دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

درمان خونریزی غیرطبیعی رحم با لیزر

برای بسیاری از زنان، دوره های قاعدگی از سه تا پنج روز طول می کشد. با این حال، برخی از زنان در بین دوره ها و در نقاط مختلف در طول چرخه قاعدگی خود خونریزی را تجربه می کنند.به این خونریزی غیرطبیعی رحم (AUB) گفته می شود، وضعیتی که با خونریزی قاعدگی با مقدار یا مدت غیر طبیعی مشخص می شود. خونریزی غیرطبیعی رحمی مسئول تقریباً یک سوم مراجعات سرپایی به متخصص زنان است.

با AUB، دوره های خونریزی معمولاً با فاصله کمتر از 21 روز اتفاق می افتد. اگر AUB دارید، ممکن است پریودهای شدیدتر یا طولانی‌تر از حد معمول داشته باشید و خونریزی بیش از هفت تا 10 روز طول بکشد. با این حال، برخی از زنان ممکن است اصلاً خونریزی نداشته باشند که این نیز غیرطبیعی است.

AUB چندین علت زمینه‌ای دارد، از جمله عفونت رحم یا دهانه رحم، روش‌های کنترل بارداری مانند دستگاه داخل رحمی، فیبروم یا بارداری. اگر در هر نقطه از چرخه قاعدگی خونریزی غیرطبیعی دارید، ممکن است زمان مراجعه به پزشک زنان فرا رسیده باشد.

 

علل خونریزی غیر طبیعی رحم

خونریزی غیرطبیعی رحم برای زنان در هر سنی اتفاق می افتد. برخی از زنان در طول تاریخ قاعدگی خود، از جمله در دوران پیش از یائسگی و زمانی که برای اولین بار پریود خود را شروع می کنند، دوره های نامنظم را تجربه می کنند. اگرچه این در موارد خاص طبیعی است، اما عوامل دیگر می توانند باعث خونریزی طولانی مدت شوند که ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشد.این علل عبارتند از:

 پولیپ آندومتر، رشدی که به پوشش داخلی رحم متصل می شود.

آدنومیوز، وضعیتی که در آن بافت روی دیواره عضلانی رحم رشد می کند.

نئوپلازی که رشد غیر طبیعی بافت است. فیبروم ها و اختلالات لخته شدن خون نیز می توانند باعث خونریزی غیرطبیعی رحم شوند. خونریزی غیرطبیعی رحمی بیشتر با اختلال تخمک گذاری همراه است که زمانی رخ می دهد که زن در زمانی که تخمک گذاری نمی کند، سیکل های قاعدگی داشته باشد.

در موارد جدی تر، سقط جنین و حاملگی خارج از رحم (زمانی که جنین در خارج از رحم رشد می کند)، یا سرطان رحم، دهانه رحم یا واژن ممکن است علت اصلی خونریزی باشد. از آنجایی که بسیاری از عوامل می توانند باعث ایجاد AUB شوند، تعیین یک تشخیص مناسب بدون ارزیابی پزشکی کامل دشوار است.

 

مطلب پیشنهادی جهت مطالعه: علل خونریزی غیرطبیعی

 

گزینه های تشخیص و درمان

قبل از اینکه به پزشک مراجعه کنید، شروع به ردیابی دوره های قاعدگی خود کنید و زمانی که خونریزی غیرطبیعی در طول چرخه خود تجربه می کنید. ما این یادداشت‌ها را مرور می‌کنیم و از شما در مورد سابقه پزشکی شخصی و سابقه سلامت خانوادگی‌تان سؤال می‌کنیم. ما همچنین یک ارزیابی برای رد بارداری، یکی دیگر از علل شایع AUB انجام خواهیم داد. همچنین ممکن است برای بررسی سطوح هورمونی شما و رد برخی اختلالات خونی، آزمایش خون تجویز کنیم.

همه زنان مبتلا به AUB باید به طور مناسب از نظر سرطان دهانه رحم از طریق پاپ اسمیر غربالگری شوند، بنابراین ما یک معاینه فیزیکی برای تعیین اینکه آیا خونریزی از رحم، دهانه رحم یا واژن است انجام خواهیم داد. اگر خطر ابتلا به سرطان یا هیپرپلازی آندومتر (ضخیم شدن پوشش رحم) را دارید یا بالای 45 سال سن دارید، نمونه ای از پوشش رحم برای تعیین اینکه آیا یکی از این دو حالت می تواند علت خونریزی باشد، می گیریم. اگر جوان‌تر از 45 سال دارید و AUB مداوم دارید، اضافه وزن دارید و تخمک‌گذاری نمی‌کنید، ارزیابی پزشکی برای رد کردن شرایط جدی‌تر نیز ضروری است.

اگر UAB دارید، رویکرد درمانی به علت خونریزی، سن شما و اینکه آیا می خواهید بچه دار شوید بستگی دارد. داروهای هورمونی و قرص‌های ضدبارداری می‌توانند به کنترل خونریزی غیرطبیعی کمک کرده و دوره‌های شما را منظم‌تر کنند. آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن نیز گزینه های درمانی موثری هستند.اگر پولیپ یا فیبروم دارید، ممکن است برای برداشتن این ضایعات و رفع خونریزی غیرطبیعی رحم نیاز به جراحی داشته باشید.

 

درمان خونریزی غیرطبیعی رحم با لیزر

در موارد شدیدتر، ممکن است از ابلیشن آندومتر برای درمان AUB استفاده کنیم. این روش شامل استفاده از لیزر یا حرارت برای از بین بردن پوشش رحم است. سپس لایه داخلی رحم زخم می‌شود و بهبود می‌یابد که باعث کاهش یا جلوگیری از خونریزی غیرطبیعی می‌شود. خونریزی غیرطبیعی رحم (AUB) یکی از شایع ترین مشکلات زنان در سنین باروری است که شیوع آن بیش از 5 درصد در این گروه سنی است. زنانی که به دنبال کمک از پزشک متخصص زنان خود هستند از خونریزی های دوره ای (منوراژی) یا نامنظم غیر چرخه ای (متروراژی) شکایت دارند که ممکن است تأثیرات فیزیکی، عاطفی و اجتماعی در زندگی آنها داشته باشد. تخمین زده می شود که AUB 10 تا 30 درصد از زنان در حال قاعدگی را در هر زمانی تحت تأثیر قرار می دهد و حدود 20 درصد از ارجاعات زنان به متخصص زنان به دلیل اختلالات قاعدگی است AUB. ممکن است به دلیل عوامل تشریحی، غدد درون ریز، هماتولوژیک و یاتروژنیک باشد، اگرچه مواردی وجود دارد که هیچ آسیب شناسی آشکاری وجود ندارد. دومی معمولاً تحت نام DUB نامیده می شود. این یک تشخیص طرد است که گاهی به اشتباه مترادف آن به عنوان منوراژی استفاده می شود. خونریزی ناکارآمد رحم حدود نیمی از موارد از دست دادن بیش از حد قاعدگی را تشکیل می دهد.

روش درمان خونریزی غیرطبیعی رحم با لیزر یک جایگزین ذاتاً ایمن و ساده است که درمان کنترل شده و مؤثر کلی آندومتر را ارائه می دهد. همچنین خطر بسیار کمتری دارد.روش لیزر درمانی یک تکنیک جدید غیرهیستروسکوپی برای ابلیشن آندومتر است. این تکنیک بسیار ایمن است .

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

اگر همه گزینه های درمانی دیگر جواب نداده اند، ممکن است هیسترکتومی را برای برداشتن رحم در نظر بگیریم. با این حال، از آنجایی که این گزینه قاعدگی زنان را متوقف می کند و از بارداری جلوگیری می کند، ممکن است فقط برای زنانی مناسب باشد که در آستانه یائسگی هستند یا قصد بچه دار شدن یا گسترش خانواده خود را ندارند.

خونریزی غیرطبیعی رحم می تواند یک وضعیت بسیار چالش برانگیز برای مقابله با آن باشد. با این حال، چندین گزینه درمانی وجود دارد که می تواند کمک کند. اکثر زنان بیش از یک هفته عادت ماهانه خود را تجربه نمی کنند، بنابراین اگر خونریزی طولانی مدت یا پراکنده خارج از این محدوده زمانی دارید، در اسرع وقت به پزشک زنان خود مراجعه کنید.

 

منبع: orlandohealth و gynecolsurg.springeropen.com و sciencedirect

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا