دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا پولیپ دهانه رحم می تواند باعث نازایی شود؟

وقتی برای باردار شدن مشکل دارید، مهمترین سوال این است که چرا؟ دلایل بالقوه زیادی برای نازایی وجود دارد ، از موارد بسیار ساده تا پیچیده، به همین دلیل است که یک فرآیند تشخیصی کامل برای زنان و مردان بسیار مهم است. یکی از علل نسبتا شایع نازایی، پولیپ دهانه رحم است . خبر خوب این است که پس از کشف، این بیماری به راحتی قابل درمان است. در اینجا چیزی است که باید در مورد پولیپ دهانه رحم و باروری خود بدانید.

پولیپ دهانه رحم چیست؟

پولیپ دهانه رحم رشد کوچکی است که در دهانه رحم ایجاد می شود و ممکن است به داخل واژن بیرون بزند. این پولیپ ها مانند یک برچسب پوستی هستند که اغلب به شکل پیاز گوشتی روی یک ساقه نازک (که حاوی خون) است. این توده ها تقریباً همیشه خوش خیم (غیر سرطانی) هستند و معمولاً بسیار ریز هستند و به ندرت بزرگتر از 1 یا 2 سانتی متر رشد می کنند.

در حالی که پولیپ دهانه رحم خطرناک نیست، می تواند باعث ایجاد مشکل شود، به خصوص برای زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند. دو نوع پولیپ دهانه رحم وجود دارد:

اکتوسرویکال

پولیپ های اکتوسرویکال در سطح خارجی دهانه رحم رشد می کنند. این نوع پولیپ معمولا در زنانی که یائسه شده اند دیده می‌شود. پولیپ های اکتوسرویکال معمولاً پهن تر و شکل کوتاه تری دارند.

اندوسرویکال

پولیپ‌های اندوسرویکال از غدد داخل کانال دهانه رحم رشد می‌کنند و معمولاً در زنان در سنین باروری ایجاد می‌شوند. این پولیپ ها عموما ساقه بلندتری دارند.

علت پولیپ دهانه رحم چیست؟

علل پولیپ دهانه رحم به طور کامل شناخته نشده است، اما اغلب با تغییرات هورمونی در بدن همراه است:

به عنوان مثال، به ندرت در زنان جوان قبل از اولین قاعدگی آنها رخ می دهد و در زنان 40 و 50 ساله، شایع است. یائسگی و همچنین در زنان باردار شایع تر هستند، اما ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد. برخی از دلایل شک و تردید در ایجاد پولیپ دهانه رحم عبارتند از:

مشکلات مربوط به پاسخ بدن به استروژن:

که ممکن است باعث رشد بیش از حد بافت دهانه رحم شود. بین پولیپ‌های رحم (رشدهایی که در رحم ظاهر می‌شوند، به جای دهانه رحم، اما بسیار شبیه به هم هستند) و استروژن ارتباط برقرار است. محققان دریافتند که تعداد قابل توجهی از زنان مبتلا به پولیپ، به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) نیز مبتلا هستند، وضعیتی مرتبط با عدم تعادل هورمونی (24٪ در مقابل 8٪ از گروه کنترل).

آنها همچنین کشف کردند که شاخص توده بدنی (BMI) زنان مبتلا به پولیپ به طور قابل توجهی بیشتر از زنان بدون پولیپ بود. زنانی که چربی بدنشان بیشتر است سطوح بالاتری از استروژن تولید می کنند.

التهاب مزمن

التهاب (که ما آن را به عنوان قرمزی و تورم تشخیص می دهیم) یک پاسخ ایمنی طبیعی به عفونت یا آسیب است. در کوتاه مدت، این نشانه این است که بدن برای بهبودی سخت کار می کند. اگر التهاب به هر دلیلی مزمن شود، می تواند مشکل ایجاد کند، که نشان می دهد سیستم ایمنی نمی داند چه زمانی باید متوقف شود. التهاب مزمن می تواند باعث تغییرات بافتی، به طور بالقوه از جمله پولیپ دهانه رحم شود. این می تواند به دلایل بسیاری از جمله بیماری های خود ایمنی و بیماری قلبی ایجاد شود. ما می دانیم که زنان مبتلا به دیابت (یک اختلال خود ایمنی) و عفونت های مکرر واژینیت بیشتر مستعد ابتلا به پولیپ هستند. این ممکن است نشان دهنده ارتباط بین التهاب مزمن و پولیپ دهانه رحم باشد.

رگ های خونی در دهانه رحم مسدود شده است

در حالی که ما رگ‌های خونی گرفتگی را با قلب مرتبط می‌دانیم، آنها می‌توانند در هر جایی از بدن اتفاق بیفتند. یک رگ خونی پرخون می تواند باعث التهاب و تغییراتی در سلول های دهانه رحم شود که منجر به رشد پولیپ می شود.

علائم پولیپ دهانه رحم چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

بسیاری از پولیپ های دهانه رحم به هیچ وجه هیچ علامتی ایجاد نمی کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است حضور خود را با تعدادی از مسائل ناخوشایند نشان دهند:

  • پریودهای نامنظم یا سنگین
  • لکه بینی بین پریودها یا بعد از رابطه جنسی که ممکن است صورتی، قرمز یا قهوه ای باشد.
  • ترشحات بدبو که ناشی از پولیپی است که پیچ خورده و عفونی شده است.
  • برای برخی از زنان، نازایی تنها علامت پولیپ دهانه رحم است.

پولیپ دهانه رحم معمولاً در طی معاینه لگنی، جایی که به وضوح قابل مشاهده است، کشف و تشخیص داده می شود.

 

پولیپ دهانه رحم چگونه می تواند بر باروری من تأثیر بگذارد؟

بین پولیپ دهانه رحم و ناباروری گاهی اوقات ارتباط دارد به این که پولیپ در کجا قرار دارد!!!

پولیپ های بالای دهانه رحم می رود داخل رحم را مسدود کرده و لقاح را غیرممکن کنند. در موارد دیگر، پولیپ ممکن است در تولید مخاط دهانه رحم ایجاد کند. در طول تخمک گذاری، دهانه رحم باید نازک و لغزنده باشد تا اسپرم در سفر خود به سمت لقاح تخمک برسد. اگر مخاط غلیظ و چسبنده باشد، می تواند از لقاح جلوگیری کند.

گزینه های درمانی برای فردی که پولیپ دهانه رحم دارد چیست؟

درمان پولیپ دهانه رحم ساده و آسان است. در موارد بیشتر، این کار خیلی بیشتر از پاپ اسمیر درگیر نیست. ممکن است پزشک به شما یک بی حس کننده موضعی بدهد، اما هیچ اعصابی در خود پولیپ وجود ندارد.

با استفاده از یک جفت فورسپس کوچک به نام پولیپ فورسپس، پزشک پولیپ را برمیدارد. اکثر بیماران این احساس را ناراحت کننده، اما نه دردناک توصیف می کنند. اگر هر یک از ساقه های پولیپ در پایه باقی بماند، پزشک آن را با دقت می تراشد.

ممکن است بعد از برداشتن کمی لکه بینی داشته باشید، اما دلیلی برای نگرانی نیست. اگر پولیپ ها دلیل مشکل باردار شدن شما بودند، این روش ساده ممکن است تمام چیزی باشد که برای بازگرداندن باروری شما لازم است. در حالی که بیش از 99 درصد پولیپ ها خوش خیم هستند، پولیپ برداشته شده برای غربالگری به آزمایشگاه فرستاده می شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ سلول سرطانی یا پیش سرطانی وجود ندارد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا