دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

بهترین زمان بارداری

قانون صد درصدی وجود ندارد که تصمیم بگیرید بهترین سن بارداری چه وقتی است. احساس آمادگی برای بچه‌دار شدن تصمیم کاملا شخصی است که به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد.  مادران و پدران آینده معمولا این نکات را برای بارداری در نظر می‌گیرند. اول از همه اینکه آیا توانایی مالی مناسبی برای بچه‌دار شدن دارند یا خیر، آیا شرایط کاری مادر برای بچه‌دار شدن مناسب است؟  و سایر اهداف شخصی که همگی در بچه دار شدن خانواده‌ها نقش بسزایی دارند.

اما اگر بخواهیم در رابطه با قدرت باروری و بهترین زمان بارداری صحبت کنیم، به طور متوسط یک زن زیر ۳۵ سال اگر به مدت یکسال رابطه زناشویی محافظت نشده داشته باشد، ۹۵ درصد احتمال بارداری دارد. پس از سی سالگی و به ازای افزایش هر سال این درصد، سه واحد کاهش پیدا می‌کند و یک زن ۴۰ ساله تنها ۵ تا ۱۰ درصد شانس بارداری طبیعی را دارد و این مقدار پس از ۴۵ سالگی تنها به پنج درصد می‌رسد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

این نکته به این دلیل است که هر زنی با تعداد مشخصی از تخمک داخل تخمدان‌هایش متولد می‌شود. با افزایش سن مقدار و کیفیت این تخمک‌ها کاهش پیدا می‌کند.

مسلماً این نکته به این معنی نیست که پس از ۳۵ یا  ۴۰ سالگی  به طور طبیعی باردار نخواهید شد. ممکن است بسیاری از زنان را بشناسید که در همین سن به طور طبیعی باردار شده باشند و یا حتی موارد سن بالاتری را نیز سراغ داشته باشید. اما در هر صورت سن فاکتور مهمی در تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای تشکیل خانواده است.

 

چه زمانی برای بارداری بسیار دیر است؟

هر چقدر سن زن بالاتر می‌رود، خطرات و ریسک‌های بارداری افزایش پیدا می‌کند. در چهل سالگی  ریسک سقط تقریباً به ۴۰ تا ۵۰ درصد می‌رسد. این مقدار هنگامی که زن سی سال دارد به ۱۵ تا ۲۰ درصد افت می‌کند.

هنگامی که سن مادر بالاتر از ۴۰ سال می‌شود، ریسک  ابتلا به دیابت بارداری و پره اکلامپسی بالا می‌رود. همچنین در مواردی که سن مادر بالاتر است خطر زایمان زودرس نیز افزایش پیدا می‌کند.

همچنین مشکلات کروموزومی ژنتیکی در مادرانی که  در سن بالا باردار می‌شوند، وجود دارد. در زنان باردار ۳۵ ساله، از هر ۳۵۰ نوزاد متولد شده یک نفر سندروم داون خواهد داشت. در حالی که در یک مادر ۴۵ ساله این مقدار به یک نوزاد در هر ۳۵ نوزاد تغییر می‌کند.

همچنین موارد دیگری نیز وجود دارد که اگر قصد بارداری بعد از ۳۰ سالگی را دارید باید آنها را در نظر بگیرید. از یک طرف ممکن است انرژی کمتری نسبت به قبل داشته باشید اما از طرف دیگر ممکن است توانایی مالی بیشتری داشته باشید که در این زمان با اعتماد به نفس بیشتری به استقبال مادر شدن خواهید رفت اما در انتها این شما هستید که تصمیم می‌گیرید در چه سنی باردار شوید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا