دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

کیست نبوتین دهانه رحم

کیست‌های نِبوتیَن (کیست‌ نابوتین، کیست‌ نابوتیان) برآمدگی‌های خوش‌خیم روی سرویکس (دهانه رحم) هستند. این کیست‌ها پر از مخاطی به رنگ زرد شفاف یا کهربایی رنگند. زنان ممکن است بیش از یک مورد از این کیست‌ها داشته باشند.

احتمال آن وجود دارد که زنان پس از زایمان یا بعد از یائسگی دچار کیست نبوتین شوند. این کیست‌ها نرمال هستند و به طور معمول باعث ایجاد هیچ علامتی نمی‌شوند. کیست نبوتین نشانه سرطان سرویکال (سرطان دهانه رحم) محسوب نمی‌شود.

پزشک ممکن است به کیست‌های کیست نبوتین زیر عناوین فولیکول‌های کیست نبوتین، کیست‌های شامل اپی‌تلیال یا کیست‌های احتباس مخاطی اشاره کنند.

علل و ریسک فاکتورهای کیست نبوتین

غدد کیست نبوتین دهانه رحم را می‌پوشانند و مخاط ترشح می‌کنند. اگر سلول‌های پوست در سرویکس این غدد را بپوشانند، می‌توانند غدد مزبور را مسدود کرده و مانع از ترشح مخاط شوند.

وقتی مخاط در غدد مسدود شده انباشته می‌شود، یک توده نرم به نام کیست نبوتین شکل می‌گیرد.

از آنجا که رشد بافت تازه می‌تواند به شکل‌گیری کیست منجر شود، هر آسیب‌دیدگی یا عفونت در سرویکس مثل سرویست می‌تواند به ایجاد کیست نبوتین بینجامد.

کیست نبوتین و بارداری

زنان اغلب در سال‌های باروری زندگی خود، پس از زایمان و در زمان پشت سر گذاشتن دوره یائسگی دچار کیست نبوتین می‌شوند.

به هر حال، کیست‌های کیست نبوتین بیشترین شیوع را در زنانی دارند که زایمان داشته‌اند. علت آن است که پس از تولد بچه، توده‌های بافت تازه روی دهانه رحم تشکیل می‌شود که این توده‌ها غدد کیست نبوتین را که سطح سرویکس را می‌پوشانند مسدود می‌کنند و باعث شکل‌گیری کیست می‌شوند.

یک مطالعه گزارش می‌دهدکه یک کیست نبوتین بزرگ معبر زایمانی را در یک زن باردار مسدود کرده بود. پزشکان کیست را تخلیه کردند، و این کار امکان وضع حمل سالم و تولد یک بچه سالم را ایجاد کرد.

علایم کیست نبوتین

کیست‌های کیست نبوتین کوچک به طور معمول باعث ایجاد علایمی نمی‌شوند. به هر حال، کیست نبوتین بزرگ‌تر ممکن است باعث بروز علایم زیر شود:

• درد لگن

• احساس پربودگی یا سنگینی در واژن

• بی‌نظمی پریود

تشخیص کیست نبوتین

پزشک می‌تواند کیست نبوتین را در طول یک معاینه روتین لگن یا بررسی بارداری شناسایی کند.

اگر پزشک یک کیست نبوتین را شناسایی کند، ممکن است برای بررسی دقیق‌تر کیست کولپوسکپی انجام دهد. این کار می‌تواند تعیین کند که آیا توده‌های ایجاد شده کیست نبوتین هستند یا انواع دیگر توده‌ که ممکن است روی دهانه رحم شکل بگیرند.

پزشک در عین حال ممکن است برای بررسی کیست نبوتین از اولتراسوند (سونوگرافی) واژن، اسکن  MRI، یا CT اسکن استفاده کند.

اگر پزشک یک مورد کیست نبوتین بیابد، یک نمونه بافت برای بررسی این موضوع که کیست از انواع دیگر توده‌های روی سرویکس نباشد خواهد گرفت. کیست نبوتین نمایی مشابه ادنوما مالینیوم دارند که نوع نادری از سرطان سرویکال است.

اگر زنی دچار ادنوما مالینیوم باشد ممکن است علایمی به شرح زیر را تجربه کند:

• کرامپ‌های دردناک در طول عادت ماهانه

• عادت ماهانه طولانی‌تر یا سنگین‌تر از حالت معمول

• خونریزی در طول سکس یا پس از آن

• ترشحات واژن به شکل آبکی

اگر پزشک ظن به خوش‌خیم نبودن برآمدگی روی سرویکس داشته باشد، برآمدگی یا کیست مزبور را با عمل جراحی خارج خواهد کرد. این موضوع مهم است که زنان برای بررسی هر گونه وضعیت غیر معمول معاینات روتین سرویکس را انجام دهند.

درمان و مداوای کیست نبوتین

کیست نبوتین کوچک نیازی به درمان ندارد. کیست نبوتین ممکن است با قطری معادل 2 تا 10 میلی‌متر ظاهر شود. این نوع کیست معمولاً بدون درمان و خود به خود ناپدید می‌شود.

کیست نبوتین بزرگ ممکن است به قطری معادل 4 سانتی‌متر برسد. یک مرور مربوط به سال 2011 توصیه می‌کند که مردم دچار کیست نبوتین بزرگ‌تر از 1 سانتی‌متر به متخصص زنان مراجعه کنند.

اگر یک کیست نبوتین بزرگ ایجاد علایم کرده باشد نیاز است تا زنان نسبت به خارج کردن آن با عمل جراحی اقدام کنند.

پزشک ممکن است اقدام زیر را برای خارج کردن کیست نبوتین مورد استفاده قرار دهد:

الکتروکوتری، که شامل استفاده از یک کاوشگر کوچک مجهز به جریان الکتریسیته برای سوزاندن و برداشتن کیست است

آیا امکان پارگی کیست نبوتین وجود دارد؟

کیست‌های کیست نبوتین پر از مخاط هستند و امکان پارگی آنها وجود دارد. اگر یک کیست نبوتین بترکد، زنان ممکن است متوجه ترشحات غیر معمول یا بوی بد از واژن شوند. اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، زنان باید برای بررسی وضعیت به پزشک مراجعه کنند.

عوارض کیست نبوتین

در بسیاری موارد کیست نبوتین علتی برای نگرانی محسوب نمی‌شود، و اغلب زنان دچار آنها علایمی را تجربه نمی‌کنند.

به هر حال کیست‌های کیست نبوتین بزرگ‌تر ممکن است سرویکس را مسدود کنند و برای پزشک بررسی معمول سرویکس را با مشکل مواجه نمایند.

کیست‌های کیست نبوتین بزرگ و متعدد می‌توانند باعث اتساع سرویکس شوند.

کیست نبوتین بزرگ گاهی از اوقات می‌تواند باعث پرولاپس ناحیه تناسلی شود، اگرچه گزارش‌های مربوط به این مورد نادر است. پرولاپس ناحیه تناسلی زمانی بروز می‌کند که ارگان‌های لگن، مثل رحم، به سطحی پایین‌تر از محل معمول خود فرو می‌افتند. این وضعیت می‌تواند در ناحیه لگن ناراحتی و حس کشیدگی ایجاد کند.

در این موارد، نیاز است تا زنان برای خارج کردن کیست و درمان پرولاپس ناحیه تناسلی اقدام کنند.

به طور معمول، کیست نبوتین باعث ایجاد هیچ علامتی نمی‌شود و نیاز به درمان ندارد. کیست‌های کیست نبوتین نسبتاً شایعند و بسیاری از زنان دچار این نوع کیست هستند.

هر زنی که دچار کیست نبوتین باشد باید برای اطمینان از بزرگ نشدن کیست معاینات معمول زنان را انجام دهد. اگر کیست‌ها از نظر اندازه بزرگ‌تر شوند می‌توانند باعث ایجاد علایم گردند.

اگر زنی بر اثر کیست نبوتین دچار ناراحتی شده باشد یا اگر کیست معاینات معمول سرویکس را با مشکل مواجه کند ممکن است نیاز باشد تا کیست با عمل جراحی خارج گردد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا