دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چگونه احساس بهتری در طول درمان سرطان سینه داشته باشیم؟

داروهای سرطانی قوی هستند اگرچه عوارض آنها می تواند شدید باشد اما راه هایی را برای شما پیدا کرده ایم. کلید اصلی این است که اجازه دهید دکتر شما متوجه شود که چه مشکلی شما دارید سپس او تغییراتی را برای کمک به شما انجام می دهد.در بعضی از موارد پزشک شما ممکن است قادر به تغییر نسخه ی خود و یا دوز دارو باشد.به عنوان مثال با شیمی درمانی سعی میکنیم که یک دوز در برابر یک تومور کار کند اما بیمار هنوز توانایی تحمل دارد.

 

از عوارض های شیمی درمانی و راهنمایی و کمک ما به شما برای مدیریت آن ها

 

  تهوع و استفراغ

شیمی درمانی ممکن است سبب این مشکل معده در شما شود.

نکات:دکتر شما ممکن است یک داروی ضد تهوع تجویز کند که قبل از شیمی درمانی استفاده کنید که شدت این علائم کاهش یابد و یا ممکن است در طول و یا بعد از شیمی درمانی استفاده کنید. کار روی این مسئله همراه با پزشکان بهترین گزینه است. اجازه دهید پزشکان از احوال شما با خبر باشد که در فارغ آمدن شما از این مشکل به شما کمک کند. همچنین شما می توانید تغییراتی در برنامه ی رژیم غذایی خود دهید تا موجب تسکین معده ی خود شوید.از جمله:

-خوردن چند وعده ی غذایی کوچک در طول روز به جای سه وعده ی بزرگ

- راحت شدن از تهوع با زنجبیل طبیعی موجود در نوشابه ، چای و آب نبات

- اجتناب از غذاهای چرب،سرخ شده ، شور ، شیرین و یا تند.

-اجتناب از غذا هایی با بوی قوی و اقامت در آشپزخانه هنگام پخت و پز دیگران

- خوردن مایعات از قبیل : سوپ ، آب و نوشابه ورزشی در طول روز

- پس از درمان حداقل یک ساعت از خوردن و نوشیدن اجتناب کنید.

همچنین ممکن است پزشک شما طب سوزنی را برای درمان تهوع و استفراغ شما پیشنهاد کند.

 

خستگی

بسیاری از مردم در طول زمان سرطان خود احساس خستگی دارند حتی پس از خواب درمان شما به مدت زیاد و همچنان بی وقفه طول خواهد کشید و یک خستگی زیاد رو برای شما به ارمغان بیاورد.

نکته: ورزش کنید

تحقیقات نشان می دهد زنانی که به طور منظم در طول درمان سرطان ورزش می کنند احساس بهتر و انرژی بیشتری دارند. لازم نیست زیاد به خودتان فشار بیاورید و حرکات سخت انجام دهید. آنچه را که می توانید انجام دهید سعی کنید از حرکات ملایم یوگا تا پیاده روی سریع یا دیگر ورزش ها را امتحان کنید.

در طول شیمی درمانی شدت تمرینات خود را ملایم تر از زمان قبل از سرطان خود کنید. زمانی که بهتر شدید مطمئنا می توانید دوباره شدت تمرینات را بیشتر و چالش بسیاری را تجربه کنید.از پزشک خودتان راجب هرگونه محدودیتی درباره ی انجام حرکات ورزشی در طول درمان سوال کنید.برای مثال اگر سیستم ایمنی شما به دلیل  درمان ضعیف شده است بهتر است برای ورزش باشگاه را انتخاب نکنید چون ممکن است در معرض میکروب از افراد دیگر قرار بگیریدهمچنین شما می توانید از او برای سایر علل خستگی خود و تحت برسی قرار دادن مشکلات کم خونی و تیروئیدتان بپرسید.

 

درد یا سوزن سوزن شدن دست و پا

پزشکان این عارضه را "نوروپاتی محیطی" می نامند که یک عارضه جانبی از مصرف برخی از داروهای شیمی درمانی است.همچنین می تواند بعد از عمل جراحی سرطان و یا تابش اشعه  و یا به دلایل دیگر از جمله خود سرطان اتفاق بیفتد.

نکته: به محض اینکه احساس این علائم را کردید به دکتر خود گزارش دهید. او ممکن است میزان دز داروی مصرفی سرطان شما را کاهش بدهد و یا داروی دیگری برای کمک به برطرف شدن این عارضه اضافه کند.

لایه برداری قرمزی دست و پا

بعضی از داروهای درمان کننده ی سرطان سینه می توانند ایجاد کننده ی یک سندرم دردناک در دست و پا شوند و عوارض دیگر آن شامل : قرمزی مایل به آفتاب سوختگی ، حساسیت به لمس اجسام و گاهی اوقات موجب لایه برداری در کف دست و پا می شود.

نکته: چند بار در طول  روز از کرم های نرم کننده با ضخامت زیاد روی پوست خود استفاده کنید و در شب برای خواب از جوراب و دستکش استفاده کنید.همچنین مصرف ویتامین B6   را فراموش نکنید.اگر تمام این ها موثر واقع نشد ، ممکن است پزشک شما در دز داروی شما را تغییر داده و یا مدتی مصرف دارو را قطع کند.

 

زخم دهان

انواع مختلف شیمی درمانی و پرتو می تواند موجب این عارضه شود و مشکلاتی در خوردن و آشامیدن به وجود  بیاورد.

نکات: از مسواک نرم استفاده کنید و از مصرف خمیر دندان سفیدکننده و دهان شویه پرهیز کنید چون ممکن است زخم را تشدید کند.از غذاهای ادویه دار و ترد و ترش ، خوردن یخ و یا جویدن آن ، مصرف الکل و نوشیدنی ها ی گازدار و اسیدی مانند آب گوجه فرنگی و مرکبات پرهیز کنید. برای نوشیدن از یک نی استفاده کنید و اگر دردها ادامه دار بود از دکتر خود درباره ی مصرف مسکن سوال کنید.

تورم   و سنگینی دست و پا

اگر شما گره های لنفاوی زیر بغل یا سینه خود را در طول درمان توسط جراحی برداشته اید ، احتمال تجمع مایعات در بافت های چربی زیر پوست شما وجود دارند.برای کاهش شانس خود برای مبتلا شدن به این عارضه بهتر است مواظب بریدگی ، سوختگی ، انقباض و فشار عضلانی دست و پای خود باشید.

نکات:

-مواظب تساوی و فشار خون خود باشید.

- استفاده از دستکش در هنگام پخت و پز و کارهای خانه

- استفاده از کرم آنتی بیوتیک در صورت زخم شدن بدن

- پوشیدن لباس های آستین تنگ در پرواز های طولانی هواپیما

- اجتناب از بلند کردن اجسام سنگین

  اگر شما در حال حاضر مبتلا به این عارضه هستید با دکتر خود صحبت کرده و از او راجب حرکات فیزیوتراپی مناسب سوال کنید که بتوانید هرچه سریع تر از شر تورم و فشار درنواحی بدنتان خلاص شوید.

 

ریزش مو

برخی از داروهای شیمی درمانی موجب ریزش موهای شما می شود. اگر این اتفاق برای شما بیفتد می توانید از پوشش های متفاوتی برای  سر خود در نظر بگیرید نظیر : کلاه گیس ، روسری ، کلاه و ... استفاده کنید.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا