دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چگونه سریع باردار شویم؟

برای زنانی که می‌خواهند باروری مطلوب و مناسب داشته باشند، مراقبت بهتر از بدن خود اولین گام موثر در این زمینه است. این دسته از زنان باید شیوه زندگی سالمی را انتخاب کنند. اما چه چیزهای دیگری می‌تواند شانس آن‌ها را برای بارداری افزایش دهد؟ مسئله مهم دیگر برای زنانی که قصد بارداری دارند شناخت فرایندهای بدن و به طور خاص سیکل قاعدگی است. این دسته از زنان با دانستن فاصله پریودهای خود می‌توانند با دقت بیشتری زمان مقاربت را جهت باردار شدن انتخاب کنند.

اگر زیر 35 سال هستید و پس از یک سال مقاربت به صورت منظم موفق به بارداری نشده‌اید، باید به همراه شریک زندگی خود به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. اگر هیچ کدام از شما مشکل باروری نداشته باشید، پزشک متخصص راه‌هایی برای بارداری سریع‌تر به شما ارائه می‌دهد. اما گاهی اوقات یکی از طرفین دارای مشکلات ناباروری است که ابتدا باید درمان و برطرف گردد. برای بررسی دقیق و اطلاع از چگونگی باردار شدن سریع‌تر لازم است به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

راه و روش‌های باردار شدن

این نکات ممکن است شانس یک زن سالم برای باردار شدن را افزایش دهد، البته با فرض اینکه زن یا مرد هیچ کدام دارای مشکلات باروری نباشند.

ثبت تاریخ پریود

 

زنی که قصد بارداری دارد، باید دقت کند که آیا روز اول پریودش در هر ماه یکسان بوده و قاعدگی منظم دارد یا اینکه برعکس، پریود او نامنظم است، به این معنی که طول سیکل قاعدگی‌اش در هر ماه متفاوت است. با ثبت این اطلاعات در یک تقویم، یک زن می‌تواند زمان تخمکگذاری، زمان آزاد شدن تخمک از تخمدان‌های خود را در هر ماه بهتر پیش‌بینی کند. تخمک زن تنها 12 تا 24 ساعت پس از انتشار آن، قابلیت بارور شدن دارد. اما اسپرم مرد می‌تواند در بدن یک زن در حدود شش روز زنده بماند.

تشخیص زمان تخمک‌گذاری

 

به طور کلی تخمک گذاری در زنانی که دارای قاعدگی منظم هستند، دو هفته قبل از فرارسیدن پریود آن‌ها رخ می‌دهد. اما پیش‌بینی زمان تخمک گذاری در زنان دارای پریود نامنظم دشوار است و معمولاً 12 تا 16 روز قبل از شروع پریود بعدی رخ می‌دهد. چندین روش وجود دارد که زنان می‌توانند برای تعیین روز بهترین روز باروری تخمک‌های خود در هر ماه از آن استفاده کنند. کیت پیش‌بینی تخمک‌گذاری می‌تواند چند تاریخ احتمالی برای زمان تخمک‌گذاری را نشان دهد. این کیت‌ها ابزارهای خوبی برای این منظور هستند. این‌کیت‌ها با تست ادرار قادرند سطح هورمون جسم زرد را تشخیص دهند. سطح این هورمون هر ماه در زمان تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد و باعث انتشار یک تخمک از تخمدان می‌شود. دقیقاً سه روز پس از نتیجه مثبت این آزمایش، بهترین زمان برای رابطه جنسی یک زوج است تا شانس باردار شدن خود را افزایش دهند.

روش‌ دیگر برای آگاهی از زمان تخمک گذاری شامل سنجش دمای پایه بدن است. در این روش زن دمای بدن خود را هر روز قبل از آنکه از رختخواب خارج می‌شود، ثبت کرده و برای حداقل سه دوره پریود، آن‌ها را در یک نمودار قرار می‌دهد. پس از تخمک‌گذاری، دمای پایه بدن زنان به طور معمول کمتر از نیم درجه سانتی‌گراد افزایش می‌‌یابد. در مدت دو تا سه روز قبل از این افزایش اندک درجه حرارت بدن، بهترین زمان باروری تخمک در زنان است. روش دوم بررسی مخاط دهانه رحم است. به این منظور زن باید به طور منظم مقدار و ظاهر ترشحات مخاط واژن خود را کنترل کند. دقیقاً قبل از تخمک گذاری که بهترین زمان باروری است، مقدار ترشحات واژن افزایش یافته و رقیق‌تر، شفاف‌تر و لغزنده‌تر می‌شود. هنگامی که ترشحات مخاط دهانه رحم لغزنده‌تر می‌شود، می‌تواند به اسپرم کمک کند تا آسان‌تر به تخمک برسد.

در مدت باروری، هر روز رابطه جنسی داشته باشید

"مدت باروری" یک بازه زمانی شش روزه است، که شامل پنج روز قبل از تخمک‌گذاری و همان روز تخمک‌گذاری می‌باشد. این بازه زمانی، روزهای باروری یک زن در هر ماه است. تصورات غلط و داستان‌های بی‌اساسی در مورد بارداری وجود دارد. به عنوان مثال، هیچ شواهدی وجود ندارد که وضعیت و حالت زوج در هنگام رابطه جنسی احتمال بارداری را تحت تأثیر قرار می‌دهد، یا اینکه اگر زن پس از مقاربت در مدت مشخصی در حالت خوابیده به پشت دراز بکشد، شانس باروری‌اش افزایش می‌یابد.

برای حفظ وزن سالم خود تلاش کنید

اگر چه اضافه وزن بیش از حد می‌تواند شانس بارداری زن را کاهش دهد، اما لاغری بیش از حد می‌تواند بارداری را دشوارتر سازد. وجود چربی بیش از حد در بدن موجب تولید استروژن اضافی شده و می‌تواند تخمک‌گذاری را مختل سازد. کاهش 5 تا 10 درصد از وزن بدن قبل از آنکه زن تلاش برای بارداری را شروع کند، می‌تواند احتمال باروری او را بهبود بخشد. زنانی که بیش از حد لاغر هستند، ممکن است دچار بی‌نظمی قاعدگی شده و یا تخمک گذاری آن‌ها متوقف شود.

ویتامین‌های دوران بارداری را مصرف کنید

زنانی که در حال تلاش برای بارداری هستند باید حتی قبل از بارداری، شروع به مصرف ویتامین‌های دوران بارداری کنند. به این ترتیب، زنان می‌توانند مکمل و ویتامینی را که برای سیستم بدن آن‌ها مطلوب‌تر است، تشخیص داده و مصرف آن را در دوران بارداری ادامه دهند. نکته دیگر مصرف روزانه یک مولتی‌ویتامین است که شامل حداقل 400 میکروگرم در روز اسید فولیک و یک ویتامین B باشد، زیرا برای جلوگیری از نقایص هنگام تولد در مغز و ستون فقرات جنین مهم است. شروع مصرف مکمل اسید فولیک قبل از بارداری ایده خوبی است، زیرا تبدیل لوله عصبی به مغز و نخاع، سه تا چهار هفته پس از لقاح رخ می‌دهد، یعنی قبل از آنکه بسیاری از زنان متوجه شوند که باردار هستند.

غذاهای سالم بخورید

 اگر چه ممکن است یک رژیم غذایی برای افزایش باروری وجود نداشته باشد، اما خوردن انواع مواد غذایی سالم می‌تواند با تأمین مقدار کافی از مواد مغذی مهم مانند کلسیم، پروتئین و آهن به آماده شدن بدن زن برای بارداری کمک کند. این رژیم به معنی خوردن انواع میوه‌ها و سبزیجات، پروتئین بدون چربی، غلات کامل، لبنیات و منابع سالم چربی است. هنگامی که در تلاش برای باردار شدن هستید، مقدار کمتری از ماهی‌های حاوی جیوه بالا مانند اره ماهی، کوسه ماهی، شاه ماهی خال مخالی و تاج ماهی مصرف کنید. سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کند برای کاهش قرار گرفتن در معرض جیوه که فلزی سمی است، مصرف ماهی تن آلباکور (سفید) را تا 6 اونس در هفته محدودکنید.

همچنین در مصرف کافئین زیاده‌روی نکنید. طبق تحقیقات، مصرف بیش از 500 میلی‌گرم کافئین در روز با کاهش باروری در زنان مرتبط است. به نظر می‌رسد قبل از باردار شدن، خوردن 1 تا 2 فنجان قهوه و یا کمتر از 250 میلی‌گرم کافئین در روز هیچ تاثیری بر احتمال بارداری ندارد.

تمرینات شدید ورزشی را کاهش دهید

 داشتن فعالیت جسمی در هفته می‌تواند به آمادگی بدن زن برای نیازهای بارداری و زایمان کمک کند. اما ورزش بیش از حد و یا انجام تمرینات مکرر شدید می‌تواند روند تخمک‌گذاری را مختل سازد.

از تاثیر افزایش سن در کاهش باروری آگاه باشید

احتمال باروری زنان با افزایش سن کاهش می‌یابد، زیرا تغییرات وابسته به سن در تخمدان باعث کاهش کمیت و کیفیت تخمک‌ می‌گردد. کاهش باروری تدریجی در زنان از سن 30 سالگی شروع می‌شود.‌ این کاهش پس از 37 سالگی مشهودتر است و بعد از سن 40 سالگی سیر نزولی شدیدی می‌یابد. این کاهش به معنی آن است که باردار شدن دیرتر رخ می‌دهد.

عادت سیگار کشیدن را ترک کنید

سیگار کشیدن می‌تواند به مشکلات باروری در زنان و مردان منجر شود. مواد شیمیایی موجود در دود سیگار مانند نیکوتین و مونوکسید کربن سرعت از بین رفتن تخمک‌های زنان را افزایش می‌دهد. اجتناب از دود سیگار برای زنانی که قصد بارداری دارند، ممکن است شانس آنها برای حاملگی را تحت تأثیر قرار دهد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا