دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

بیماری مشترک بین خانم ها و آقایان

با توجه به تغییرات در ژن ها، آناتومی و سطوح هورمون، برخی از بیماری ها بیشتر برای خانم ها پیش می آید. با این حال، «بیماری های زنان» گاهی اوقات در آقایان هم دیده می شود.

در اینجا هفت "بیماری های زنان" که آقایان هم مبتلا می شوند را معرفی می کنیم.

 

1. پوکی استخوان

پوکی استخوان تراکم استخوان را کاهش می دهد و باعث می شود استخوان ها مستعد شکستگی شوند. یکی از سه زن در معرض خطر است، ولی در آقایان این نسبت از پنج نفر، یک نفر است. زنان در معرض یائسگی سریع  پوکی استخوان را تجربه می کنند، اما مردان 65 تا 70 ساله، وزن خود را در حدود همان میزان از دست می دهند.

 

مشکلات کلیوی و تیروئید، کمبود ویتامین D و قرار گرفتن در معرض استروئید، درمان سرطان به صورت طولانی مدت شما را در معرض خطر بیشتری قرار می دهند. ممکن است شما علائم نداشته باشید. از پزشک خود بخواهید که آزمایش تراکم استخوان برای شما بنویسد.

 

.2سرطان پستان

زنان بیشتر از مردان سرطان پستان را دریافت می کنند، زیرا بافت سینه بیشتری دارند. اگرچه تنها حدود یک درصد از آقایان دچار سرطان پستان می شوند، تحقیقات نشان می دهد که بروز این بیماری در حال افزایش است. مردان به ندرت علائم هشدار دهنده را مورد توجه قرار می دهند، بنابراین سرطان پستان در آقایان زودتر رشد می کند. افراد بالای50 سال، آفریقایی تبار، یا چاق بیشتر در معرض خطر هستند.  احساس هر گونه توده های غیر معمول یا ناهنجاری های پوستی در قفسه سینه باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

.3مشکلات تیروئید


تیروئید یک غده کوچک است که در وسط گردن پایین قرار دارد، جایی که هورمون برای کنترل متابولیسم تولید می کند. اگر بیش از حد تولید بشود، مبتلا به هیپرتیروئیدیسم می شوند. علائم عبارتند از:

    
خستگی
     کاهش وزن
     فراموشی
     خشک و پوست خشک و مو

اگر تیروئید به اندازه کافی هورمون ها تولید نکند، کم کاری تیروئید پیش می آید. علائم عبارتند از:

    
افزایش وزن
     تحریک پذیری
     ضعف عضلانی
     اختلالات خواب

احتمال ابتلا به بیماری های تیروئید در خانم ها 5 تا 8 برابر آقایان هست. اما مردان هم امکان ابتلا به این بیماری را دارند

 

.4اختلالات خوردن

همانطور که مردان بیشتر به خودشان فشار می آورند که لاغر و خوش تیپ بمانند، بیشتر قربانی اختلالات خوردن می شوند. فقط 10 تا 15 درصد افراد مبتلا به کم اشتهایی (anorexia) مرد هستند، اما اثرات آن در بین  مردان و خانم ها یکسان است. عوارض آن به شرح زیر است:

     مشکلات قلب
     پوکی استخوان
     نارسایی ارگان ها
     مرگ

ورزشکاران، افراد چاق، همجنسگرا و افرادی که خودارضایی می کنند، و کسانی که مضطرب یا دارای شخصیت کمال گرا هستند بیشتر در معرض خطر می باشند.

 

5. عفونت های مثانه

عفونت های مثانه در زنان بسیار رایج هستند، اما مردان نیز ممکن است مبتلا شوند. مخصوصا مردان با پروستات بزرگ، سنگ کلیه یا محدودیت مجاری انسداد مجرای ادرار. درمان شامل آنتی بیوتیک است و معمولا بسیار موثر است، اما مردان باید از علائم آگاه باشند.

 

علائم عبارتند از:

     تکرر ادرار

    خون در ادرار

    سوزش ادرار یا احساس سوزن شدن در طول ادرار کردن

    تب

 

.6افسردگی


زنان دو برابر بیشتر از مردان مبتلا به افسردگی مبتلا می شوند، اما این ممکن است به دلیل علائم آنها متفاوت باشد. زنان ممکن است بیشتر غمگین بشوند و گریه کنند، در حالی که در مردان به صورت خشم، سرخوردگی و دلسردی بروز می کند.

مردان ممکن است به مواد مخدر یا الکل پناه ببرند و یا رفتارهای خطرناکی داشته باشند. به علت این تفاوت ها، در آقایان قابل تشخیص نیست.  بدون درمان، افسردگی احتمالا بدتر می شود.

 

.7لوپوس


حدود 90 درصد از افراد مبتلا به لوپوس تشخیص داده شده زنان هستند، اما این اختلال خودایمنی نیز می تواند به مردان آسیب برساند. علائم عبارتند از:

    
تورم مفصلی و درد
     ضعف عضلانی
     خستگی شدید
     تب ناشناخته
     ریزش مو
     تورم پا
     پوسیدگی چشم
     زخم های دهان
     تورم غدد
     بثورات قرمز شکل پروانه ای در سراسر پل بینی و گونه.

این بیماری در هر دو جنس مشابه است.

 

همیشه چکاپ کنید


چه زن باشید و چه مرد همیشه با پزشک متخصص مشورت کنید. خانم ها حتماً حداقل هر شش ماه یک بار به پزشک متخصص زنان جهت بررسی سلامتی خود مراجعه نمایند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا