دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ویژگی‌ها و دلایل ترشحات چسبناک واژن

ترشحات چسبناک واژن مربوط به مایعاتی است که دستگاه تناسلیتان تولید می‌کند. این ترشحات هرکدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند و اکثر این ویژگی‌ها مربوط به مقدار، ضخامت و پیوستگی، بو و رنگ است. این ویژگی‌ها برای ترشحات چسبناک واژن نیز، صدق می‌کنند.

چرا بانوان، ترشحات واژن دارند؟

همانند سایر اعضای بدنتان، واژن نیز مکانیزم خاصی برای مراقبت از خود، روانکاری، حمل بافت‌های مرده و حذف باکتری‌های ناخواسته را دارد. این مایعات به وسیله غددی که در واژن و دهانه رحم قرار دارند، ترشح می‌شوند. (غدد بارتولن)

غدد بارتولن در سمت دیگر دهانه واژن قرار دارند. سایز آن‌ها به طور طبیعی اندازه یک نخود کوچک است و مایعات را از طریق لوله‌های کوچکی به سمت واژن می‌فرستند. این مایعات، نقش اساسی در روانکاری و مرطوب سازی واژن را دارند.

دهانه رحم، مایعاتی را تولید می‌کند (مخاط رحمی) که ضخامت و پیوستگی آن‌ها در طول سیکل قاعدگی تغییر می‌کند. این تغییرات به جلوگیری یا کمک به پیشرفت بارداری، کمک می‌کنند.

انواع ترشحات چسبناک واژن

هورمون‌های بدنتان، مخاط رحمی را تنظیم می‌کنند. این هورمون‌ها در طول سیکل قاعدگی، هنگامیکه باردار هستید و هنگامیکه یائسه می‌شوید، تغییر می‌کنند. بنابراین مقدار ترشحات واژن در طول سیکل قاعدگی تغییر می‌کنند.

ترشحات چسبناک بدون رنگ

ترشحات نازک، بدون رنگ و مقداری چسبناک در طول فاز فولیکولی سیکل قاعدگی رخ می‌دهند. معمولا اولین مایعات رحمی در اواسط فاز فولیکولی (روز هفتم از سیکل 28 روزه) ظاهر می‌شوند. تا زمانی که این ترشحات بوی بدی نداشته باشند، کاملا طبیعی هستند.

ترشحات چسبناک قهوه‌ای

ترشحات چسبناک قهوه‌ای، اساساً مخاط رحمی همراه خون‌های قدیمی داخل رحم هستند. هنگامی که خون با هوا واکنش می‌دهد (به خصوص در طول زمان)، رنگ آن تیره می‌شود. حتی مقدار خیلی کمی از این ترشح در مخاط رحمی کافی است تا وجود آن را در لباس زیر یا دستمال توالت، تشخیص دهید.

بانوان معمولا این ترشحات چسبنده را پس از اتمام قاعدگیشان، تجربه می‌کنند. ترشحات چسبناک قهوه‌ای همچنین قبل از شروع قاعدگی نیز رخ می‌دهند. ( از علائم شروع خونریزی قاعدگی) یا حتی در اوایل بارداری، هنگامیکه لانه گزینی رخ می‌دهد، ظاهر می‌شوند.

لکه بینی و ترشحات قهوه‌ای در هرکدام از شرایط زیر نیز می‌توانند رخ دهند:

* پس از رابطه زناشویی

* تغییرات هورمونی تخمک گذاری

* قبل از یائسگی

*  پس از خشکی واژن به دلیل آسیب رسیدن به بافت‌ها

اگر ترشحات چسبناک قهوه‌ای واژن را تجربه کردید؛ بهتر است که از زمان وقوع و مدت زمانی که این ترشحات را دارید، نت بردارید. اگر این ترشحات بیشتر از چند روز ادامه داشتند و یا همراه با سایر علائم بودند، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

ترشحات چسبناک سفید

پس از تخمک‌گذاری، مایعات ترشح شده از واژن در ویژگی‌هایی مانند رنگ و ضخامت و پیوستگی تغییر می‌کنند. ترشحات، از مایعات بدون رنگ چسبناک به مایعاتی که حالت کرم مانند دارند و رنگ زرد یا سفید دارند، تغییر می‌کنند.

ترشحات سفید نرمال، در این فاز از قاعدگی نباید بوی بدی داشته باشند همچنین نباید همراه با علائمی مانند خارش یا سوزش بیایند.

ترشحات چسبناک زرد رنگ

ترشحات زرد رنگ بسیار شایع و کاملا نرمال هستند. به خصوص اگر قبل یا بلافاصله پس از قاعدگی رخ دهند. اما اگر این ترشحات تیره‌تر، ضخیم تر (توده‌ای تر) شدند و یا همراه با بو شدند، ممکن است نشانه ای از عفونت باشند.

ترشحات زرد رنگ برخی اوقات از علائم بیماری های عفونی لگنی، واژن باکتریایی، بیماری‌های منتقله جنسی مانند تریکومونیازیس، سوزاک یا کلامیدیا هستند. اگر این ترشحات را همراه با علائم ذکر شده، داشتید، حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید.

ترشحات چسبناک واژن در دوران بارداری

در مراحل اولیه بارداری، درست همان موقع که انتظار دارید پریود شوید، مقدار ترشحات رحمی افزایش پیدا می‌کند.

در دوران بارداری به احتمال زیاد ترشحات چسبناکتان افزایش پیدا می‌کند. این ترشحات هنگامیکه به سه ماهه سوم بارداری می‌رسید، بیشتر افزایش می‌یابند.

در روزهای نزدیک به زایمان، مخاط توپ رحمی رها می‌شود. این ترشح با سایر ترشحاتی که تاکنون تجربه کرده‌اید، متفاوت است. این ترشح بسیار ضخیم، ژله‌ای و ممکن است با خون ترکیب شده باشد. برخی از بانوان این ترشحات را همانند سفیده تخم مرغ یا مخاط بینی، توصیف می‌کنند.

اگر افزایش ناگهانی ترشحات را در زمان بارداری تجربه کردید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است یکی از نشانه‌های نشت مایع آمنیوتیک باشد، به همین دلیل هرچه سریع تر باید مورد ارزیابی قرار بگیرید. همچنین هر تغییری در ضخامت، پیوستگی، بو و رنگ ترشحات را باید به پزشکتان گزارش دهید. چراکه ممکن است از نشانه‌های عفونت باشد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا