دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

مشکلات دوران قاعدگی و نامنظمی های آن

بیرون آمدن خون رحم از واژن در بانوان، عادت ماهانه نامیده می شود. چرخه قاعدگی زنان نشان دهنده وضعیت سلامتی آن ها است. بانوان باید نظم چرخه قاعدگی خود را تحت نظر بگیرند؛ چرا که این کار، به شناخت شرایط طبیعی بدن، زمان تخمک گذاری، قطع یا نامنظم شدن پریود یا خونریزی های پیش بینی نشده ماهیانه کمک می کند. در صورتی که نامنظم شدن چرخه قاعدگی تکرار شود، ممکن است سلامت فرد در معرض خطر قرار گیرد اختلالات قاعدگی از مهمترین موضوعاتی است که ذهن اکثریت زنان را به خود مشغول ساخته است. اختلالات قاعدگی از شایعترین دلایل مراجعه بانوان به متخصصین زنان می باشد که می تواند این اختلال منجر به مختل شدن زندگی فرد شود.

مجموعه اتفاقاتی که به صورت ماهیانه در بدن زنان اتفاق می افتد و بدن را آماده برای بارداری می کند، عادت ماهانه یا چرخه قاعدگی نامیده می شود. هر ماه در جریان تخمک گذاری یکی از تخمک ها آزاد می شود و تغییرات هورمونی، رحم را برای بارداری آماده می کند. اگر تخمک آزاد شده بارور نشود، دیواره رحم ضخیم شده و از بین رفته و توسط واژن از بدن خارج می شود. به این فرآیند پریود یا عادت ماهانه گفته می شود.

مدت زمان طبیعی چرخه قاعدگی ۲۸ روز است؛ اما این زمان در میان افراد مختلف متفاوت است. برخی از بانوان چرخه ۲۴ روزه و برخی دیگر ۳۵ روزه دارند و ۴ تا ۷ روز طول می کشد. چرخه قاعدگی می تواند منظم یا نامنظم باشد و خونریزی ماهیانه می تواند سبک، سنگین، کوتاه، طولانی، دردناک و یا بدون درد باشد.

 

انواع اختلالات قاعدگی

آمنوره: در صورتی که با قطع خونریزی در دورانی به جز بارداری مواجه بودید این نوع اختلال آمنوره نام دارد که به دو صورت اولیه و ثانویه تقسیم بندی می شود.به طور معمول آمنوره اولیه در دختران بالای ۱۶ سال که هنوز عادت ماهانه نشده اند اتفاق می افتد و آمنوره ثانویه در دوران بارداری، شیردهی و یائسگی اتفاق می افتد که چنین اختلالی می تواند نشات گرفته از مصرف داروها یا مشکلات پزشکی همچون ناهنجاری های تخمک گذاری، اضافه وزن، فعالیت های ورزشی بیش از حد، اختلالات تیروئیدی و ناهنجاری های آناتومیک باشد.

 

دیسمنوره: دیسمنوره اختلالی است که با دردهای شدید و مکرر قاعدگی تشخیص داده می شود و علت این نوع اختلال بسته به اولیه یا ثانویه بودن آن بستگی دارد.

 

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS :سندرم پیش از قاعدگی به علامت های ناخوشایند و ناراحت کننده در طول سیکل قاعدگی گفته می شود.

 

منوراژی: خونریزی های که بسیار زیاد و بی نظم باشد را اختلال منوراژی می گویند این نوع اختال بسیار شایع و غیر طبیعی است. علل متعددی می تواند منجر به بروز این نوع اختلال شود که برخی از این عوامل عبارت است ازفیبروم های رحمی، بیماری های التهابی لگن، عدم تعادل هورمونی، بیماری های کبدی، بیماری های تیروئیدی و… می باشد.

 

اولیگومنوره یا پلی منوره: پلی منوره اختلال قاعدگی است که معمولا کمتر از سه هفته یا بیشتر از پنج هفته طول می کشد.

 

خونریزی های قاعدگی نامنظم: خونریزی ها و لکه بینی های در فواصل بین عادت های ماهانه، خونریزی های پس از روابط جنسی و خونریزی های در دوران یائسگی و بارداری جز یکی از اختلالات قاعدگی می باشد.

 

درمان اختلالات قاعدگی بسته به علت ایجاد این نوع اختلالات، سن بیمار و قصد بارداری در آینده متفاوت می باشد. درمان این بیماری از تغییر سبک زندگی تا جراحی متفاوت است و نوع درمان با توجه به شرایط فرد مشخص می گردد.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا