دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

اطلاعاتی در مورد بثورات تناسلی در بانوان

بثورات تناسلی به ضایعات، جوش ها یا تحریک شدن پوست ناحیه تناسلی گفته می شود. این بثورات می تواند برای بسیاری از افراد موجب نگرانی شود. به خصوص اگر دلیلی برای ایجاد آن ها وجود نداشته باشد. در بیشتر موارد، بثوارت ناحیه تناسلی نشانه ای از اختلالات دیگر است.

بثورات تناسلی به طور معمول به گسترش برآمدگی، ضایعات و یا تکه های نامنظم پوست بر روی دستگاه تناسلی گفته می شود. درک علل و علائم خارش ناحیه تناسلی می تواند در تشخیص و درمان این ضایعات کمک کننده باشد.

محتویات این مقاله به بررسی موضوعات زیر پرداخته ایم:

  • علل شایع بثوارت دستگاه تناسلی
  • علائم و تشخیص آن
  • درمان

علل شایع بثورات تناسلی

علل بسیاری برای بثورات دستگاه تناسلی وجود دارد که برخی از آن ها شایع هستند. این علل عبارتند از:

انگل

انگل هایی مانند شپش بدن، کنه گال، و شپش عانه همگی می توانند باعث بثورات جلدی در ناحیه تناسلی شوند. شپش بدن و شپش عانه متفاوت هستند. اما باعث بروز علائم مشابه می شوند. شپش می تواند بثورات خارش دار بر روی پوست ناحیه تناسلی ایجاد کند. گال نام بثورات ناشی از کنه های کوچک پوستی است. این کرم ها بر روی پوست لانه کرده و باعث بثورات و خارش شدید می شوند.

خارش سوار کار ماهر

عفونت ها نیز از دیگر علل ایجاد بثورات دستگاه تناسلی هستند. بر اساس یک مطالعه، حدود ۲۰ درصد از جمعیت جهان به عفونت های قارچی پوست مبتلا هستند. خارش سوارکار ماهر نیز یکی از این عفونت ها است که بر اثر تعریق شدید ایجاد می شود. بثورات خارش دار و قرمز در نتیجه این عفونت قارچی ایجاد شده و ممکن است تاول بزند. اگر مراقبت لازم برای این عفونت انجام نشود هر روز بدتر و بدتر خواهد شد.

عفونت مخمر و رشد بیش از حد قارچ

عفونت مخمر اغلب در زنان و مردان ختنه نشده ایجاد می شود. اندام های جنسی، زمینه لازم برای پروش مخمری به نام کاندیدا را فراهم می کنند. این عفونت اغلب با مصرف آنتی بیوتیک ایجاد می شود. همچنین می تواند نشانه ای از دیابت کنترل نشده نیز باشد. عفونت مخمر باعث تورم، خارش و قرمزی پوست می شود. این عفونت در زنان ترشح سفید از واژن ایجاد می کند. ضمن این که همین ترشح می تواند از سر آلت تناسلی مردان نیز خارج شود.

بالینیت

عفونت مخمر در مردان ممکن است به بالینیت منجر شود. بالینیت موج التهاب و قرمزی نوک و یا پوست ختنه گاه در آلت تناسلی مردان می شود. این عفونت با عدم رعایت بهداشت، استفاده بیش از حد از آنتی بیوتیک ها، و یا وجود اختلال در سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود.

بثورات پوشک

بثورات پوشک رایج، شکلی از عفونت قارچی نیز می باشد. پوشک نوزاد محیطی گرم، مرطوب و ایده آل برای رشد قارچ را فراهم می کند. بثورات پوشک معمولا با قرمزی، زبری و پوسته پوسته شدن پوست خود را نشان می دهد. با تحریک بیشتر همچنین ممکن است تاول و برآمدگی نیز ایجاد شود.

زگیل آبکی

این عفونت پوستی ناشی از ویروسی به همین نام است. افراد آلوده به زگیل آبکی برجستگی کوچکی را در لایه های بالایی پوست تجربه می کنند. این برجستگی معمولا بدون درد است و خود به خود ناپدید می شود. زگیل آبکی از طریق تماس با ضایعه فرد آلوده و یا از طریق لمس کردن شیء آلوده، مانند حوله و یا اسباب بازی منتقل می شود.

تبخال

تبخال تناسلی یا همان هرپس، جزء ویروس های مقاربتی است که باعث ایجاد زخم های دردناک باز و تاول در دستگاه تناسلی می شود. این تبخال از طریق رابطه جنسی با فرد آلوده به بدن منتقل می شود. این زخم ها اغلب دردناک هستند و ممکن است با ترشحاتی همراه باشند. افراد مبتلا اغلب قبل از ظاهر شدن زخم ها، احساس سوزن سوزن شدن دارند.

سیفلیس

هر چند که سیفلیس یک عفونت باکتریایی است اما در واقع از طریق تماس جنسی منتقل می شود. پس از نشانه های اولیه، این بیماری زخم دردناک باز همراه با عفونت کهیر ایجاد می کند. این عفونت می تواند در هر نقطه ای از بدن ایجاد شود ولی معمولا در دستگاه تناسلی مشاهده می شود. این بثورات تناسلی ممکن است با علائمی مانند تب، خستگی، و تورم غدد لنفاوی همراه باشد.

زگیل ناحیه تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی HPV))، علائم مختلفی از جمله زگیل تناسلی در بدن ایجاد می کند. زگیل تناسلی می تواند یک برآمدگی کوچک و یا گروهی از برجستگی ها در این ناحیه ظاهر کند. شکل این برجستگی ها معمولا متفاوت است. تفاوت این برجستگی ها در بزرگی، کوچکی، گستردگی، مسطح بودن و یا نامنظم بودن آن ها است. در برخی از افراد رنگ این برآمدگی ها سفید است و در برخی دیگر برآمدگی به رنگ طبیعی پوست می باشد. علاوه بر کشاله ران، زگیل در زنان معمولا در فرج و اطراف مقعد نیز ظاهر می شود. در مردان، زگیل ها معمولا در آلت تناسلی، کیسه بیضه و مقعد وجود دارد.

بیماری های خود ایمنی

بیماری های خود ایمنی مانند پسوریازیس نیز می توانند علائم بثورات تناسلی را ایجاد کنند. پسوریازیس باعث می شود که سلول های پوستی در منطقه ای از بدن تجمع پیدا کنند. این بیماری باعث می شود که ظاهر پوست ضخیم و پوسته پوسته شود. التهاب و قرمزی نیز از دیگر علائم این بیماری ها می باشند. در برخی از موارد پوست آسیب دیده ممکن است ترک خورده و خونریزی کند.

درماتیت تماسی و آلرژی

یکی دیگر از علل ایجاد کننده بثورات تناسلی واکنش آلرژیک به چیزی است که روی پوست مالیده شده است. مرطوب کننده پوست، روان کننده، و یا حتی موادی که در لباس زیر وجود دارد می تواند موجب ایجاد چنین واکنش هایی شود. گاهی نیز مواد شیمیایی که به دست مالیده شده، به ناحیه تناسلی منتقل می شود و آلرژی ایجاد می کند. بنابراین بعد از استفاده از شوینده های خطرناک مانند جرم گیر حتما دست ها خود را بشویید.

علائم و تشخیص بثورات تناسلی

بسته به علت ایجاد ثورات در ناحیه تناسلی علائم و نشانه های متفاوتی وجود دارد. اما علائم شایع همراه با بثورات تناسلی عبارتند از:

  • زخم، برآمدگی، تاول، و یا ضایعات در پوست اطراف اندام تناسلی
  • ضخیم شدن پوست آسیب دیده
  • سوزش یا التهاب
  • احساس خارش و سوزش
  • تغییر رنگ پوست به رنگ هایی مانند صورتی، قرمز و یا زرد
  • ایجاد ترشح ار دستگاه تناسلی
  • درد در هنگام مقاربت
  • درد لگن
  • تب
  • تورم غدد لنفاوی

در هر صورت، اگر علت بثورات ناحیه تناسلی را نمی دانید بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک پس از بررسی و معاینه فیزیکی و شنیدن علائم شما می تواند علت را تشخیص داده و بهترین درمان را انتخاب کند. در مورد عفونت ها خاص ممکن است نمونه برداری از پوست یا ترشحات ناحیه تناسلی انجام شود. گاهی نیز برای تشخیص نیاز به بررسی خون می باشد.

درمان بثورات تناسلی

درمان این نوع از بثورات بستگی به علت ایجاد آن دارد.

به عنوان مثال، معمولا پزشکان تا زمانی که جواب آزمایشات حاضر شده تا بتوانند علت دقیق این ضایعات را تشخیص دهند، اسپری یا کرم های ضد خارش حاوی هیدروکورتیزون را تجویز می کنند. شپش بدن و شپش عانه معمولا با داروهای شستشو دهنده از بین می روند. گال نیز با پماد و کرم درمان می شود.

درمان عفونت مخمر با داروهای ضد قارچ، که معمولا به شکل کرم و پودر هستند، درمان می شود. این عفونت با داروهای خانگی مانند ماست یا روغن پونه کوهی نیز قابل درمان است. بر اساس نتایج یک مطالعه، روغن پونه کوهی یکی از بهترین درمان ها برای از بین بردن عفونت قارچی می باشد.

زگیل تناسلی یا با داروهای تجویزی یا با از بین بردن آنها با نیتروژن مایع درمان می شود. برای انتخاب بهترین گزینه بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

عفونت های باکتریایی مانند سیفلیس با آنتی بیوتیک درمان می شوند.

ضمن این که متاسفانه درمان شناخته شده ای برای تبخال تناسلی وجود ندارد. اما علائم این بیماری با دارو قابل کنترل است.

به طور مشابه، هیچ درمان شناخته شده برای اختلالاتی مانند پسوریازیس وجود ندارد. اما برخی از داروها به کنترل علائم ناشی از این اختلال کمک می کنند.

اگر بثورات دستگاه تناسلی به علت آلرژی ایجاد شده باشد، از بین بردن آلرژن معمولا اجازه خواهد داد که علائم فروکش کنند. ضمن این که اگر آلرژنی که موجب ایجاد این حساسیت شده است، ناشناخته باشد، پزشک می تواند با تست حساسیت، عامل را تعیین کرده و از شما بخواهد که از این عامل دور شوید. به عنوان مثال اگر به ترکیبات مواد شوینده ای که با آن لباس زیر خود را می شوید حساسیت دارید، از شما خواسته می شود که شوینده خود را تغییر دهید.

جلوگیری از بثورات تناسلی

داشتن رابطه جنسی سالم به جلوگیری از بثورات ناشی از بیماری های مقاربتی STIs) ) کمک می کند. رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و به آن اجازه می دهد که با قدرت با میکروب ها مبارزه کند. از واکنش های آلرژیک می توان با اجتناب از چیزهایی که باعث تشدید حسایت می شوند جلوگیری کرد.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا