دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

مهمترین نکاتی که حین مصرف قرص‌های ضد بارداری باید به آن‌ها توجه کرد

هنگام مصرف داروهای ضد بارداری خوراکی، داشتن یک برنامه غذایی منظم مهم است. چنین داروهایی زمانی موثر هستند که غلظت آنها در بدن به طور مداوم در یک سطح ثابت نگهداری شود.

اگر زمان مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری به شکل منظم رعایت شود، اثر پیشگیری از بارداری مداوم و تضمین شده‌ای را دارد و در نتیجه، شخص به طور قابل اعتمادی در برابر حاملگی ناخواسته محافظت می‌شود.

برای داشتن بهترین نتایج در مصرف قرص‌های ضد بارداری، مهم‌ترین نکته این است که همیشه باید در یک زمان مشخص مصرف شوند.

آیا مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری باعث افزایش وزن می‌شوند؟

اکثر خانما بخاطر ترس از افزایش وزن با مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری، آن‌ها را مصرف نمی‌کنند.

اولین قرص‌های جلوگیری از بارداری حاوی دوزهای بسیار بالای هورمون (دو برابر بیشتر از قرص‌های امروزی) بود، به همین دلیل می‌توانستند باعث اختلالات متابولیکی و افزایش وزن شوند. پس از آزمایش‌های متعدد، دوز هورمون‌های به کار رفته را  کاهش دادند و در نتیجه شدت عوارض نیز کاهش یافت.

مطالعات اخیر نشان می‌دهد که ارتباط مستقیمی بین مصرف قرص‌های ضد بارداری و افزایش وزن وجود ندارد. افزایش وزن بانوان به علت سن و شیوه زندگی‌شان است. علت افزایش اندک وزن ممکن است بخاطر احتباس آب یا افزایش اشتها در هنگام استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری خوراکی (COC) باشد.

تا چه مدت میبایست به مصرف قرصهای جلوگیری از بارداری ادامه داد؟

از آن‌جایی که هیچ دلیل پزشکی برای مصرف نکردن قرص‌های جلوگیری از وجود ندارد، میتوانید مصرف این قرص‌ها را به مدت طولانی ادامه دهید. بسیاری از بانوان چندین سال مصرف قرص‌های ضد بارداری را ادمه می‌دهند و علاوه بر مسئله‌ی جلوگیری از بارداری، در تنظیم سیکل قاعدگی، درمان دل درد پریودی و درمان‌های هورمونال نیز کمک کننده باشد.

آیا با وجود مصرف قرص‌های ضد بارداری احتمال بارداری وجود دارد؟

بله، احتمال بارداری با وجود مصرف قرص هست. هیچ کدام از روش‌های جلوگیری از بارداری حتی قرص‌ها کاملا از بارداری جلوگیری نمی‌کنند. با این حال اگر قرص‌ها به طور منظم و در یک ساعت مشخص مصرف شوند، بیش از 99% از بارداری جلوگیری می‌کنند. اما اگر قرص‌ها را طبق دستور مشخص شده مصرف نکنید، شانس بارداری ناخواسته با وجود مصرف قرص، در شما افزایش می‌یابد.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: سوالات رایج در مورد احتمال بارداری

آیا به محض قطع مصرف قرص، احتمال بارداری وجود دارد؟

قرص‌های جلوگیری از بارداری هیچ تاثیری روی قدرت باروری شخص ندارند. وقتی بانوان مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری را متوقف می‌کنند، شانس بارداری آنها به طور کامل برمیگردد و بسیاری از بانوان به محض قطع مصرف قرص، باردار می‌شوند. از این رو، برای یک زن مهم است که در دوران بارداری، به شدت مراقب بدن خود باشد، در کنار اینکه خود و همسرش شروع به تلاش برای باردای می‌کنند.

آیا روش‌های جلوگیری از بارداری 100% موثر هستند؟

روش‌های جلوگیری از بارداری 91%_99% در کنترل بارداری موثر هستند. قرص، یکی از مورد اعتماد ترین و کارامدترین روش‌هاست البته اگر طبق دستور مشخص شده مصرف شوند. با این حال 91%_99% به این معنی است که هم چنان شانس بارداری وجود دارد. خانمی که با وجود مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری، باردار شده است، یکی از کارهای زیر را حین مصرف قرص انجام داده است:

* قرص را در زمان‌های مختلفی از شبانه روز مصرف کرده است به جای اینکه در یک زمان مشخص مصرف کند.

* به همراه مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری، یکسری داروها را که با آنها تداخل داشته مصرف کرده است. مثل: آنتی بیوتیک‌ها و فنوباربیتال‌ها و داروهای ضد صرع

* در روزهای ابتدایی شروع مصرف قرص، رابطه‌ی جنسی محافظت نشده داشته است.

 آیا مصرف طولانی مدت قرص، ایمن است؟

هنگامیکه سطح هورمون‌های بدن به طور غیر طبیعی و به مدت طولانی افزایش پیدا می‌کنند، ممکن است عوارضی برایتان داشته باشد. همه روش‌های جلوگیری مانند قرص، کاشتنی‌ها و چسب‌های پوستی در بلند مدت عوارضی خواهند داشت. عوارض مختلف روش‌های جلوگیری عبارتند از:

* مشکلات قلبی عروقی

* دیابت

* سرطان

* تورومبوز وریدی

* سو تغذیه

* مشکلات غده هیپوفیز

* سنگ کلیه

* عفونت‌های باکتریایی

آیا هنگام استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری، تخمک گذاری اتفاق می‌افتد؟

خیر، کسانیکه از قرص‌های جلوگیری از بارداری استفاده می‌کنند، تخمک‌گذاری انجام نمی‌دهند. قرص‌های ضد بارداری برای توقف تخمک‌گذاری ساخته شده‌اند. این قرص‌ها هنگامیکه درست مصرف شوند تا 99 درصد موثر هستند. تخمک‌گذاری به فرایندی گفته می‌شود که در آن تخمک از تخمدان‌ها آزاد می شود. قرص‌های جلوگیری حاوی پروژسترون و استروژن هستند که از تخمک‌گذاری جلوگیری می‌کنند و در نتیجه در نبود تخمک‌گذاری هیچ باروری اتفاق نمی‌افتد.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: چه دلایل و عواملی باعث ناباروری می‌شود؟

فراموشی مصرف قرص‌های ضد بارداری چقدر احتمال بارداری را افزایش می‌دهد؟

اگر هر قرصی را فراموش کنید، ریسک بارداری افزایش پیدا می‌کند. فراموشی مصرف قرص‌های ضد‌ بارداری با هیچکس شوخی ندارد. اگر بیشتر از یک بار مصرف قرص‌های ضد بارداری را در هر سیکل فراموش کنید، شانس بارداری بسیار افزایش پیدا می‌کند. هرچقدر مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری را بیشتر فراموش کنید، شانس بارداری بیشتر می‌شود.

چه مدت پس از توقف مصرف قرص‌های ضد بارداری، تخمک‌گذاری آغاز می‌شود؟

در اولین سیکلی که مصرف قرص‌های ضد بارداری را متوقف کرده‌اید، ممکن است تخمک‌گذاری از چند روز تا چند هفته بعد شروع شود. برای برخی از زنان، تخمک‌گذاری در کمتر از یک هفته شروع می‌شود و برای برخی دیگر از 1 تا 3 ماه طول می‌کشد. برخی از خانم‌ها بلافاصله پس از توقف قرص های جلوگیری، باردار می‌شوند. برخی از مطالعات ثابت کرده‌اند هنگام توقف مصرف قرص‌های ضد بارداری در بهترین حالت تخمک گذاری قرار دارید.

آیا مصرف قرص‌ها را هر زمانی که خواستید، می‌توانید شروع کنید؟

بله، هر زمانی که قصد جلوگیری از بارداری دارید، می‌توانید مصرف قرص‌های ضد بارداری را شروع کنید. می‌توانید در هر زمانی از سیکل قاعدگیتان، مصرف قرص‌ها را شروع کنید اما اینکه چقدر طول می‌کشد که این قرص‌ها تاثیر گذار شوند، کاملا به نوع قرص که مصرف می‌کنید بستگی دارد. بسیاری از بانوان از قرص‌های ترکیبی استفاده می‌کنند. ( قرص‌هایی که هم استروژن و هم پروژسترون دارند) در مورد مصرف قرص‌های ترکیبی، اگر مصرف این قرص‌ها را در 5 روز اول سیکل قاعدگی شروع کنید، جلوگیری از بارداری بلافاصله آغاز می‌شود. اگر هر زمانی از سیکل به جز 5 روز ابتدایی، شروع به مصرف کنید، جلوگیری از بارداری از 7 روز آینده شروع می‌شود.

آیا استفاده از روش‌های جلوگیری از بارداری، موجب کمبود استروژن می‌شود؟

قرص‌های ضد بارداری، تولید طبیعی هورمون‌های استروژن را مختل می‌کند که در نهایت موجب توقف تخمک‌گذاری می‌شود. می‌توان گفت که مصرف قرص‌های ضد بارداری سطح هورمون‌های اسنروژن را بالا می‌برد که از عوارض آن می‌توان به سردرد و حالت تهوع اشاره کرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا