دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

عوامل خونریزی در سه ماهه اول بارداری

خونریزی واژینال در دوران سه ماهه‌ی اول بارداری می‌تواند در اثر عوامل مختلفی ایجاد شود. تقریبا ۲۰ تا ۳۰ درصد زنان باردار در طی این مرحله، خونریزی را تجربه خواهند کرد.

۱. بارداری خارج از رحم

در حاملگی خارج رحمی تخمک بارور در خارج از رحم کاشته می‌شود. معمولا این اتفاق در لوله‌ی فالوپ ) لوله‌ی رحم) رخ می‌دهد. در اثر این اتفاق معمولا سوزش و درد شدیدی را در ناحیه‌ی پایین شکم همراه با سرگیجه، ضعف و تهوع تجربه خواهید کرد. حاملگی خارج از رحم می‌تواند برای مادر تهدیدکننده و بسیار خطرناک باشد و نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارد.

اگر سابقه‌ی هر یک از عوارض زیر را داشته باشید حاملگی خارج از رحم ممکن است در شما رخ دهد:

حاملگی خارج از رحم،  اختلال التهابی لگن، ناباروری بیش از ۲ سال، سیگار کشیدن و...

لکه بینی و خونریزی در بارداری

۲. بارداری مولار

حاملگی مولار یک بیماری نادر است که زمانی رخ می‌دهد که جفت از جنین ناقص تبدیل به یک توده‌ی کیستیک می‌شود. این اختلال یک نوع تومور است که به دلیل هورمون‌های بارداری اتفاق می‌افتد و در همه‌ی موارد تهدید‌کننده‌ی زندگی فرد نیست. این اتفاق در عرض چند هفته بعد از لقاح رخ می‌دهد. اختلالی که به عنوان بیماری تروفوبلاست حاملگی تشخیص داده می‌شود. اگر در حین بارداری دچار بارداری مولار شوید، ممکن است خونریزی واژینال را در عرض چند هفته پس از لقاح مشاهده کنید که باید سریعا به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

۳.  سقط جنین

یکی از دلایل اصلی خونریزی در سه ماهه‌ی اول بارداری می‌تواند سقط جنین باشد. این اتفاق معمولا در طول ۱۲ هفته‌ی اول بارداری رخ می‌دهد. اگر خونریزی با علائمی مانند گرفتگی، درد شکم و عبور بافت از طریق واژن همراه باشد، احتمال بیش‌تری وجود دارد که نوزاد را از دست بدهید.حدود ۵۰٪ زنان باردار که این علائم را همراه با خونریزی واژینال تجربه می‌کنند، جنین را سقط خواهند کرد.

 

عوامل خونریزی در سه ماهه دوم و سوم بارداری:

علت شایع خونریزی در اواخر دوران بارداری، مشکلات جفت است. همچنین، غیر طبیعی بودن دهانه رحم یا واژن می‌تواند باعث خونریزی شود.

 

 ۴. جفت سرراهی

جفت سرراهی شایع‌ترین علت خونریزی در اواخر دوران بارداری است. در این شرایط، جفت که معمولا جنین را به رحم متصل می‌کند، بخشی از دهانه رحم را پوشش می‌دهد. در نتیجه‌‌ی همین، خونریزی اتفاق می‌افتد. در دوران بارداری، دهانه رحم نازک می‌شود و جهت آماده شدن برای وضع حمل باز می‌شود. در این مرحله، جفت گسترش می‌یابد و دچار پارگی می‌شود و در نهایت خونریزی شدید رخ می‌دهد. عوامل خطر برای این اختلال جفت سرراهی عبارتند از داشتن سابقه‌ی جفت سرراهی، حاملگی‌های متعدد و سقط های متعدد و...

 

۵.  دکولمان جفت

این اختلال در نیمه‌ دوم بارداری یا سه ماهه‌ی سوم رخ می‌دهد. دکولمان جفت در واقع جدا شدن زودهنگام جفت از رحم است و منجر به جمع شدن خون در ناحیه‌ی بین جفت و رحم می‌شود. این اختلال با گرفتگی، درد در ناحیه‌ی شکم، حساسیت رحم و درد پشت همراه است. اگر جدایی خیلی کم باشد، برای جنین خطری وجود ندارد. اما اگر این جدا شدن زیاد باشد، خطری جدی ایجاد خواهد کرد. عوامل خطر برای این علت خونریزی واژینال عبارتند از: تروما، فشار خون بالا، مصرف دخانیات، کوکائین و داشتن سابقه‌ی قبلی دکولمان جفت.

 

۶.  پارگی رگ‌های خونی جنین

رگ‌های خونی جنین ممکن است از دهانه‌‌ی کانال تولد عبور کنند. این اتفاق با عنوان vasa previa شناخته شده‌است و می‌تواند برای جنین کشنده باشد چرا که رگ‌های خونی دچار پارگی می‌شوند و خونریزی شدیدی رخ می‌دهد. این اختلال همچنین با ضربان قلب غیرطبیعی جنین همراه است. این حالت بسیار نادر است و در هر ۵۰۰۰ بارداری، یکی رخ می‌دهد.

۷.  وضع حمل پیش از موعد

اگر زمان وضع حمل بین هفته‌ی ۲۰ تا هفته‌ی ۳۷ رخ بدهد، در واقع یک وضع حمل پیش از موعد رخ داده‌است. این اتفاق با گرفتگی، انقباضات منظم، فشار داخل لگن و درد پشت همراه است. چند روز قبل از این‌که بدن‌تان برای وضع حمل آماده شود، پلاک موکوس ترشح می‌شود و خونریزی آغاز می‌شود. این اتفاق به عنوان نمایش خونین نامیده می‌شود که در صورت مشاهده‌ی آن باید باپزشک‌ متخصص زنان تماس بگیرید.

 

درباره لکه بینی و خونریزی در بارداری چه چیزی باید بدانیم؟

لکه‌بینی سبک طبیعی است و هیچ موردی برای نگرانی وجود ندارد. اما خونریزی شدید واژینال که در اثر آن پد خیس می‌شود نگران‌کننده است. خونریزی همیشه نشانه‌ی سقط جنین نیست چون برخی از زنان خونریزی زیادی را تجربه می‌کنند اما همچنان نوزادانی سالم را به دنیا می‌آورند.

چه اقدامی باید انجام دهیم؟

ممکن نیست که علت درست خونریزی واژینال را تشخیص دهیم زیرا عوامل زیادی هستند که می‌توانند این اختلال را ایجاد کنند. توصیه‌ی جهانی این است که نباید در مورد مشورت با پزشک‌ متخصص زنان تردید کنید.

از یک پد استفاده کنید، زیرا به شما کمک می‌کند که بدانید چطور و به چه میزان خونریزی می‌کنید. نوع خون را بررسی کنید (این‌که آیا قهوه‌ای است، قرمز است یا صورتی و پر از لخته) هنگام خونریزی در حین بارداری، تمام مسائل را به پزشک‌ متخصص انتقال دهید و وارد رابطه‌ی جنسی نشوید و همچنین از تامپون استفاده نکنید.

پزشک متخصص زنان واژن را معاینه می‌کند و ممکن است به شما توصیه کند که سونوگرافی انجام بدهید.  پزشک شما همچنین ممکن است چند آزمایش معمول را  تجویز کند. این آزمایش‌ها به بررسی میزان سطح هورمون‌های حاملگی کمک می‌کنند.

 

شما باید علائم زیر را نیز بررسی کنید. اگر آن‌ها را تجربه کردید، ممکن است مشکل پیش آمده سقط جنین یا هر اختلال جدی دیگری باشد.

۱- گرفتگی شدید و درد در پایین شکم
۲- خونریزی شدید
۳- ترشحات واژن همراه با دفع بافت
۴- گیجی
۵- تب بالا به میزان ۳۸ درجه یا بالاتر

 

 

درمان برای اواخر دوره‌ی بارداری (سه ماهه‌ی دوم و سوم)

۱. خونریزی

اگر در اواخر دوران بارداری خونریزی واژینال داشته باشید، نظارت کاملی برای علائم شوک و از دست دادن خون روی شما صورت خواهد گرفت. احتمال دارد که همچنین، بررسی‌هایی روی جنین نیز صورت خواهد پذیرفت. درمان احتمالی به علت و سن جنین بستگی دارد.

۲. جفت سرراهی

اگر این اختلال دلیل بروز خونریزی باشد، پزشکان همیشه ترجیح می‌دهند نوزاد را با سزارین به دنیا بیاورند. اگر از خونریزی شدید رنج می‌برید، باید فورا زایمان را انجام بدهید. اگر در حال تجربه‌ی انقباضات هستید، یک تزریق وریدی دریافت خواهید کرد تا آن‌ها متوقف کنید یا کاهش بدهید. اگر بارداری شما کمتر از ۳۶ هفته باشد و خونریزی شدید نباشد، پزشک شمارش خون شما و ضربان قلب کودک را کنترل می‌کند. شما دارویی را برای بالغ شدن ریه‌های جنین دریافت خواهید کرد. هنگامی که به ۳۶ هفته برسید، پزشک دوباره وضعیت ریه‌های کودک را بررسی می‌کند و بر اساس آن زایمان صورت خواهد گرفت.

۳. دکولمان جفت

در این مورد، زایمان واژینال در مقایسه با سزارین ترجیح داده می‌شود. اگر خونریزی شدید داشته باشید، زایمان سزارین روی شما انجام خواهد شد. اگر بارداری شما بیش از ۳۶ هفته باشد، داروهای IV را برای انقباضات دریافت خواهید کرد تا یک زایمان واژینال بدون خطر داشته باشید. اگر بارداری شما کم‌تر از ۳۶ هفته باشد و خونریزی شدید نباشد، در بیمارستان بستری خواهید شد و شمارش خون خودتان و ضربان قلب کودک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. همچنین، برای بالغ شدن ریه‌های کودک داروهایی دریافت خواهید کرد. هنگامی که ریه‌ها بالغ شدند، زایمان سزارین خواهید داشت.

 

۴. پارگی رحم

اگر تست‌ها پارگی رحم را نشان بدهند، یک زایمان سزارین فوری خواهید داشت. پزشک جراح زنان شما ممکن است رحم‌تان را بردارد اما اگر می‌خواهید فرزندان بیش‌تری داشته باشید، اقدام به ترمیم رحم خواهد کرد. همچنین، شما نیاز به دریافت خون زیادی دارید زیرا در طول عمل جراحی، خون زیادی را از دست خواهید داد.

مراقبت از خود

پس از درمان مناسب، اگر متوجه هر گونه عوارض، از جمله درد شکم، خونریزی یا تب، شدید باید دوباره مورد بررسی و معاینه قرار بگیرید.

ممکن است به شما توصیه شود که در رختخواب استراحت کنید همراه با هشدار جدی مبنی بر عدم قرار دادن چیزی در منطقه‌ی واژن.

از مقاربت جنسی پرهیز کنید، تا زمانی که خونریزی متوقف نشده‌است، از تامپون استفاده نکنید.

شما باید در طی دو روز پس از درمان، به متخصص زنان مراجعه کنید.

اگر برای بارداری خارج از رحم مورد درمان قرار گرفتید و باز هم درد و ضعف داشتید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

اگر بارداری مولار دارید، باید سطح bHCG را جهت بررسی وجود هر گونه توموری به طور منظم پیگیری کنید.

 

یک راه عالی برای جلوگیری از عوارض بارداری این است که رابطه‌ی خوبی با پزشک‌تان داشته باشید و معاینه‌های روتین را به طور منظم انجام بدهید. توجه داشته باشید که بسیار مهم است اگر شما قبلا در بارداری‌های قبلی خود عوارضی را تجربه کرده‌اید.

راه دوم برای اطمینان از داشتن حاملگی بدون مشکل، کنترل عوامل خطر است. شما باید دخانیات را کاملا قطع کنید. اگر فشار خون بالا دارید، سعی کنید آن را تحت کنترل داشته باشید، و حتما موضوع را به اطلاع پزشک‌ متخصص زنان برسانید.

سخن آخر

در صورت داشتن هرگونه خونریزی در دوران بارداری، صرف نظر از این‌که چه زمانی آن را تجربه می‌کنید، باید بلافاصله با پزشک متخصص خود تماس بگیرید، فقط برای اطمینان از این‌که هیچ مشکلی وجود ندارد. شما باید آماده‌ی پاسخ دادن به همه‌ی جزئیات در مورد مقدار، رنگ و دوره‌ی خونریزی باشید .

اگر به دلیل هر کدام از دلایل فوق، سقط جنین را تجربه کردید، این بدان معنا نیست که شما نابارور هستید. و این را بدانید که شما تنها کسی نیستید که چنین فاجعه‌ای را تجربه کرده‌است. سقط جنین می تواند خلاء احساسی ایجاد کند، اما این اتفاق پایان جهان نیست. حتی پس از سقط جنین می‌توانید باردار شوید. داشتن یک جلسه‌ی مشاوره با متخصص زنان و زایمان بهترین راه برای کنار آمدن با مشکلات بارداری است. تمام چیزی که نیاز دارید تفکر مثبت و شجاعت است!

امیدواریم شک و تردیدتان در مورد لکه بینی و خونریزی در بارداری برطرف شده باشد. مراقب خودتان باشید! امیدواریم که یک دوران بارداری شاد و سالم را سپری کنید!

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا