دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

سوالاتی در مورد اسپرم

 -1آیا اسپرم پس از قرار گرفتن در معرض هوا از بین می‌رود؟

هنگامی که اسپرم خشک است، مرده است و نمی‌تواند تخمک را بارور کند. اگر اسپرم در محیط گرم و مرطوب مانند واژن یا رحم زن باشد، میتواند 3-2 روز زنده بماند. اگر اسپرم پس از خشک شدن مرطوب شود، نمی‌تواند زنده شود.

 

 -2چه مدت طول می‌کشد تا اسپرم روی پوست بمیرد؟

اسپرمی که نزدیک به واژن است که در آن گرما و رطوبت وجود دارد می‌تواند تا 20 دقیقه زنده بماند و هنوز هم می‌تواند داخل شود. از آنجا که اسپرم به رطوبت و گرما نیاز دارد تا زنده بماند، زمانی که انزال در حمام یا وان حمام اتفاق می‌افتد، اسپرم می‌تواند زنده بماند.

 

 -3آیا مقدار کمی اسپرم باعث حاملگی می‌شود؟

پیش از انزال مرد کمی مایع در طول نزدیکی جنسی از آلت نشت می‌کند.  این بدان معنی است که می‌توانید پیش از انزال  نیز باردار شوید. اسپرم می‌تواند بدون دخول وارد مهبل (واژن) شود. این حالت زمانی رخ می‌دهد که اسپرم خارج از واژن قرار دارد و وارد واژن می‌شود.

 

 -4آیا اسپرم با صابون و آب از بین می‌رود؟

اسپرم پس از خشک شدن از بین می رود. همچنین اسپرم به خاطر شوک اسموزی با آب تازه (شیر آب) از بین می‌رود. صابون و مواد شوینده نظیر آنهایی که برای شستشوی دست استفاده میشوند نیز آنها را می‌کشند، زیرا این مواد غشای سلولی اسپرم را از بین می برند.

 

 -5اگر اسپرم خارج از بدن را لمس کند احتمال بارداری وجود دارد؟

ممکن است بدون داشتن مقاربت جنسی باردار شوید، اگر، مثلا: اسپرم وارد مهبل (واژن) شود، مثلا اگر شما یا همسرتان روی انگشت مایع منی داشته باشید و واژن را لمس کنید. یا اگر همسرتان در نزدیکی واژن ارضا شود.

 

 -6آیا می‌توانید با اسپرم خشک شده باردار شوید؟

اسپرم می‌تواند در شرایط گرم و مرطوب مانند واژن، 4 تا 5 روز زندگی کند. با این حال، اسپرم خشک ظرف چند دقیقه می‌میرد. اگر بلافاصله پس از انزال اسپرم را به وسیله دست وارد واژن کنید، در معرض خطر حاملگی ناخواسته هستید.

 

 -7اسپرم چه مسافتی را باید طی کند تا باردار شوید؟

اسپرم‌هایی که زنده ماندند هنوز یک مسیر طولانی پیش رو دارند. آنها باید حدود 18 سانتیمتر از دهانه رحم تا لوله‌های فالوپی طی کنند. هنگامی که در نظر بگیرید اسپرم ها با سرعت 2.5 سانتی متر در هر 15 دقیقه حرکت می‌کنند، این مسیر یک سفر واقعی برای آن‌ها می‌شود. سریع‌ترین شناگران تخمک را پس از 45 دقیقه پیدا می‌کنند.

 

 -8در چه دمایی اسپرم می‌میرد؟

در نمونه‌های منی که در دمای 37 درجه سانتیگراد نگهداری می‌شوند، اسپرم از حرکت و زنده ماندن باز می‌ماند. اگر دما در 4 درجه سانتیگراد نگهداری شود، اسپرم‌ها زنده می‌مانند، اما حرکت خود را به خاطر شوک حرارتی از دست می‌دهند.

 

 

 -9چقدر احتمال دارد پس از وارد کردن انگشت آغشته به مایع منی باردار شوید؟

وارد کردن انگشت به تنهایی منجر به حاملگی نمی‌شود. اما اگر انگشت آغشته به مایع منی باشد احتمال بارداری وجود دارد. هرچند شانس این اتفاق کمی می‌باشد. در این حالت به احتمال زیاد دچار عفونت می‌شوید تا باردار شوید.

 

 -10آیا احتمال بارداری در صورت نزدیکی با لباس زیر وجود دارد؟

هنگامی که خانم و آقا بدون دخول، با لباس زیر نزدیک جنسی دارند امکان بارداری بسیار کمی وجود دارد زیرا مایع منی از طریق لباس زیر نشت می‌کند.

 

 -11آیا می توان در وان آب داغ باردار شد؟

اگر در وان آب داغ رابطه جنسی محافظت نشده داشته باشید، می‌توانید باردار شوید.

 

 -12آیا هیچ راهی برای باردار شدن بدون اسپرم وجود دارد؟

بارداری زمانی اتفاق می‌افتد که اسپرم مرد تخمک خانم را بارور می کند؛ این اتفاق حتی بدون دخول نیز رخ می‌دهد. در طول رابطه جنسی، مایع منی از آلت تناسلی مرد به داخل واژن خانم وارد می‌شود. تخمک توسط اسپرم موجود در مایع منی بارور می‌شود.

 

 

 -13آیا می‌توان از طریق اسپرم باقی مانده باردار شد؟

اگر مرد پیش از انزال، آلت را از واژن خارج کند احتمال بارداری وجود دارد زیرا مایع خروجی پیش از انزال دارای اسپرم باقی مانده (از انزال قبلی) می‌باشد. حتی اگر دخول نداشته باشید هم امکان بارداری وجود دارد.

 

 -14اسپرم در بدن زن چند روز زنده می‌ماند؟

اسپرم در بدن زن معمولا 24 تا 36 ساعت یعنی دو تا سه روز بیشتر زنده نیست. به همین دلیل بهتره در روزهایی که شانس باروری بالاست یک شب درمیان نزدیکی داشته باشید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا