دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آنچه هر خانمی باید درباره تخمک گذاری و مخاط دهانه رحم بداند

تخمک گذاری چگونه انجام می شود ؟

عمل تخمک گذاری در بدن زنان، به روند انتشار و انتقال یک تخمک بالغ از تخمدان به لوله های فالوپ یک زن گفته می شود. خروج یک تخمک بالغ از تخمدان یک زن نشان می دهد که تخمک توسط اسپرم لقاح یافته است. معمولا، در این زمان پوشش داخلی رحم زنان ضخیم تر می شود، تا شرایط داخلی آن را برای لقاح آماده کند. اگر تخمک بالغ در داخل دستگاه تناسلی زنان نتواند با اسپرم تلقیح شود، در این حالت تخمک بارور نشده و همراه با پوشش داخلی رحم به بیرون از رحم ریخته می شود، که "دوران قاعدگی" در زنان را به وجود خواهد آورد.

مخاط دهانه رحم و روش تخمک گذاری:

افزایش کیفیت مخاط دهانه رحم زنان در زمان تخمک گذاری آن ها بسیار مهم است، چون از اسپرم محافظت کرده و سبب تغذیه آن می شود. همچنین، بالا بودن کیفیت مخاط دهانه رحم زنان باعث می شود تا اسپرم با اطمینان کامل از دستگاه تناسلی زن عبور کرده و برای دیدار با تخمک بالغ شده آماده گردد. خوب است به عنوان یک خانم بدانید که کیفیت مخاط دهانه رحم و شیوه کار آن، لقاح تخمک را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

تخمک و مخاط سفید دهانه رحم (EWCM) در زنان :

در ادامه حقایق زیادی را در مورد تخمک بالغ شده، مخاط سفید دهانه رحم و روش تخمک گذاری در زنان برای شما بازگو خواهیم کرد، که مهم ترین این نکات عبارتند از:
معمولا در زمان تخمک گذاری در بدن یک زن، هورمون استروژن به صورت خوشه ای در سطح رحم او شروع به ترشح می کند، که در نتیجه ی تولید آن، مخاط دهانه رحم هم بزرگتر می شود. مخاط سفید دهانه رحم زنان هم مایع باروری را در دهانه رحم آن ها، در زمان تخمک گذاری تولید می کند که باعث تغذیه اسپرم خواهد شد. به عنوان یک خانم به یاد داشته باشید که وجود این مایع در بدن زنان، به تسریع عمل لقاح هم کمک شایانی خواهد نمود.

نظارت بر مخاط دهانه رحم در زمان تخمک گذاری:

حالا که به عنوان یک خانم می دانید که مخاط دهانه رحم در بدن شما چیست، خوب است نحوه مراقبت از آن را هم قبل از تلاش برای باردار شدن خود بدانید، تا بتوانید به راحتی حامله شوید. بهترین راه برای مراقبت از مخاط دهانه رحم این است که از ظاهر و بافت مخاط دهانه رحم خود، در روز باروری مطمئن شوید. برای این منظور، شما باید نمونه ای از مخاط دهانه رحم خود را با انگشتانتان حس کنید. اما به یاد داشته باشید که قبل از این کار، حتما دست های خود را به طور کامل بشویید و سپس با قرار دادن انگشت وسط خود در مهبل (واژن) خود، آن را بررسی کنید. سعی کنید انگشت خود را تا آنجا که ممکن است به سمت دهانه رحم خود فرو ببرید.
هنگامی که مخاط دهانه رحم خود را حس کردید، مقداری از آن را با انگشتتان بردارید. مخاط برداشته را بین انگشتان خود بررسی کنید و ببینید که آیا مخاط موجود بین دو انگشتان شما به هم چسبیده اند و یا از هم جدا می شوند و تا چه حد کشش این مخاط امتداد می یابد؟

ظاهر مخاط دهانه رحم زنان در هنگام تخمک گذاری:

خوب است به عنوان یک خانم بدانید که ترشحات دهانه رحم شما در زمان تخمک گذاری، در بالاترین حد خود قرار می گیرد و دارای ویژگی های خاصی است. رنگ این ترشحات سفید بوده و مانند سفیده تخم مرغ، واضح و رشته رشته می باشد. هنگامی که علائم بالا را در ترشحات مخاط رحمی خود شناسایی کردید، بدانید که زمان مناسب برای باردار شدن شما رسیده است.

شناسایی حالت نامناسب مخاط دهانه رحم زنان:

به عنوان یک خانم این نکته را به خاطر بسپارید که اگر در زمان تخمک گذاری، در دهانه رحم شما ترشحات موکوس به جای رنگ روشن، غلیظ و چسبناک شده باشد، مخاط دهانه رحم شما حالت نامناسبی به خود گرفته و حرکت صاف و روان اسپرم به داخل، به منظور رسیدن به تخمک هم آسان نخواهد بود. در چنین شرایطی، شما باید برای آگاهی بیشتر در مورد تشخیص حالت نامناسب دهانه رحم خود با دکتر معالج خودتان مشورت کنید.

عواملی که باعث ایجاد حالت نامناسب در مخاط دهانه رحم زنان می شود:

مهم ترین عوامل منفی که بر کیفیت مخاط دهانه رحمی در زنان تاثیر زیادی می گذارد، عبارتند از:
داشتن رژیم غذایی ناسالم
سبک زندگی استرس زا
عدم تعادل هورمونی
مصرف برخی داروها
این نکته مهم است که به عنوان یک خانم سعی نمایید تا در زمان تصمیم گیری برای باردار شدن، مخاط دهانه رحم خود را در تمام اوقات بررسی کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که رعایت رژیم غذایی سالم، داشتن شیوه زندگی بدون استرس و اطمینان از سیستم تولید مثل خود، با توجه به ترشح هورمون موکوس در دهانه رحم با کیفیت خوب برای تسهیل انجام عمل لقاح در زنان بسیار مهم است. اگر شما به عنوان یک خانم در حال برنامه ریزی برای افزایش تعداد افراد خانواده خود هستید، حتما با یک پزشک متخصص زنان و زایمان صحبت کنید، چون ممکن است داروهای خاصی را به منظور بهبود سطح pH مخاط دهانه رحم شما تجویز کند.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا