دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دلایل حالت تهوع پس از مقاربت جنسی

هر کسی ممکن است پس از مقاربت جنسی دچار تهوع شود و به شکل شگفت‌انگیزی دلایل متعددی برای بروز آن وجود دارد.

برخی علل تهوع پس از مقاربت جنسی شامل موارد زیر می‌شود:

دهیدراسیون

بیماری التهابی لگن

عفونت دستگاه ادراری

ورتیگو

اگر کسی بیش از 1 بار دچار تهوع پس از مقاربت جنسی شده باشد باید در مورد علل بالقوه مطرح در این مورد با پزشک متخصص زنان مشورت کند.

در زیر دیگر علل بالقوه برای تهوع پس از مقاربت جنسی تشریح شده‌اند:

سنکوپ وازووگال

زنانی که پس از مقاربت جنسی توأم با دخول در واژن دچار تهوع می‌شوند ممکن است به یک اپیزود سنکوپ وازوگال دچار باشند. این اتفاق ممکن است زمانی بروز کند که شریک جنسی به دخول عمقی مباردت می‌ورزد و به سرویکس ضربه می‌زند. دهانه رحم دارای پایانه‌های عصبی متعددی است که می‌توانند محرک سنکوپ وازووگال باشند.

پاسخ وازوگال هنگامی بروز می‌کند که بدن عصب واگ را تحریک می‌نماید. این وضعیت به کاهش ضربان قلب و فشار خون منجر می‌شود، که می‌تواند سبب ایجاد احساس غش کردن و تهوع شود. احتمال بروز پاسخ مشابهی پس از دیدن خون یا زور زدن برای دفع مدفوع وجود دارد.

یک دور وازووگال به طور معمول علتی برای نگرانی ندارد. به هر حال اگر کسی در طول مقاربت جنسی به دفعات دچار آن شود باید از شریک جنسی خود بخواهد که در موارد بعدی از دخول بیش از حد عمقی اجتناب کند.

اندومتریوز

اندومتریوز اختلالی است که در آن بافت مشابه بافت تشکیل دهنده جدار رحم در جایی خارج از محدوده رحم رشد می‌کند. نتایج این وضعیت می‌تواند کرامپ، خونریزی، و درد در طول مقاربت جنسی باشد. برخی زنان دچار اندومتریوز خبر از بروز تهوع به علت درد یا ناراحتی پس از رابطه می‌دهند.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: از اندومتریوز چه می‌دانید؟

ابتلاء به اندومتریوز نباید باعث از بین رفتن توانایی لذت بردن شخص از مقاربت جنسی شود. نکات کمک کننده در این مورد عبارتند از:

مصرف یک داروی مسکن درد دستکم یک ساعت پیش از مقاربت جنسی

امتحان حالت‌های دیگری برای مقاربت جنسی

امتحان این موضوع که آیا مقاربت جنسی در برخی اوقات در طول ماه کمتر دردناک است

واکنش آلرژیک

اگرچه مورد نادری است این امکان وجود دارد که زنان نسبت به منی شریک جنسی خود یا بخشی از ترکیبات آن دچار واکنش آلرژیک باشند.

در یک مورد مستند شده مربوط به سال 2007، زنی که شدیداً نسبت به آجیل برزیلی دچار آلرژی بود به یک مورد واکنش آلرژیک نسبت به منی شریک جنسی خود به فاصله چند ساعت پس از خوردن آجیل مزبور توسط وی دچار شد.

در کنار تهوع نشانه‌های واکنش آلرژیک نسبت به منی (آلرژی منی) شامل موارد زیر است:

خستگی مفرط

خارش پوست، مخصوصاً در اطراف محل تماس

تنگی نفس که در طیفی از خفیف تا شدید بروز می‌کند

ورم ناحیه تناسلی

اگر کسی دچار آلرژی غذایی مشخصی باشد این موضوع مهم است که شریک جنسی وی پیش از رابطه جنسی از خوردن آن غذا خودداری نماید، یا برای کاهش خطر واکنش آلرژیک به آن غذا این شریک جنسی از کاندوم استفاده کند.

احتمال آلرژی داشتن به چیزهای دیگری وجود دارد، چیزهایی که می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک مشابه شوند. در صورتی که کسی دچار واکنش‌های آلرژیک غیر مهلک اما دارای علایم مداوم باشد باید تست آلرژی انجام دهد.

چه هنگامی به متخصص زنان مراجعه کنیم؟

اگر شما در کنار علایم زیر پس از مقاربت جنسی دچار مشکلات تنفسی می‌شوید باید بلافاصله تحت مراقبت پزشکی قرار گیرید.

خستگی مفرط

خارش پوست

ورم ناحیه تناسلی (ورم واژن و...)

سندرم ناخوشی پساارگاسمی (POIS)

سندرم ناخوشی پساارگاسمی یک اختلال پزشکی است که عموماً مردان را درگیر می‌کند، اما بر مبنای یک مقاله در نشریه "اندرولوژی و ارولوژی تفسیری" امکان ایجاد آن در درصد اندکی از زنان نیز وجود دارد.

این اختلال باعث می‌شود تا شخص علایمی را بلافاصله پس از انزال یا رسیدن به ارگاسم تجربه کند. این علایم شامل موارد زیرند:

تاری دید

خستگی مفرط بیش از حد

تب

تغییرات خلق

درد عضله

مشکلات تمرکز

برخی افراد دچار این اختلال خبر از آن می‌دهند که انگار درست پس از رسیدن به ارگاسم دچار آنفولانزا شده‌اند و گاهی اوقات این وضعیت به تهوع منجر می‌شود.

پزشکان دقیقاً نمی‌دانند که چرا برخی از مردم پس از رسیدن به ارگاسم دچار سندرم ناخوشی پساارگاسمی می‌شوند. در حال حاضر پزشکان معتقدند که این اختلال ممکن است ناشی از یک بیماری خودایمنی باشد که در آن بدن شخص به شکل منفی نسبت به اسپرم خود وی واکنش نشان می‌دهد.

اضطراب یا عصب‌ها

گاهی از اوقات علت تهوع پس از مقاربت جنسی موردی فیزیکی نیست. اضطراب و عصبی بودن می‌تواند به احساس تهوع و آشوب معده منجر شود. برخی از مواقع، شخص از داشتن مقاربت جنسی یا داشتن رابطه جنسی با یک شریک جنسی خاص احساس ناراحتی می‌کند. اینها همه قدرت تحریک تهوع را دارند.

بیزاری جنسی

همچنین اختلالی وجود دارد که پزشکان آن را اختلال بیزاری جنسی می‌نامند. این اختلال یک مشکل سلامت روانی است که در آن شخص در مورد مقاربت جنسی دچار احساس شدید اضطراب و ترس می‌شود. هم مردان و هم زنان ممکن است دچار این اختلال شوند.

گمان می‌رود که مقاربت جنسی باعث ایجاد حس خوبی می‌شود. اگر برای کسی نقطه مقابل این حس ایجاد شود، شاید زمان آن باشد که شخص با یک متخصص سلامت روانی یا پزشک مشورت کند. حتی اگر شخص از این بابت دچار احساس خجالت باشد، نباید اجازه دهد که احساسات مانع از دستیابی به کمکی شود که به آن نیاز دارد.

تهوع پس از رابطه مقعدی

برخی از اوقات مردم خبر از تهوع و کرامپ پس از مبادرت به رابطه مقعدی می‌دهند. این مورد به ویژه زمانی واقعیت پیدا می‌کند که شخص دارای تاریخچه‌ای از اختلالات مرتبط به دستگاه گوارش شامل موارد زیر باشد:

پارگی مقعدی

بیماری کرون

هموروئید

سندرم روده تحریک‌پذیر

کولیت اولسراتیو

این اختلالات می‌توانند روده‌ها را در برابر تحریک و آشوب معده که می‌تواند به تهوع منجر گردد آسیب‌پذیرتر کنند.

پیش‌بینی زمان بروز این مورد دشوار است. اگر شخص یک لوبریکانت بر پایه آب دم دست داشته باشد این لوبریکانت ممکن است به نوعی ریسک‌های متوجه شخص را کاهش دهد. به هر حال ایده خوبی است که شرکاء زندگی با یکدیگر در مورد متوقف کردن ادامه کار در صورت بروز ناراحتی یا درد توافق کنند.

آیا تهوع پس از مقاربت جنسی به معنی باردار بودن زن است؟

یک برداشت غلط شایع در مورد دچار شدن به تهوع پس از مقاربت جنسی این است که زن باردار شده است. از آنجا که زنان در زمان بارداری دچار ناخوشی صبحگاهی می‌شوند، ممکن است به سهولت این تصور پیش آید که زن در صورت احساس ناخوشی پس از مقاربت جنسی باردار شده است.

به هر حال، احساس ناخوشی پس از مقاربت جنسی به معنی باردار شدن در آن لحظه نیست. زمان بیشتری نیاز است تا اسپرم تخمک را بارور کند و در رحم کاشته شود.

اگرچه ناممکن نیست که زن در زمان انجام مقاربت جنسی باردار شود در بارداری زن نباید دچار یک واکنش بلافاصله شود که باعث ایجاد تهوع در او گردد.

زنان و مردان به شکلی مشابه خبر از دچار شدن به تهوع پس از مقاربت جنسی داده‌اند. اگر شما یکی از این افراد هستید باید در مورد علل بالقوه وضعیت مورد بحث با پزشک مشورت کنید. با گذشت زمان و درمان، شما می‌توانید به این اطمینان برگردید که مقاربت جنسی تماماً سرگرم کننده است و نه تهوع.

برچسب ها
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا