دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا بیماری‌های مقاربتی باعث نازایی می‌شود؟

بیماری های مقاربتی بیشتر در گروه سنی 15 تا 30 سال دیده می شود. ازدواج زودهنگام در زنان از نظربیولوژیکی احتمال تحریک مخاط تناسلی را در حین مقاربت افزایش می دهد و در نتیجه خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد. از سوی دیگر، فعالیت جنسی مردان، شروع رابطه جنسی در سنین پایین و تغییر مکرر شریک جنسی، خطر ابتلا به این بیماری را به همراه دارد. علاوه بر این، مردانی که ختنه می‌شوند، نسبت به کسانی که ختنه نمی‌شوند، خطر کمتری دارند.

بیماری های مقاربتی چگونه هستند؟

بیماری های مقاربتی از طریق ترشحات بدن مانند منی و مایعات واژن در حین تماس جنسی منتقل می شوند. در حالی که برخی از بیماری های جنسی فقط در اندام تناسلی و نواحی مجاور (واژن، آلت تناسلی، مجرای ادراری - مجاری ادراری خارجی، به ویژه مقعد برای همجنس گرایان) دیده می شود، برخی ممکن است تمایل به انتشار در سراسر بدن داشته باشند.

بیماری های مقاربتی در مردان

بیش از 50 بیماری مقاربتی شناخته شده است. رایج ترین آنها را می توان به شرح زیر برشمرد:

  • لنفوگرانولوم ینروم  (LGV)
  • Molluscum contagiosum
  • گال
  • قارچ اینگوینال (Tinea cruris)
  • شپش ناحیه تناسلی
  • شانکر نرم (بیماری شانکروئید)
  • گرانولوم اینگویناله (دونوانوز)
  • تبخال تناسلی (هرپس تناسلی)
  • زگیل تناسلی  (Condylomata accuminata)
  • هپاتیت B و
  • سیفلیس
  • سوزاک
  • ایدز
  • trichomes
  • کلامیدیا

بیماری های مقاربتی در زنان

بیماری های مقاربتی بیماری هایی هستند که هم در مردان و هم در زنان بروز می کنند.  HPV، واژینیت، هپاتیت، زگیل، قارچ و تریکومینا در زنان بیشتر از مردان دیده می شود.

علائم بیماری های مقاربتی

حدود 70 درصد از بیماری های مقاربتی هیچ علامتی ندارند. در حالی که برخی از بیماری ها در مردان خاموش می مانند و علائمی ایجاد نمی کنند، اما اگر این بیماری به زنان منتقل شود، آسیب دائمی به زنان وارد می کند. شرایطی که در آنها باید به بیماری های مقاربتی مشکوک شد را می توان به شرح زیر فهرست کرد:

  • ترشح از آلت تناسلی
  • سوزش هنگام ادرار کردن
  • درد
  • تکرر ادرار
  • زگیل، زخم، تبخال در ناحیه تناسلی
  • تورم و تشکیل غده در کشاله ران

با توجه به بیماری ها، علائم را می توان به شرح زیر توضیح داد:

علائم:LGV

دوره کمون 7-10 روز است. این بیماری به عنوان یک وزیکول کوچک و سریع التیام می یابد (کیسه پر از آب) در ناحیه‌ای که عامل وارد می شود. در مرحله پیشرفته با ایجاد تورم های دردناک در لنف اینگوینال همراه با لنف و خون پخش می شود. این تصویر با تب، خستگی، سردرد، درد مفاصل، بی اشتهایی و استفراغ همراه است.

تشخیص با آزمایش های باکتریولوژیکی و سرولوژیکی انجام می شود. درمان با آنتی بیوتیک امکان پذیر است.

علائم  :Molluscum Contagiosum

این یک بیماری ویروسی است که توسط ویروس آبله (گروهی از ویروس ها از جمله ویروس آبله) ایجاد می شود. به صورت برجستگی های سخت شکمی مروارید مانند جوش بر روی کشاله ران، اندام تناسلی و مقعد ظاهر می شود. اگر تاول ها فشرده شوند، مایعی به رنگ شیر و چسبناک خارج می شود. می تواند از طریق جنسی یا از طریق مواد آلوده منتقل شود. با سوزاندن با

الکتروکوتر یا انجماد با کرایوتراپی درمان می شود. گاهی اوقات می تواند خود به خود بهبود یابد بدون اینکه اثری از خود باقی بگذارد.

علائم گال:

با ایجاد واکنش آلرژیک، به خصوص در شب باعث خارش شدید می شود. معمولاً در چین‌ و شکاف‌های بدن، به‌ویژه بین انگشتان، آرنج و مچ دست، باسن و کمر، نوک پستان در زنان و دستگاه تناسلی در مردان شروع می‌شود. از طریق تماس نزدیک منتقل می شود. به راحتی با داروهای خاص قابل درمان است.

علائم قارچ اینگوینال:

آنها مشکلات بسیار خارش دار با لبه های کمی برآمده در دو طرف کشاله ران، به رنگ قرمز تیره یا قهوه ای، پوسته پوسته شده هستند و اگر بزرگ باشند، می توانند از قسمت میانی بهبو پیدا کنند. عدم رعایت قوانین بهداشت فردی، تماس نزدیک یا اشتراک گذاری وسایل شخصی می تواند باعث قارچ کشاله ران شود. به راحتی قابل تشخیص و درمان است. داروهایی که در درمان استفاده می شوند مستقیماً روی زخم قرار می گیرند یا به صورت خوراکی مصرف می شوند، اما قبل از هر چیز باید مراقب خشک ماندن پوست بود.

علائم شپش ناحیه تناسلی:

این بیماری توسط نوعی شپش ایجاد می شود که در ناحیه شرمگاهی مستقر شده و با مکیدن خون زندگی می کند. می توان آن را به صورت خارش و علامت گزش متمایل به خاکستری متمایل به آبی روی پوست مشاهده کرد. این بیماری می تواند در حین تماس جنسی یا استفاده از وسایلی مانند حوله آلوده به شپش منتقل شود. به راحتی با داروهای خاص قابل درمان است.

علائم شانکر نرم:

عامل ایجاد کننده آن باسیلی است به نام هموفیلوس دوکرئی. این بیماری از راه جنسی منتقل می شود، اما پوست و مخاط باید آسیب ببینند تا انتقال اتفاق بیفتد. 5-3 روز پس از عفونت، زخم نرم، دردناک و قرمز رنگ در محل ورود میکروارگانیسم ایجاد می شود، تورم و ترشحات در غدد ناحیه کشاله ران دیده می شود. می توان آن را با آنتی بیوتیک های گروه سولفانامید درمان کرد.

علائم گرانولومای اینگوینال:

گرانولوما به یک واکنش غده ای و التهابی اشاره دارد، در حالی که اینگوینال به ناحیه ای از بیماری که در زیر شکم قرار دارد اشاره دارد. این بیماری با زخم های بدون درد صورتی مایل به قرمز با حاشیه های نامنظم ظاهر می شود. تورم در غدد در ناحیه کشاله ران دیده می شود و ترشحات التهابی در آنها ممکن است به بیرون باز شود. از طریق زخم های باز قابل انتقال است. گرانولوم اینگویناله با آنتی بیوتیک قابل درمان است.

علائم تبخال تناسلی:

ویروس هرپس سیمپلکس نوع 2 که باعث ایجاد تبخال در ناحیه تناسلی می شود، به شکل تاول های دردناک، خارش دار و پر از آب در ناحیه تناسلی (نواحی اطراف مانند دستگاه تناسلی و مقعد) است. همچنین می تواند باعث تورم دردناک در غدد در ناحیه تناسلی شود. این بیماری حدود 7-10 روز طول می کشد. تاول ها به تدریج بهبود می یابند و به زخم های پوسته ای تبدیل می شوند. می توان آن را با دارو درمان کرد، اما ممکن است همسر نیز نیاز به درمان داشته باشد.

علائم زگیل تناسلی:

این بیماری توسط ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ایجاد می شود. به صورت زگیل ظاهر می شود. می تواند از طریق تماس با پوست یا از طریق حوله های آلوده به HPV، لباس زیر، تیغ، مواد خالکوبی یا توالت های مشترک منتقل شود. زگیل ها ممکن است به صورت تکی، به تعداد متفاوت یا به صورت خوشه ای شبیه گل کلم برآمده از پوست باشند. زگیل در مردان بیشتر در آلت تناسلی و کشاله ران و در زنان در ناحیه تناسلی خارجی، مقعد و واژن دیده می شود. زگیل ها را می توان با عوامل شیمیایی یا

کوتر، انجماد با کرایوتراپی یا برداشتن جراحی درمان کرد. واکسن منتشر شده، مهم ترین روش حفاظتی است.

علائم هپاتیت B و C :

ویروس های هپاتیت B و C در تمام مایعات بدن مانند خون، مایع منی، مایع واژن و ادرار یافت می‌شوند. علائم شامل ضعف شدید، تب خفیف، سردرد، حالت تهوع، استفراغ، از دست دادن اشتها، درد و حساسیت در ناحیه کبد، یبوست یا اسهال، درد در عضلات و مفاصل و بثورات پوستی است.

علائم سیفلیس :

توسط باکتری به نام  Treponema Palidumایجاد می شود. حدود 3 هفته پس از تماس، یک برآمدگی قرمز (شانکر) با لبه صاف، بدون درد و قرمز در اطراف ناحیه تناسلی، جایی که باکتری برای اولین بار آلوده شد، تشکیل می شود، جایی که باکتری وارد بدن می شود. در مرحله اول سیفلیس، بیمار فکر می کند که درمان شده است، اما باکتری می تواند در بدن تکثیر شود و از طریق خون به اندام های داخلی، سیستم عصبی و حتی قلب سرایت کند. در مرحله دوم سیفلیس، باکتری پخش شده از طریق خون باعث ایجاد بثورات در دست، پا و بدن می شود. پس از تشخیص با آزمایش خون، با آنتی بیوتیک درمان می شود.

علائم سوزاک:

این بیماری توسط میکروارگانیسمی به نام نایسریا گونوره ایجاد می شود. در این بیماری، واژن، آلت تناسلی، مجرای ادرار (مجرای ادراری خارجی)، مخاط گلو و مقعد ممکن است ملتهب شوند. در مردان معمولاً با ترشحات غلیظ و زرد رنگی شبیه مایع منی از آلت تناسلی، سوزش در هنگام ادرار، درد و تکرر ادرار خود را نشان می دهد. انتقال از مرد به زن راحت تر است. سوزاک یک بیماری قابل درمان است. فقط زنان و مردان باید به طور همزمان درمان شوند، توصیه می شود در طول درمان رابطه جنسی نداشته باشند.

علائم ایدز:

این بیماری توسط ویروس HIV ایجاد می شود. از طریق آمیزش جنسی، خون و فرآورده های خونی، استفاده از همان تزریق کننده و تماس با مایعات بدن منتقل می شود. اگرچه علائم خاصی از ایدز وجود ندارد، کاهش وزن، کاهش اشتها، تب، خستگی، اسهال، درد مفاصل و عضلانی، زخم های التیام نیافته در نقاط مختلف بدن، تورم غدد لنفاوی نشان دهنده این بیماری است. اگرچه درمان کاملی وجود ندارد، اما می توان تا حدی از انتشار ویروس کاسته و از داروهایی استفاده کرد که طول عمر را افزایش می دهند.

علائم تریکوموناس:

این بیماری که توسط ارگانیسمی به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می شود، علائمی همراه با ترشحات بدبو، خارش، سوزش در خروجی ادرار در زنان ایجاد می کند. در مردان معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی کند. گاهی اوقات می تواند باعث تحریک در نوک آلت تناسلی شود. درمان آن با دارو آسان است، اما درمان شریک نیز ضروری است.

علائم کلامیدیا:

کلامیدیا، یک عفونت باکتریایی، یکی از شایع ترین بیماری های مقاربتی است. علائم کلامیدیا را می توان به صورت ترشح به مدت 1-3 هفته، درد و سوزش در هنگام ادرار، درد در ناحیه تحتانی شکم مشاهده کرد. زنان ممکن است خونریزی دیگری غیر از قاعدگی داشته باشند. درمان آنتی بیوتیکی باید بدون وقفه انجام شود. کلامیدیا درمان نشده همچنان می تواند از شریک به شریک دیگر منتقل شود.

آیا بیماری های مقاربتی کشنده هستند؟

بیماری های مقاربتی می تواند باعث ناباروری، حاملگی خارج رحمی، انتقال بیماری از مادر به نوزاد در دوران بارداری و سرطان به دلیل آسیب به اندام های تناسلی زنانه شود. برخی از بیماری های مقاربتی فقط باعث ایجاد مشکلاتی در اندام تناسلی می شوند، در حالی که برخی دیگر تمایل دارند در سراسر بدن پخش شوند و باعث ایجاد شرایط تهدید کننده زندگی شوند.

برای بیماری های جنسی به کدام متخصص مراجعه کنم؟

برای بیماری های مقاربتی به بخش زنان و زایمان برای زنان و اورولوژی برای مردان مراجعه کنید.

راه های محافظت در برابر بیماری های مقاربتی

  • ترجیح دادن زندگی جنسی مجرد
  • واکسیناسیون در برابر بیماری هایی مانند HPV و هپاتیت قابل پیشگیری هستند
  • استفاده از کاندوم در طول رابطه جنسی

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا