دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

رحم غیر طبیعی یکی از دلایل نازایی

دلایل نازایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. شایع ترین علل نازایی عبارتند از:

  • سن یک زن
  • عامل مردانه (اسپرم)
  • اختلالات تخمک گذاری
  • بیماری لوله ای
  • اندومتریوز
  • عوامل تشریحی مانند فیبروم و سایر ناهنجاری های رحمی
  • عواملی مانند آنتی بادی های ضد اسپرم نیز ممکن است توانایی باردار شدن را کاهش دهند
  • ترکیبی از عوامل زن و مرد

مشکل در هر یک از تعدادی از فرآیندهای کلیدی می تواند منجر به نازایی شود. عوامل زن و مرد می توانند به صورت مجزا یا ترکیبی وجود داشته باشند و بررسی های باروری، تشخیص ها و درمان ها باید همیشه در چارچوب زوجین مورد توجه قرار گیرد.

بسیاری از زنان با شکل غیر طبیعی رحم مشکلی برای بارداری یا به دنیا آوردن فرزند سالم ندارند. با این حال، برخی از ناهنجاری‌های رحمی از درمان سود می‌برند که معمولاً با اصلاح جراحی کم تهاجمی است.

سایر شرایط در رحم می تواند بر باروری تأثیر بگذارد، مانند فیبروم رحم. گاهی اوقات جراحی می تواند منجر به مشکل رحم نیز شود. این صفحه فقط به مشکلات مادرزادی و ساختاری رحم می پردازد.

نحوه تشکیل رحم دو شاخ و سایر ناهنجاری های رحمی

ناهنجاری رحم زمانی رخ می دهد که جنین در رحم مادر باشد. در طول رشد جنین دختر، مجاری مولر شروع به تشکیل دستگاه تناسلی زنان می کند که شامل رحم، لوله های فالوپ، دهانه رحم و بخشی از واژن است که به دهانه رحم متصل می شود. ناهنجاری در طول رشد می تواند منجر به انواع مختلف رحم با شکل غیر طبیعی شود و می تواند به طور مشابه بر واژن تأثیر بگذارد.

در حدود 10 هفته پس از رشد جنین دختر، دو ساختار لوله‌ای مجرای مولر در کنار هم تشکیل می‌شوند و سپس برای ایجاد حفره رحم با هم متحد می‌شوند. در آن نقطه، هنوز بخشی از دیواره سپتوم وجود دارد، بافتی است که به طور معمول در مرحله نهایی رشد رحم حذف می شود.

یک ناهنجاری انسدادی زمانی ایجاد می شود که رحم و واژن با هم متحد نشده باشند. این سپتوم عرضی واژن نامیده می شود. چنین ناهنجاری های انسدادی باعث می شود که خون قاعدگی در رحم باقی بماند و از طریق واژن از بدن خارج نشود. این تجمع می تواند باعث درد شدید لگن شود.

ناهنجاری های غیر انسدادی شامل رحم دو شاخ، تک شاخ، سپتات و دودلفی است که در بالا ذکر شد. اینها مانع از خروج مناسب خون قاعدگی نمی شوند.

جدای از مشکلات ناباروری ناشی از ناهنجاری های رحمی، ممکن است عوارض زایمان و مسائل مربوط به سلامت کودک ایجاد شود. این شامل:

  • سقط جنین
  • بریچ یا سایر مشکلات قرار گرفتن نوزاد در رحم
  • نیاز به زایمان سزارین
  • تولد زودرس
  • کندتر شدن رشد کودک
  • نقایص مادرزادی به دلیل محدودیت در رشد جنین در رحم

علائم و تشخیص ناهنجاری رحم

اغلب اوقات، یک ناهنجاری رحمی (که به آن ناهنجاری رحم یا نقص رحم نیز گفته می‌شود) باعث نمی‌شود که زن علائمی را تجربه کند. کشف رحم با شکل غیرعادی در این زنان معمولاً تنها زمانی اتفاق می‌افتد که معاینه لگن یا سونوگرافی انجام می‌دهند، چه به عنوان یک غربالگری معمول یا برای تعیین علت نازایی احتمالی.

هنگامی که علائم از یک ناهنجاری رخ می دهد، می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سقط های مکرر
  • هیچ وقت پریود نشدن
  • درد: گذاشتن تامپون، در حین رابطه جنسی، همراه با قاعدگی
  • درد ماهیانه شکم، در مورد ناهنجاری انسدادی رحم

تشخیص و درمان

یک پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می دهد، اگر قبلاً انجام نشده باشد. ما معمولاً از انواع مختلفی از آزمایش‌های تشخیصی استفاده می‌کنیم تا تشخیص دهیم آیا یک زن دارای رحم غیرطبیعی است یا خیر، چه نوع رحمی است و بهترین اقدام و درمان کدام است. گاهی اوقات ما نیاز به انجام بیش از یکی از این تست ها داریم که شامل موارد زیر می شود.

سونوهیستروگرام (SIS) 

این شامل قرار دادن یک کاتتر در رحم است تا امکان اتساع حفره رحم با سالین فراهم شود. سپس در حالی که کاتتر در داخل است، سونوگرافی ترانس واژینال برای تجسم دهانه رحم، رحم و تخمدان ها انجام می شود.

هیستروسالپنگوگرام (HSG) 

یک رنگ کنتراست به دهانه رحم و رحم تزریق می شود و از آن نواحی و لوله های فالوپ عکسبرداری با اشعه ایکس گرفته می شود. رنگ منجر به تصاویر بهتری از این اندام ها می شود. سونوهیستروگرام اغلب برای تمایز بین رحم سپتوم یا دو شاخ استفاده می شود.

لاپاراسکوپی و یا هیستروسکوپی

این از یک لوله نازک با یک دوربین استفاده می کند که از طریق برش های بسیار کوچک در شکم زن یا از طریق واژن و دهانه رحم (برای روش دوم) برای مشاهده به رحم وارد می شود. تصاویر به صفحه کامپیوتر منتقل می شوند. اگر نیاز به اصلاح جراحی باشد، می توان آن را در این زمان با ابزارهای جراحی مخصوصی که از طریق لوله وارد می شود انجام داد.

ام آر آی

آزمایش تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) تصاویر بسیار خوبی از رحم و ساختارهای اطراف به ما می دهد. در تشخیص اکثر مسائل ناهنجاری رحمی بسیار دقیق است.

اگر این آزمایشات منجر به تشخیص رحم با شکل غیرطبیعی شود، پزشک در مورد مراحل بعدی با بیمار صحبت خواهد کرد.

درمان رحم با شکل غیر طبیعی

جراحی تنها درمان برای اصلاح رحم با شکل غیر طبیعی است، اما بسیاری از زنان با چنین ناهنجاری‌هایی نیازی به اصلاح این مشکل با جراحی ندارند. به طور کلی اگر زن سقط های مکرر داشته باشد یا به دلیل ناهنجاری های رحمی باروری را به خطر بیندازد، اصلاح جراحی را توصیه می کنیم. همچنین ممکن است در صورتی که او مرتباً درد ناخوشایندی را تجربه می کند، جراحی را برای اصلاح مشکل توصیه کنیم.

در صورت لزوم، جراحان اغلب جراحی کم تهاجمی را از طریق لاپاراسکوپی یا هیستروسکوپی انجام می دهند.

اصلاح سپتوم رحم با جراحی می تواند شانس بارداری موفق را در زنانی که سقط های مکرر دارند افزایش دهد. در گذشته، جراحی روی رحم دو شاخ در نظر گرفته می شد. با این حال، این روزها جراحی برای این وضعیت عادی نیست و بیشتر برای پیامدهای نامطلوب عود کننده زنان و زایمان اختصاص دارد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا