دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

تاثیرات قرص اورژانسی بر پریود

تاثیرات قرص اورژانسی بر پریود

پریود یک سیکل ماهیانه طبیعی در بانوان است که در برخی از موارد با کوچک‌ترین تغییر در سبک زندگی با اختلالاتی روبرو می‌شود. اختلال در سیکل پریود می‌تواند بسیار ناخوشایند باشد. یکی از کارهایی که گاهی در روند پریود اختلال ایجاد می‌کند مصرف قرص اورژانسی است. قرص اورژانسی همان‌طور که از نام آن پیداست در مواقع اضطراری که فرد رابطه جنسی کنترل نشده داشته، برای جلوگیری از بارداری استفاده می‌شود. هرچند بارداری می‌تواند بسیار خاطره‌انگیز باشد، اما یک بارداری ناخواسته تبعات زیادی برای زوجین دارد. اگرچه قرص اورژانسی یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از یک بارداری ناخواسته محسوب می‌شود، اما به دلیل حجم زیاد هورمون زنانه‌ای که دارد می‌تواند فرد را با عوارض زیادی روبرو کند.

قاعدگی و تغییرات هورمونی

قاعدگی، عادت ماهیانه یا همان به‌اصطلاح پریود، به سیکل ماهیانه خونریزی رحم گفته می‌شود. در حقیقت بدن یک زن سالم به‌طور طبیعی از سن بلوغ تا سن یائسگی در هر دوره یا هر ماه با تخمک‌گذاری برای حاملگی آماده می‌شود؛ در این زمان اگر اسپرم به تخمک‌ها نرسد و لقاح صورت نگیرد، رشد بافت رحم متوقف‌شده و دیواره رحم ریزش می‌کند تا برای بارداری مجدد آماده شود. بهتر است بدانید که یک سیکل طبیعی به‌طور معمول ۲۸ روز طول می‌کشد که البته در برخی از افراد این سیکل ۳۰ تا ۳۵ روز است. هورمون‌های زنانه به نام پروژسترون و استروژن ازجمله هورمون‌های مهم در این سیکل محسوب می‌شوند. عوامل زیادی می‌تواند تغییرات هورمونی برای داشتن یک سیکل پریود منظم را دستخوش تغییر قرار دهد.

برخی از این عوامل عبارت‌اند از: استرس، مصرف داروهای هورمونی، اثرات قرص اورژانسی بر پریود ، اختلالات هورمونی، وجود انواع کیست در رحم و بسیاری عوامل دیگر. این اختلالات می‌توانند مربوط به طول دوره پریود و یا حتی مربوط به دردهای پریود باشند. داشتن سبک زندگی سالم و پرتحرک و البته رعایت بهداشت فردی از مهم‌ترین عوامل کمک به داشتن سیکل پریود منظم است.

قرص اورژانسی چیست؟

می‌دانیم که با رسیدن اسپرم به تخمک‌ها بارداری صورت می‌گیرد. اما آیا هر فرد با داشتن هر بار رابطه جنسی قصد بارداری دارد؟ قطعا پاسخ منفی است. بنابراین هر زوج لزوما باید از یکی از روش‌ های جلوگیری از بارداری را استفاده کند. اما گاهی به‌طور اتفاقی مایع منی در رحم زن تخلیه‌شده و امکان بارداری ناخواسته ایجاد می‌شود. قرص اورژانسی یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از یک بارداری ناخواسته به شمار می‌رود. بهتر است بدانید که قرص اورژانسی حاوی حجم زیادی از هورمون زنانه است تا بتواند از آزاد شدن تخمک‌ها جلوگیری کند و یا باعث جلوگیری از قرار گرفتن تخمک‌های بارورشده در رحم شود. قرص اورژانسی به قرص صبح روز بعد نیز معروف است، اما شما می‌توانید از همان لحظه که رابطه جنسی مراقبت نشده داشتید تا ۷۲ ساعت پس‌ازآن این قرص را به‌منظور جلوگیری از بارداری مصرف کنید.

عوارض قرص اورژانسی

می‌دانیم که هر دارویی با تمام نکات مثبتی که دارد می‌تواند فرد را با عوارضی روبرو کند. همان‌طور که به این موضوع اشاره کردیم قرص اورژانسی مقدار زیادی هورمون زنانه را به یکباره وارد بدن زن می‌کند تا از لقاح جلوگیری کند. تحمل دریافت این حجم از هورمون به یکباره می‌تواند برای بدن غیرقابل‌تحمل باشد. از بدترین عوارض قرص اورژانسی می‌توان به تهوع، سردرد، سرگیجه، التهاب پستان، تغییر در خلق‌وخو، کاهش میل جنسی، دردهای شکمی و اثراتی بر پریود اشاره نمود.

دقت کنید که اگر تهوع زیر یک ساعت پس از مصرف قرص اورژانسی صورت گیرد، شما باید یک عدد قرص دیگر مصرف کنید. یکی از نکات مهم دیگر در مورد مصرف این قرص این است که شما مجاز به مصرف بیش‌ازحد این قرص نیستید. در حقیقت مقدار مورداطمینان قرص اورژانسی ۳ بار در یک سال است. هرگز بیش از یک بار از این قرص در یک سیکل ماهیانه مصرف نکنید.

اثرات قرص اورژانسی بر پریود

اثرات ناخواسته قرص اورژانسی بر پریود می‌تواند یکی از عوارض مصرف قرص اورژانسی باشد. در حقیقت اکثر افرادی که از قرص اورژانسی استفاده می‌کنند، پریود غیرمعمولی را تجربه خواهند کرد. قطعا اثرات قرص اورژانسی در همه افراد یکی نیست و هر فرد با توجه به شرایط جسمی خود ممکن است تجربه خاص خود را داشته باشد. ما در ادامه شما را با شایع‌ترین اثرات قرص اورژانسی بر پریود آشنا خواهیم کرد.

تغییر سندروم پیش از قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی می‌تواند افسردگی، دردهای شکمی، سردرد، تهوع و گیجی را در برداشته باشد. مصرف قرص اورژانسی می‌تواند باعث شود تا فرد سندروم پیش از قاعدگی بدتری را تجربه کند.

لکه بینی

برخی از افراد از لکه بینی قبل از شروع پریود شکایت می‌کنند. قرص اورژانسی می‌تواند باعث شود که فرد حتی تا یک هفته قبل از شروع پریود خود شاهد لکه بینی باشد.

پریود زودهنگام

گاهی ممکن است تا یک هفته زودتر از سیکل طبیعی خود پریود شوید. جالب است بدانید که دیر یا زود پریود شدن پس از مصرف قرص اورژانسی به زمان مصرف آن بستگی دارد. برای مثال اگر قرص اورژانسی را در سه هفته اول چرخه پریود خود مصرف کنید، احتمالا پریود شما زودرس خواهد بود.

تاخیر در پریود

یکی از اثرات قرص اورژانسی بر پریود که خیلی هم شایع است، تاخیر در پریود محسوب می‌شود. اگر قرص اورژانسی را در دوره تخمک‌گذاری مصرف کنید، به‌احتمال‌زیاد پریود با تاخیر را تجربه خواهید کرد. البته اگر این تاخیر بیش از یک هفته باشد خوب است که از تست‌های بارداری معمول استفاده کنید تا از این موضوع مطمئن شوید.

خونریزی های غیرمعمول

به دلیل تغییرات هورمونی که قرص اورژانسی در بدنتان ایجاد می‌کند، به‌احتمال بسیار زیاد شما حداقل در دو دوره پریود خود ممکن است خونریزی‌های غیرمعمول داشته باشید. در اکثر مواقع این خونریزی بیش‌ازحد معمول است. البته در برخی از مواقع نیز دیده‌شده که فرد خونریزی کمتر از حد معمول داشته است. اگر این خونریزی غیرمعمول بیش از دو دوره طول کشید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

پریود طولانی‌مدت

در برخی از موارد احتمالا شما به‌جای داشتن یک دوره پریود ۵ تا ۷ روزه، یک دوره طولانی‌مدت را تجربه خواهید کرد که شاید تا ۱۰ روز نیز طول بکشد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا