دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علل ایجاد جوشهای زیرپوستی در ناحیه تناسلی

بسیاری از زنان و مردان از بروز جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی  یا نواحی اطراف آن شکایت دارند. این مشکل بسیار شایع بوده و معمولا باعث اضطراب و نگرانی های زیادی در بیماران به خصوص در زنان می گردد.

جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی در واقع یک بیماری منتقله از راه تماس جنسی نیست و بیشتر نوع التهاب یا عفونت فولیکول های موی ناحیه تناسلی و انسداد مجاری غدد سباسه و غدد عرق در ناحیه تناسلی می باشد.

جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی و آکنه ژنیتال به خصوص در دوران نوجوانی بسیار شایع است و بیشتر در دختران و زنان جوان دیده می شود و ارتباطی با فعالیت جنسی ندارد و حتی در دختران و پسرانی که هرگز رابطه جنسی ندارند نیز دیده می شود.

جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی گاهی مواقع ممکن است بسیار شدید باشد و حتی باعث ترشحات چرکی گسترده نیز گردد.

عوامل زمینه ساز آکنه ژنیتال آن عبارتند از:

عرق کردن:

تعریق یکی از شایعترین عوامل زمینه ساز جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی و آکنه ژنیتال است. عرق کردن زیاد موجب تحریک بافت زمینه ای و تجمع باکتری ها شده و سبب ایجاد بیماری یا تشدید علائم می گردد. در این بیماران استفاده از لباس های زیر نخی به منظور کاهش تعریق توصیه می شود. لباس های نایلونی یا ابریشمی باعث بدتر شدن وضعیت بیماری می گردد.

لباس های تنگ:

پوشیدن لباس های تنگ باعث کاهش تخلیه عرق شده و در نتیجه تجمع مایعات در مجاری غدد عرق زمینه را برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می نماید. این پدیده باعث تشدید جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی می گردد.

موهای زیرپوستی:

رشد نامناسب موها و موهای زیر پوستی در ناحیه تناسلی زمینه را برای ایجاد آکنه ژنیتال و جوش های چرکی آلت تناسلی و جوش زیر پوستی فراهم می کند. معمولا با هر بار تراشیدن موهای این ناحیه به دلیل آسیب ها و خراش های پوستی زمینه برای رشد باکتری ها در بافت اسیب دیده پوست فراهم شده و باعث ایجاد و تشدید جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی و آکنه ژنیتال و جوش چرکی می گردد. یکی از بهترین اقدامات برای رهایی از این پدیده لیزر موهای زاید بیکینی است.

اختلالات هورمونی در زنان:

اکثر بانوانی که با اختلالات قاعدگی به شکل عقب انداختن سیکل ها مواجه هستند معمولا به دلیل اثرات نامناسب هورمون پروژسترون گرفتار جوش های چرکی در صورت و کمر و حتی جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی می شوند. در اینگونه موارد معمولا باید عوامل زمینه ساز هورمونی تا حد امکان کنترل شود.

رژیم غذایی:

بعضی از مواد غذایی نظیر مایونز، تخم مرغ، شکلات ممکن است باعث تشدید یا ایجاد آکنه و جوش های چرکی روی آلت و جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی گردند. در اینگونه موارد بیماران به تدریج در می باند که خوردن مواد غذایی خاص باعث تشدید آکنه ژنیتال می گردند.

واکسن های آلرژیک:

یکی دیگر از عوامل تشدید کننده آکنه ژنیتال و جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی واکنش های حساسیتی و آلرژی موضعی یا سیستمیک است. در اینگونه موارد علاوه بر جوشهای چرکی و آکنه ژنیتالمعمولا قرمزی و التهاب منتشر نیز در این ناحیه دیده می شود

زگیل تناسلی و کیست اپی درمال به صورت توام ( زگیل تناسلی نیاز به پیگیری و درمان دارد).

این بیماری ممکن است با هرپس یا تبخال تناسلی، زگیل تناسلی،بیماری های مقاربتی شباهت زیادی داشته باشد.

برای درمان معمولا باید تا حدامکان عامل زمینه ساز شناسایی و کنترل شود.

استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی یا خوراکی با صلاحدید متخصص زنان می تواند بسیار کمک کننده باشد.

توصیه ها:

در صورتی که خود یا همسرتان مبتلا به آکنه تناسلی و جوش های چرکی روی آلت یا جوش زیر پوستی در ناحیه تناسلی هستید:

  1. به هیچ عنوان جوش ها فشار ندهید یا نترکانید زیرا این اقدام باعث تشدید آسیب به بافت های مجاور و گسترش عفونت می گردد
  2. از لباس های زیر گشاد و نخی استفاده کنید
  3. شستشوی مداوم و خشک کردن مناسب ناحیه تناسلی و کشاله ران بسیار کمک کننده است
  4. به هیچ عنوان خودسرانه اقدام به درمان یا کندن جوش ها نکنید
  5. به هیچ عنوان از تیغ برای از بین بردن موهای زائد این ناحیه استفاده نکنید
  6. از تماس جنسی بدون محافظ اجتناب کنید
  7. حتما برای تشخیص نوع ضایعه و بررسی ریسک احتمالی به پزشک مراجعه کنید
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا