دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علت غلظت اسپرم یا مایع منی چیست؟

مایع منی علاوه بر اسپرم از ۶۵ درصد مایع کیسه منی، ۳۰ تا ۳۵ درصد از پروستات، و ۵ درصد از رگ ها تشکیل شده است. مایع منی حاوی اسید سیتریک، اسید آمینه های آزاد، فروکتوز، آنزیم ها، فسفوریل کولین، پروتاگلاندین، پتاسیم و روی می باشد. میزان مایع منی تولید شده از چند قطره تا ۶ میلی لیتر متغیر است.

 

مایع منی : مشخصات و ویژگی های ظاهری

غلظت منی درمواقع مختلف متفاوت است. این غلظت گاهی ممکن است نشانه ای از یک ناهنجاری باشد و معمولاً به علت عفونت، کم آبی و عدم تعادل هورمونی اتفاق می افتد. برحسب مقدار انزال و مدت زمان ذخیره قبل از انزال، یکبار انزال می تواند حاوی ۴۰ تا ۶۰۰ میلیون اسپرم باشد. اما با اینحال مقدار اسپرم تولید شده در کنار هم حتی نوک یک سوزن را هم نمی پوشاند. برای نمونه هایی که در تحقیقات پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند از دهنده ها خواسته می شوند که خودارضایی کنند و یا اگر گرفتن نمونه بدون رابطه جنسی امکانپذیر نبود، آنوقت از کاندوم های غیرواکنشی استفاده می شود.

 

مایع منی طبیعی

ظاهر: این مایع معمولاً مایعی سفید تیره است که بعد از ۳۰ دقیقه رقیق تر و شفاف تر می شود.

 

بو: بوی کلر مانند این مایع کاملاً طبیعی است.

 

 

مایع منی غیرطبیعی

 

* انزال با حجم کم:

 

کاهش مایع منی یا فقدان مایع منی از کیسه منی می تواند گاهاً به خاطر انسداد باشد.

 

* مایع منـی رقیق:

 

رقیق بودن مایع مـنی معمولاً نشانه انزال برگشت دهنده است، یعنی انزالی که به مثانه برمی گردد. این خطرناک نیست اما رقیق شدن غیرطبیعی مایع منی می تواند به خاطر اختلالات پروستات باشد.

 

* مایع منـی غلیظ:

 

چسبناکی مایع منی می تواند به علل مختلف متفاوت باشد. تداوم مایـع منی غیظ توانایی اسپرم برای حرکت را محدود می کند و این مسئله درمواقعی که شما و همسرتان قصد بچه دار شدن داشته باشید اهمیت پیدا می کند. کم آب بودن بدن هم ممکن است باعث غلیظ شدن مایع منی شود که مایعاتی که حین سکس استفاده می شود منجر به انزال کم شده و اگر سکس یا انزال طی یک زمان کوتاه تکرار شود بر مقدار مایع منی تولید شده تاثیر می گذارد. تولید اسپرم با بالا رفتن سن کاهش می یابد اما این مسئله تاثیری بر توانایی جنسی ندارد.

 

* مایـع منـی قرمز یا گاهاً قهوه ای:

 

اگر در مایع منـی شما لکه های قرمز یا قهوه ای دیده می شود ممکن است به خاطر خون باش. گاهی اوقات یک رگ خونی کوچک موقع انزال می ترکد. طی یک تا دو روز مایع منـی باید به حالت اولیه خود برگردد، پس نیازی به نگرانی نیست و اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کند، حتماً باید به پزشک مراجعه کنید. وجود خون در مایـع منی می تواند علل مختلف داشته باشد مثل عفونت، زخم و به ندرت سرطان.

 

* مایـع منی سبز یا زرد رنگ:

 

مایع منی طبیعی رنگ زرد بسیار کمرنگ یا کرم نزدیک به سفید دارد. اما اگر مایع مـنی رنگ زرد یا سبز گرفت نشانه عفونت است که معمولاً به خاطر بیماری هایی که با رابطه جنسی منتقل می شود مثل سوزاک می باشد. پس حتماً به پزشک مراجعه کنید. اگر بیماری مزبور سوزاک باشد خیلی ساده با آنتی بیوتیک درمان می شود.

 

* بوی بد مایع منی:

 

بوی بد مایع منـی همیشه نشانه عفونت است. در چنین مواردی حتماً به پزشک مراجعه کنید.

 

باید بدانید که همیشه تغییراتی درغلظت مایع منی پیش می آید و این غلظت درارتباط با نوع تغذیه، میزان فعالیت جسمی و تعداد دفعات مقاربت با همسرتان درارتباط می باشد. گاهی ممکن است به علت ازدست دادن آب بدن مایع منی غلیظ ترازحد معمول باشد و البته نوشیدن قهوه و سودا درکم آبی بدن مؤثراست زیرا میزان آب بدن را کاهش می دهد. بنابراین دراین مواقع غلظت اسپرم موقتی است و خود شما با نوشیدن مایعات فراوان می توانید این مشکل را برطرف کنید.گاهی علت غلظت اسپرم ناشی ازعفونت است درچنین مواقعی مایعات انزال تغییررنگ می دهد و ممکن است بیمارمتوجه اثر خفیفی ازرنگ سبز یا زرد درمایع منی وهمچنین ترشحات بدبو ازآلت تناسلی بشود.

 

علت غلظت مایع منی ممکن است به علت عدم تعادل هورمونی باشد. اگرسطح تستوسترون پایین برود، غلظت منی افزایش می یابد. دراین وضعیت مراجعه به پزشک مشخص خواهد کرد که آیا این مشکل ریشه زمینه ای دارد و یا به دلایل دیگری اتفاق افتاده است.مایع منی سالم برنگ سفید مایل به خاکستری وغلظت آن مانند ژله است و بوی طبیعی آن شبیه بوی کلرمی باشد.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا