دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

بارداری با سطح پایین hcg

گنادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) هورمونی است که از طریق سلولهای جفت در طول بارداری تولید می شود. وظیفه آن پرورش و تغذیه جنین که به دیواره رحم متصل است.

سطح پایین hCG ممکن است مشکلاتی در بارداری داشته باشد از جمله:

سطح hCG می تواند به طور قابل توجهی بین افراد و از یک حاملگی به بعد در یک فرد متفاوت باشد.  اما، به طور معمول، سطح hCG در یک بارداری سالم و بدون عارضه معمولی را دنبال می کند.

سطح پایین hCG دراوایل یا اواخر بارداری

سطوح hCG معمولا در سه ماهه اول افزایش می یابد، از هفته های 8 تا 11 به اوج خود می رسد و پس از آن در مراحل بعدی حاملگی کاهش می یابد.

این بدان معنی است که هر چه از بارداریتان می گذرد، hCG کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که سطح هورمون  hCG افزایش یا کاهش می یابد، ممکن است نشانه وجود مشکلی  در بارداری باشد.

علل سطح پایین hCG چیست؟

افزایش سطح hCG معمولا نشانه حاملگی سالم است. با این حال، سطوح پایین hCG همیشه نشانه ای از بیماری و ایجاد مشکل در بارداری نیست.

علل احتمالی سطح پایین hCG عبارتند از:

بارداری پوچ

بارداری پوچ که در آن تخمک بارور به دیواره رحم متصل می شود، اما جنین نمی تواند رشد کند.

این امر می تواند در ابتدای بارداری و گاهی اوقات حتی قبل از اینکه فرد بداند باردار است، رخ دهد.

سقط جنین

سقط غیر عمدی جنین نیز به عنوان سقط خود به خودی جنین شناخته می شود و زمانی اتفاق می افتد که جنین به طور طبیعی قبل از  هفته 20 حاملگی بمیرد.

سطوح hCG ممکن است در ابتدا در این شرایط افزایش یابد، اما بعد از آن نمیتواند افزایش یا کاهش یابد.

اشتباه در محاسبه سن بارداری

این موضوع زمانی اتفاق می افتد که مراحل بارداری و تخمین زمان تولد اشتباه رخ دهد.

محاسبه سن بارداری  بر اساس تاریخ آخرین دوره قاعدگی زن است، بنابراین اگر فردی دوره های قاعدگی نامنظم را تجربه می کند یا از تاریخ آخرین دوره قاعدگی خود نامطمئن است در این هنگام ممکن است در محاسبه سن بارداری اشتباه رخ دهد.

سطح پایین hCG  در ابتدایی ترین روزهای بارداری یا بعد از هفته 11 بارداری طبیعی است.

گاهی اوقات در مواردی که سن حاملگی نادرست محاسبه شده است، سطح hCG ممکن است کمتر از حد انتظار باشد اما برای حاملگی غیرطبیعی نیست.

حاملگی خارج رحمی

این حاملگی زمانی غیر طبیعی است که جنین در بیرون از رحم، معمولا داخل لوله فالوپ ( لوله ای که تخمک از تخمدان به رحم منتقل می شود)  متصل می شود.

علائم شامل درد شکمی و خونریزی واژینال می باشد . حاملگی خارج رحمی می تواند یک وضعیت بسیار جدی و حتی تهدید کننده حیات باشد.  سطوح hCG در دوران بارداری خارج رحمی کم است.

درمان سطح پایین hCG

سطح پایین hCG همیشه نشانه ای از یک مشکل نیست.

متاسفانه، هیچ درمان ای برای شرایطی که سطوح پایین hCG موجب نگرانی است، وجود ندارد.

با این حال، درمان‌هایی برای عواملی که موجب کاهش سطح hCG می شود، مانند سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی انجام می‌شود.

در مورد سقط جنین

درمان ممکن است شامل از بین بردن هر گونه بافت حاملگی است که در رحم باقی مانده است و ممکن است شامل دارو یا یک عمل جراحی باشد.

در صورت حاملگی خارج از رحم، پزشک همچنین ممکن است جهت ختم بارداری داروهایی تجویز کند یا عمل جراحی را برای حذف لوله فالوپ که در آن.حاملگی رخ داده است، انجام دهد.  

علائم سطح پایین hCG چیست؟

سطوح پایین hCG که ناشی از سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی هستند معمولا با درد شکمی همراه با خونریزی واژینال یا بدون آن همراه است.

پیشگیری از سطح پایین hCG

در حال حاضر هیچ راهی برای پیشگیری از کمبود سطح hCG یا عوارض مرتبط با آن وجود ندارد، مانند حاملگی پوچ، سقط جنین یا حاملگی خارج رحمی.

در آخر

سطح پایین hCG همیشه علت نگرانی نیست. سطح hCG بین افراد و بین حاملگی های مختلف در یک فرد متفاوت است. برخی افراد ممکن است به طور طبیعی سطح پایین hCG را نسبت به دیگران داشته باشند.

اندازه گیری سطوح در طول حاملگی می تواند حاکی از آن باشد که حاملگی طبق انتظار در حال پیشرفت است.

حتی اگر یک عارضه همراه با سطح پایین hCG رخ دهد، مانند سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم، این بدان معنا نیست که فرد قادر نخواهد بود که  دوباره باردار  شود یا قدرت باروری آنها به خطر افتاده است. حاملگی موفق با سطح hCG کم ممکن است.

مطالب مرتبط

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا