دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

احتمال بارداری بدون دخول

احتمال بارداری بدون دخول و باردار شدن دختر باکره و حاملگی با پیشاب بدون پاره شدن بکارت و احتمال حامله شدن در صورت وجود پرده بکارت وجود دارد.

اگرچه احتمال بارداری بدون دخول بسیار کم است، اما باز هم در صورت تماس مایع منی با واژن در هر مرحله از معاشقه، احتمال باردار شدن وجود دارد. بارداری زمانی رخ می­دهد که اسپرم مرد، تخمک را بارور کند. مایع منی مرد حاوی میلیون­ ها اسپرم است. در هربار انزال، بیش از 300 میلیون اسپرم در مایع منی وجود دارد. به محض اینکه آلت تناسلی مرد نعوظ پیدا می­‌کند و پیش از ارضا شدن وی، مایعی به نام پیشاب ترشح می­شود. ممکن است در این مایع نیز هزاران اسپرم وجود داشته باشد بنابراین احتمال بارداری با پیشاب نیز وجود دارد. مردان نمی‌­توانند هیچگونه کنترلی بر ترشح این مایع داشته باشند.

حتی اگر دخول صورت نگیرد، در صورت ورود اسپرم به واژن، احتمال باردار شدن وجود دارد. مثلاً اگر مایع منی، روی انگشتان خودتان یا شریک جنسیتان وجود داشته باشد و واژن را لمس کنید، این احتمال وجود دارد که باردار شوید. همچنین اگر شریک جنسیتان در زمان انزال مایع منی را اطراف واژن بریزد، باز هم بارداری محتمل است.

مطمئناً احتمال باردار شدن در چنین شرایطی بسیار کم است چرا که اسپرم بیرون از بدن برای مدت کوتاهی زنده میماند. اما داشتن معاشقه بدون دخول نمیتواند راه کاملاً مطمئنی برای پیشگیری از بارداری باشد.

داشتن این نگرانی و این سوال که آیا من حامله هستم یک سوال قدیمی است و قدمت آن به قدمت روابط جنسی بشر می‌رسد. همیشه بعد از روابط جنسی خطرناک زوجین نگران این مساله هستند که آیا رابطه جنسی آنها منجر به حاملگی شده است؟

از طرفی دیگر این سوال همیشه وجود داشته است که آیا دختری که باکره است و در رابطه جنسی اش دخول صورت نگرفته هم آیا ممکن است حامله شود؟ آیا احتمال بارداری بدون دخول وجود دارد؟ احتمال حاملگی در صورت وجود پرده بکارت چقدر است؟ برای پاسخ به این سوالات بهتر است که در ابتدا با فرآیند و سازوکار حامله شدن آشنا شده تا بتوانیم بهتر احتمال حاملگی در باکرگی را بررسی کنیم.

فرآیند حامله شدن چگونه است؟

در هنگام آمیزش جنسی حدود سیصد و پنجاه میلیون اسپرم که در مایع منی مرد وجود دارد رها می‌شود. برای شروع فرآیند حاملگی این اسپرم‌ها می‌بایست به عمق دستگاه تناسلی زن برود. اسپرم‌ها از مسیر دهانه رحم به طرف رحم و از آنجا به طرف لوله‌های شیپوری می‌روند. در این حرکت بیشتر آنها از بین می‌روند و فقط 2000 تا 3000 عدد آنها پس از داخل شدن در رحم به لوله‌های شیپوری می‌رسند. از طرف دیگر در زن، از زمان بلوغ تا زمان یائسگی به هر ماه در حدود روز چهاردهم قاعدگی یک تخمک آزاد شده که آماده باروری است از مسیر لوله شیپوری به طرف رحم می‌رود. این عمل را که هر ماه یک بار انجام می‌گیرد تخم‌گذاری می‌نامند. اگر تخم‌گذاری در همان زمانی انجام گیرد که اسپرم‌ها در دستگاه تناسلی زن‌ رها شده است و تخمک در لوله شیپوری آماده باشد، اسپرم مرد با تخمک زن تماس پیدا می‌کند و بدین صورت است که سر اسپرم به تخمک نفوذ می‌کند و هسته با آن یکی می‌شود و دم اسپرم از سر آن جدا می‌گردد. اگر در آن زمان، تخمک وجود نداشته باشد، اسپرم‌ها ممکن است در حدود 72 ساعت به انتظار ورود تخمک زنده بمانند. از طرفی تخمک‌ها نیز تنها تا 36 ساعت می‌توانند در لوله‌ی رحمی برای ملاقات با اسپرم و عمل لقاح سالم بمانند. بعد از آن تخمک‌ها پیر و از کار افتاده شده و احتمال باروری وجود ندارد.

پس تا اینجا دانستیم که برای وقوع حاملگی نیاز است که اسپرم‌ها وارد واژن شده و بتوانند خود را با حرکت دم خود به لوله‌ی شیپوری رحم برسانند و در انجا با تخمک ملاقات کند. در اینجا می‌خواهیم با روزهای تخم گذاری زن و در اصطلاح روزهای پرخطر برای برقراری رابطه جنسی آشنا شویم:

سیکل تخمک‌گذاری زن با توجه به سیکل قاعدگی

تخمک گذاری به زمانی گفته می شود که یک تخمک (یا در برخی موارد نادر بیشتر از یک تخمک) از تخمدان آزاد می شود و این زمان را "دوره باروری" در سیکل قاعدگی زنان می نامند. هر ماه، یک تخمک در درون تخمدان یک خانم به بلوغ می رسد. هنگامی که اندازه آن به حد معینی رسید، تخمک از تخمدان آزاد شده و از طریق لوله های فالوپ (لوله های رحمی)، به طرف رحم حرکت می کند. برای تشخیص زمان تقریبی تخم‌گذاری می‌توانید از نکات زیر استفاده کنید:

•             یک دوره قاعدگی از اولین روز شروع قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی می باشد.

•             یک دوره قاعدگی به طور معمول ۲۸ تا ۳۲ روز طول می‌کشد، اما ممکن است کوتاه‌تر یا طولانی تر باشد.

•             زمان تخمک‌گذاری با محاسبه‌کردن نیمه دوره قاعدگی تعیین می‌شود.

•             تخمک‌گذاری معمولا بین روز ۱۱ تا ۲۱ پس از شروع دوره قاعدگی رخ می‌دهد.

•             زمان تخمک‌گذاری را همچنین می‌توانید با حساب‌ کردن ۱۲ تا ۱۶ روز پیش از اولین دوره قاعدگی بعدی هم به دست آورید.

 

احتمال بارداری بدون دخول

با توجه به موارد ذکر شده دریافتیم که برای وقوع حاملگی می‌بایست موارد زیر اتفاق بی‌افتد

.1رابطه جنسی حداکثر در فاصله کمتر از 36 ساعت بعد از تخمک‌گذاری و یا کمتر از 72 ساعت قبل از تخمک‌گذاری برقرار شود.

.2کل روزهای احتمال تخمک‌گذاری در زن با توجه به سیکل قاعدگی تنها 10 روز در یک سیکل می‌باشد.

.3اسپرم بتواند خود را در این محدوده‌ی زمانی اعلام شده از مسیر طولانی ابتدای واژن به لوله شیپوری رحم برساند.

.4در صورتی که دختر باکره باشد اسپرم بتواند از سوراخ پرده بکارت عبور کرده و خود را به داخل واژن برساند.

علائم بارداری، آیا من باردار هستم؟

با توجه به موارد ذکر شده و احتمال‌های بررسی شده می‌بایست گفت که احتمال وجود حاملگی در صورت باکره بودن دختر وجود دارد ولی این احتمال بسیار کم است. این اتفاقی معمول است که پس از برقراری رابطه جنسی زنان از ترس حاملگی دچار استرس شده و همین استرس و نگرانی پریود شدن آنها را به تعویق می‌اندازد و به دنبال آن پریود نشدن استرس حاملگی را بیشتر می کند و آنها در چرخه ای از استرس و نگرانی قرار می گیرند.

بهترین راه برای پیشگیری از بارداری در زمان معاشقه چیست؟

اگر نمی خواهید باردار شوید، باید روش پیشگیری از بارداری تان مطمئن باشد. در این مورد انتخاب­ های زیادی پیش رو دارید. قرص ­های ضدبارداری (قرص ­های خوراکی) یکی از رایج ­ترین راه­ های پیشگیری از بارداری در زنان هستند. انواع روش­های پیشگیری از بارداری طولانی مدت (LARC) مانند دستگاه IUD، تزریق، یا ایمپلنت نیز بسیار پرطرفدار هستند. چرا که این روش­ ها احتمال بروز خطا را از بین می­ برند و به عنوان مؤثرترین روش­ های پیشگیری از بارداری شناخته می­شوند. به عنوان مثال، آی یو دی با بالاترین تاثیر در جلوگیری از بارداری حتی در شرایط اورژانسی و پس از گذشت چندین روز از رابطه ی محافظت نشده، شناخته شده است و 99% کارایی دارد.

علاوه بر روش­ های پیشگیری از بارداری باید از روش­ های دیگر هم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری­ های مقاربتی استفاده کنید.

مواردی که پیش از انتخاب روش پیشگیری از بارداری، باید مد نظر داشته باشید:

هنگامی که روش پیشگیری از بارداری را انتخاب می­ کنید، چندین عامل وجود دارند که بهتر است به آنها توجه کنید.

  • برخی روش ­های پیشگیری از بارداری به نسبت دیگر روش­ ها مؤثرترند اما هیچ یک از آنها تأثیر 100 درصدی ندارد.
  • امکان استفاده در زمان شیردهی
  • قیمت مناسب
  • محافظت در برابر بیماری های مقاربتی
  • داشتن تحرک روزانه
  • دسترسی راحت
  • داشتن میگرن و سردرد های تنشی
  • سابقه مشکلات و بماری های مغزی
  • سبک زندگی و مسائل شخصی نیز در این باره دخیل هستند.

بخشی از انتخاب روش پیشگیری از بارداری، شناسایی روشی است که با آن احساس راحتی بیشتری دارید. می­توانید این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید و درمورد مناسب­ ترین روش پیشگیری از بارداری برایتان، تصمیمی آگاهانه بگیرد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا