکثر زنان دیده می شود. مشکلاتی مانند ضعف، خستگی، تپش قلب با بارداری افزایش می یابد، حتی در مواردی که قبل از بارداری شکایت زیادی ایجاد نمی کرد. کمبود آهن نیز می تواند منجر به کم خونی شود. در نتیجه، تاخیر رشد در نوزاد، تپش قلب، خستگی و کم خونی پس از زایمان ممکن است در مادر ایجاد شود. اگر قبل از بارداری کمبود آهن تشخیص داده شد، از درمان خود غافل نشوید.

5. مکمل اسید فولیک مصرف کنید

شایع ترین ناتوانی در نوزادان گروهی به نام "نقص لوله عصبی" است. این مشکل که شامل مشکلاتی در ناحیه مغز تا دنبالچه می شود، ارتباط زیادی با کمبود اسید فولیک دارد. نکته مهم اینجاست؛ مصرف اسید فولیک باید قبل از وقوع بارداری مصرف شود. مصرف مکمل اسید فولیک به میزان 400 میکروگرم در روز از 3 ماه قبل از بارداری از ایجاد اختلالات لوله عصبی جلوگیری می کند. اسید فولیک در مرکبات، سبزیجات برگ سبز، آجیل، بادام و حبوبات یافت می شود. از مصرف مولتی ویتامین یا قرص اسید فولیک حاوی 400 میلی گرم اسید فولیک علاوه بر اسید فولیک که با غذاهای طبیعی دوران قبل از بارداری دریافت خواهید کرد غافل نشوید.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت‌اللهی: خانم‌ها قبل و طی بارداری اسید فولیک بخورند

6. فوراً خود را وزن کنید

دور بودن از وزن ایده آل قبل از بارداری یا افزایش سریع وزن در دوران بارداری نیز خطراتی را به همراه دارد. اضافه وزن؛ این می تواند باعث مشکلات بسیار جدی مانند فشار خون بالا به دلیل بارداری و دیابت در دوران بارداری شود. علاوه بر این، در زنانی که زایمان طبیعی خواهند داشت، مشکلاتی مانند دردهای شکمی، کمردرد، خستگی، تنگی نفس، تپش قلب در دوران بارداری و زایمان سخت ایجاد می کند.

7. قبل از مصرف دارو با پزشک خود مشورت کنید

قبل از استفاده از هر گونه داروی تجویزی یا بدون نسخه قبل و در طول بارداری با پزشک خود مشورت کنید. زیرا حتی داروهایی که هیچ عارضه ای ندارند نیز در صورت استفاده در دوران بارداری می توانند به جنین در حال رشد آسیب برسانند. اگر جمله «در دوران بارداری از دارو استفاده نشود» اشتباه است، جمله «در دوران بارداری از دارو استفاده می شود» نیز اشتباه است. پزشکان می دانند که کدام داروها در دسترس هستند و آیا این داروها برای کودک شما خطری دارند یا خیر. بدانید که داروهایی که به شما می گویند "بگیرید" برای کودک شما بی خطر است.

8. معاینه زنان را انجام دهید

وضعیت و بیماری های اندام های تناسلی مستقیماً بر بارداری تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، یک کیست تخمدان که با تشخیص قبل از بارداری به راحتی قابل حل است، در دوران بارداری مشکل ساز می شود. تشخیص برخی از اختلالات رحمی (مانند فیبروم، پولیپ) قبل از بارداری مهم است. بنابراین، انجام معاینه زنان قبل از بارداری بسیار مهم است. در شاهد نمونه های لازم برای ارزیابی عفونت هایی مانند هپاتیت B، توکسوپلاسما و سرخجه گرفته شده و آزمایشات نیز انجام می شود.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت‌اللهی: انواع کیست تخمدان، نحوه ی درمان و پیشگیری های لازمه

9. درمان دندان خود را انجام دهید

"پروژسترون" که اصلی ترین هورمون موثر در دوران بارداری است، باعث هیپرتروفی، یعنی تحلیل رفتن و ضخیم شدن لثه ها می شود. بدون پروژسترون، بارداری ادامه پیدا نمی کند، بنابراین سرکوب این هورمون درست نیست. با این حال، از بین بردن کانون های کوچک عفونتی که قبل از بارداری وجود داشته و مراقبت از لثه ها، مشکلات سلامت دندان شما را در این فرآیند به حداقل می رساند.

10. چک سلامت را فراموش نکنید

بیماری های سیستمیک یکی از مهم ترین دلایلی است که بارداری را به یک "بارداری پرخطر" تبدیل می کند. این واقعیت که شما مشکل سلامت سیستمیک ندارید نشان می دهد که یک دوره بسیار راحت تا زمان زایمان در انتظار شما است، در حالی که یک مشکل موجود اما ناشناخته که در دوران بارداری رخ می دهد ممکن است حاملگی و جنین شما را در معرض تهدید جدی قرار دهد. به همین دلیل قبل از بارداری باید از سابقه سلامتی شما و خانواده تان سوال شود، معاینه فیزیکی که به آن معاینه کامل می گویند و آنالیز کامل خون و ادرار انجام شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا