دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا ترشحات زرد واژن، نرمال هستند؟

بر اساس عوامل مختلفی، ترشحات زرد واژن می‌تواند نرمان یا غیر نرمال در نظر گرفته شود. در این مقاله به 5 سوال متداول در رابطه با ترشحات زرد واژن پاسخ می‌دهیم.

انواع مختلف ترشحات زرد

اینکه آیا ترشحات زرد واژن، نرمال هستند یا خیر، عوال مختلفی تاثیر گذار هستند. تعداد مختلفی از ترشحات واژن وجود دارد و عواملی مانند رنگ، مقدار، ثبات، فاز سیکل قاعدگی و بوی ترشحات به شما این پیام را می‌دهند که آیا ترشحات واژنتان نرمال است یا خیر.

اگر ترشحات زرد، بویی نداشته باشند، نشانه این است که احتمالا جای نگرانی وجود ندارد. معمولا ترشحات عفونی، بوی خاصی از خود دارند، پس اگر ترشحات زرد بویی نداشته باشند، به این معنی است که عامل به وجود آورنده آنان عفونت نیست و از سایر عوامل سرچشمه می گیرند.

ترشحات زرد کم رنگ بدون بو و سایر علائم نیز از این قاعده مستثنا نیستند و نرمال درنظر گرفته می‌شوند.

ترشحات زرد روشن یا تیره مخصوصا اگر همراه با بو باشند، نرمال نیستند و احتمالا همراه با عفونت هستند.

آیا ترشحات زرد طبیعی هستند؟

در برخی از شرایط، ترشحات زرد کاملا نرمال هستند. چند روز قبل از پریودیتان ممکن است ترشحات آبکی و زرد کمرنگی داشته باشید. دلیل آن این است که در این زمان واژنتان مخاط بیشتری تولید می‎کند و زردی که در این زمان میبینید به دلیل مخلوط شدن مقداری از این ترشحات با خون است.

هرچقدر به قاعدگیتان نزدیک می‌شوید، رنگ آن تیره تر می‌شود تا به جریان خون معمول قاعدگیتان تبدیل شود.

هرچقدر قاعدگیتان سبک‌تر می شود، رنگ خون از قرمز به قهوه‌ای تغییر می‌کند و در نهایت این رنگ قهوه‌ای به زردی متمایل می‌شود. این ترشحات زرد را که در این زمان میبینید، باقیمانده خون قاعدگی است که در رحم باقی مانده است.

ترشحات زرد هنگامیکه با علائم زیر همراه هستند، طبیعی نیستند:

* بوی بد

* خارش

* درد

* دردهای لگنی

* تکرر ادرار

چه چیزی ترشحات زرد واژن را به وجود می‌آورد؟

اگر ترشحات زرد دارید و مطمئن هستید که به خاطر پریودیتان نیست، یکی از عوامل زیر می‌تواند از منشاءهای آن باشد:

* عفونت قارچی

واژن به شرایط محیطی ویژه‌ای نیاز دارد تا بتواند سلامت کامل خود را حفظ کند. میزانPH، درصد رطوبت و تعادل باکتری‌های موجود، همگی برای یه وجود آمدن شرایط محیطی مناسب واژن، ضروری هستند. فعالیت‌هایی مانند داشتن رابطه، دوش واژینال، مصرف آنتی بیوتیک و عدم تعادل هورمونی می‌توانند باعث تغییرات و اختلال در این اکوسیستم حساس شوند و شرایط مساعد برای رشد میکروب‌های بد را به وجود بیاورند.

عفونت قارچی واژن که به کاندیدیازیس نیز شناخته می‌شود بسیار شایع و درمان پذیر است. این عفونت هنگامی اتفاق می‌افتد که تکثیر قارچ‌های واژن از کنترل خارج شوند.

علائم شایع عفونت قارچی واژن عبارتند از:

* خارش و تحریک واژن

* تورم، قرمزی و درد اطراف واژن

* درد هنگام رابطه

* احساس سوزش هنگام دفع ادرار

* ترشحات ضخیم که معمولا به ترشحات پنیری شکل شناخته می‌شوند.

اگر هرکدام از این علائم را به همراه ترشحات زرد دارید، احتمال اینکه عفونت قارچی واژن داشته باشید، بالا است.

تریکومونیازیس

تریکومونیازیس که با نام تریک نیز شناخته می‌شود، یکی از عفونت‌های جنسی مسری و شایع است. بسیاری از مردم به تریکومونیازیس مبتلا هستند، اما خودشان از این بیماری خبر ندارند، چرا که این بیماری در بسیاری از موارد بدون علامت است.

شایع‌ترین نشانه‌های آن عبارتند از:

* ترشحات زرد و سبز رنگ که معمولا با بوی بدی همراه هستند.

* لکه‌بینی و خونریزی

* تورم و قرمزی واژن

* تکرر ادرار

* درد هنگام دفع ادرار

* درد هنگام رابطه

تریک با مصرف آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شود. شخصی که تریک دارد، باید این موضوع را به شریک جنسی خود نیز اعلام کند، هرچند ممکن است شریک او نیز نشانه‌ای از این بیماری را نداشته باشد.

کلامیدیا یا سوزاک

کلامیدیا یا سوزاک همگی از عفونت‌های منتقل شونده جنسی هستند که معمولا نیز علائمی به همراه خود ندارند. این عفونت‌ها بسیار شایع هستند و معمولا با آنتی بیوتیک‌ها نیز درمان می‌شوند. اگر در بلند مدت این عفونت‌ها درمان نشوند ممکن مشکلاتی مانند عفونت‌های لگنی، بارداری خارج از رحم، دردهای مزمن لگنی، ناباروری و مشکلات حین بارداری را به وجود بیاورند.

به این علت، بهتر است هر چند وقت یک بار آزمایش بیماری‌های جنسی را انجام دهید.

علائم شایع کلامیدیا یا سوزاک عبارتند از:

* افزایش ترشحات واژن

* ترشحات زرد همراه بوی بد

* دفع ادرار دردناک

* مقاربت دردناک

* دردهای لگنی

بیماری های التهابی لگن (PID)

وقتی یک عفونت مانند کلامیدیا و سوزاک درمان نمی‌شود، ممکن است به رحم، لوله‌های فالوپ و تخمدان‌ها نفوذ کند و عفونتی به نام بیماری‌های التهابی لگنی به وجود آید. انواع مختلفی از باکتری‌ها، این بیماری را به وجود می‌آورند. اگر این عفونت نیز درمان نشود ممکن است باعث آسیب‌های دائمی به سیستم تناسلی شود و حتی ممکن است این عفونت به داخل خون نفوذ کند.

این علائم بیماری‌های التهابی لگنی را نادیده نگیرید:

* درد زیر شکم

* قاعدگی‌های نامنظم

* خونریزی و لکه بینی

* ترشحات سبز و زرد رنگ که همراه بوی بدی هستند.

* رابطه دردناک

* دفع ادرار دردناک

* تب

* تهوع

* خستگی

 

ترشحات زرد واژن هنگام بارداری به چه معنا هستند؟

به دلیل افزایش سطح هورمون‌ها، بارداری با موج زیادی از تغییرات و علائم همراه است. بسیاری از زنان باردار به دلیل افزایش سطح هورمون استروژن، ترشحات واژینال بیشتری را تجربه می‌کنند. می‌توان گفت دلیل اصلی ترشحات واژن، همین هورمون استروژن است.

به طور معمول ترشحات واژن در هنگام بارداری، نازک، سفید و بدون بو هستند. مقدار کمی ترشح زرد رنگ بدون بو نیز طبیعی است.

در هر صورت اگر ترشحات سبز یا زرد رنگ همراه با بوی بدی دارید، ممکن است عفونت واژینال داشته باشید. یکی از عفونت‌های شایع در زمان بارداری، عفونت قارچی است. ترشحات زردی که همراه با خارش، تورم و درد اطراف واژن هستند، حتما باید پیگیری شوند.

اگر عفونت قارچی، واژن باکتریایی یا بیماری‌های عفونی جنسی دارید، هنگام وضع حمل ممکن است این عفونت‌ها را به نوزاد منتقل کنید، پس اگر به هرکدام از این بیماری‌ها مشکوک هستید، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.

ترشحات زرد واژن چگونه درمان می‌شوند؟

برای اینکه پزشک بتواند شما را درمان کند، حتما باید شما را معاینه کند. اگر عفونت قارچی دارید، پزشک کرم ضد قارچ، پماد، قرص یا شامپو مخصوص تجویز می کند. روند درمانیتان کاملا به شدت علائم بیماری وابسته است.

عفونت‌های باکتریایی و جنسی نیز، همانند بالا با آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شوند. بسیار مهم است که هرچه سریع‌تر روند درمانی را آغاز کنید تا از پخش شدن عفونت و ابتلا به بیماری‌های التهابی لگنی جلوگیری کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا