دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

معاینه لگن و ارزیابی سلامت رحم زنان

در طول معاینه لگن، پزشک اندام‌های تناسلی شما را ارزیابی می‌کند. ممکن است معاینه لگن را به عنوان بخشی از چکاپ منظم خود انجام دهید. یا اگر علائمی مانند ترشح غیرمعمول واژن یا درد لگن دارید، ممکن است پزشک معاینه لگن را توصیه کند.

معاینه لگن معمولاً فقط چند دقیقه طول می‌کشد. پزشک شما فرج، واژن، دهانه رحم، تخمدان‌ها، رحم، رکتوم و لگن شما را از نظر هرگونه ناهنجاری بررسی می‌کند. آزمایش پاپ اسمیر، که سرطان دهانه رحم را غربالگری می‌کند، اغلب در طول معاینه لگن انجام می‌شود.

ممکن است نیاز به معاینه لگن داشته باشید:

  • برای ارزیابی سلامت زنان و زایمان

معاینه لگن اغلب بخشی از یک معاینه فیزیکی معمول برای یافتن علائم احتمالی کیست تخمدان، عفونت‌های مقاربتی، فیبروم رحم یا سرطان در مراحل اولیه است. معاینه لگن نیز معمولا در دوران بارداری انجام می‌شود.

  • در مورد تعداد توصیه شده معاینات لگنی بین متخصصان بحث‌های زیادی وجود دارد. از پزشک خود بپرسید که چه چیزی را توصیه می‌کند.
  • برای تشخیص یک وضعیت پزشکی

اگر علائم زنانه مانند درد لگن، خونریزی غیرمعمول واژینال، تغییرات پوستی، ترشحات غیرطبیعی واژن یا مشکلات ادراری را دارید، ممکن است پزشک معاینه لگن را پیشنهاد کند. معاینه لگن می‌تواند به پزشک کمک کند تا علل این علائم را تشخیص دهد. پزشک ممکن است آزمایش یا درمان تشخیصی اضافی را پیشنهاد کند.

برای آماده شدن برای معاینه لگن نیازی نیست کار خاصی انجام دهید. برای راحتی خود، ممکن است بخواهید معاینه لگن خود را در روزی برنامه ریزی کنید که پریود نمی‌شوید. همچنین، اگر مثانه خود را قبل از معاینه خالی کنید، ممکن است راحت تر باشید.

 

اگر در مورد معاینه یا نتایج احتمالی آن سؤالی دارید، سؤالات خود را یادداشت کنید و در قرار ملاقات همراه خود ببرید تا فراموش نکنید که آنها را بپرسید.

آنچه می‌توانید انتظار داشته باشید

معاینه لگن در مطب پزشک شما انجام می‌شود و تنها چند دقیقه طول می‌کشد.

معاینه لگن به طور کلی شامل موارد زیر است:

معاینه خارجی، ابتدا پزشک به فرج شما نگاه می‌کند و تحریک، قرمزی، زخم، تورم یا سایر ناهنجاری‌ها را بررسی می‌کند.

معاینه داخلی در مرحله بعد، پزشک شما از یک اسپکولوم، یک ابزار پلاستیکی یا فلزی به شکل منقار اردک، برای باز کردن دیواره‌های واژن و دیدن واژن و دهانه رحم استفاده می‌کند. ممکن است اسپکولوم قبل از قرار دادن آن گرم شود تا برای شما راحت‌تر شود.

قرار دادن و باز کردن اسپکولوم باعث ایجاد فشار می‌شود که ممکن است برای برخی از خانم‌ها ناراحت کننده باشد. برای کاهش ناراحتی تا حد امکان استراحت کنید، اما اگر درد دارید به پزشک خود اطلاع دهید.

اگر معاینه لگن شما شامل تست پاپ اسمیر باشد، پزشک قبل از برداشتن اسپکولوم، یک عصای کوچک را می‌کشد تا نمونه‌ای از سلول‌های دهانه رحم شما را جمع آوری کند.

معاینه بدنی، از آنجایی که اندام‌های لگنی شما، از جمله رحم و تخمدان‌ها، نمی‌توانند از بیرون بدن شما دیده شوند، پزشک باید شکم و لگن شما را برای این بخش از معاینه لمس کند. پزشک شما دو انگشت روغن کاری شده و دستکش دار را با یک دست وارد واژن شما می کند، در حالی که دست دیگر به آرامی قسمت بیرونی زیر شکم شما را فشار می دهد.

در طول این بخش از معاینه، پزشک اندازه و شکل رحم و تخمدان‌های شما را بررسی می‌کند و هر ناحیه حساس یا رشد غیرعادی را در نظر می‌گیرد. پس از معاینه واژینال، پزشک یک انگشت دستکش دار را وارد راست روده شما می‌کند تا حساسیت، رشد یا سایر بی نظمی‌ها را بررسی کند.

پزشک شما باید در هر مرحله دقیقاً به شما بگوید که چه کاری انجام می‌دهد تا هیچ چیز برای شما غافلگیر کننده نباشد.

بعد از معاینه لگن

پس از اتمام معاینه لگن، می‌توانید لباس بپوشید. سپس، پزشک شما در مورد نتایج معاینه شما صحبت خواهد کرد.

نتایج

پزشک شما معمولاً می‌تواند فوراً به شما بگوید اگر معاینه چیز غیرعادی را نشان داد. نتایج آزمایش پاپ ممکن است چند روز طول بکشد. پزشک شما در مورد مراحل بعدی، آزمایشات اضافی، پیگیری یا درمانی که نیاز دارید با شما صحبت خواهد کرد.

معاینه لگن زمان خوبی است تا با پزشک خود در مورد سلامت جنسی یا تولید مثل خود صحبت کنید. اگر سؤالی دارید، حتماً در طول بازدید خود در مورد آنها صحبت کنید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا