دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

تغییرات در دوران بارداری

بارداری از اولین روز آخرین قاعدگی زن 40 هفته طول می کشد. بارداری در 3 دوره بررسی می شود:

  • "سه ماهه اول" شامل 12 هفته اول است.
  • "سه ماهه دوم" 13-27. هفته را شامل می شود.
  • "سه ماهه سوم" 28-40. هفته را شامل می شود.

3 ماه اول (سه ماهه اول، 12 هفته اول)

اگرچه تغییرات فیزیکی ممکن است در ابتدای بارداری شما را آزار دهد، اما سلامت شما و جنین را به خطر نمی اندازد. خستگی، تهوع-استفراغ، تکرر ادرار، حساس شدن سینه ها، سردرد و احساس ناخوشی، افزایش وزن ممکن است دیده شود. ممکن است با تمام این مشکلات مواجه شوید یا ممکن است هیچ یک از این مشکلات را تجربه نکنید. اگر بدانید علائم چیست و چه کاری باید انجام دهید تا احساس خوبی داشته باشید، این دوره را خیلی راحت تر پشت سر خواهید گذاشت.

خستگی در بارداری

در ابتدای بارداری، اکثر زنان بیش از حد معمول خسته می شوند. این به این دلیل است که در هفته های اول بارداری، بدن شما خون بیشتری برای حمل مواد مغذی به نوزاد تولید می کند. برای ارسال این خون افزایش یافته، قلب خون بیشتری پمپاژ می کند، نبض 10-15 ضربه در دقیقه می زند. ممکن است از نظر عاطفی احساس خوبی نداشته باشید. نگران این باشید که آیا کودک شما سالم خواهد بود و این احساس که شما مادر خواهید شد می تواند احساسات متفاوتی را در شما ایجاد کند.

چه می توانم بکنم؟

استراحت: گهگاهی در طول روز چرت بزنید. با بلند کردن پاها استراحت کنید.

ورزش: مگر اینکه پزشک به شما بگوید، پیاده روی روزانه به مدت 30 دقیقه به شما کمک می کند احساس پر انرژی کنید.

تغذیه: علاوه بر خوردن غذاهای سالم، باید عادات مضری مانند سیگار کشیدن و الکل را کنار بگذارید. در صورت عدم مصرف کافی آهن و پروتئین، خستگی که در ابتدای بارداری طبیعی است تشدید می شود.

تهوع و استفراغ در بارداری

دلیل تهوع و استفراغ در اوایل بارداری، تاثیر برخی هورمون های ترشح شده از جفت و جنین است. علاوه بر این، تغییرات در سیستم گوارشی در دوران بارداری نیز نقش مهمی ایفا می کند. معده تحت تأثیر هورمون های بارداری کندتر تخلیه می شود. استرس عاطفی و خستگی نیز می تواند حالت تهوع و استفراغ را افزایش دهد.

این مشکل 70 درصد زنان باردار را درگیر می کند. حالت تهوع ممکن است در بارداری اول، زنان جوانتر و بارداری دوقلو شدیدتر باشد. در برخی از زنان، تهوع و استفراغ ممکن است پس از ماه سوم شروع شود، یا در برخی از زنان این شکایت ممکن است در تمام طول بارداری ادامه یابد.

چه می توانم بکنم؟

عادات غذایی خود را تغییر دهید: خوردن وعده های غذایی مکرر و کوچک در طول روز و مصرف مایعات کمتر در طول وعده های غذایی می تواند حالت تهوع را کاهش دهد. هدف از انجام این کارها جلوگیری از خالی یا پر نگه داشتن معده است. بدون مشورت با پزشک خود برای تسکین حالت تهوع خود دارو مصرف نکنید. ویتامین B6 به رفع حالت تهوع کمک می کند.

از بوهای نامطبوع خودداری کنید: تا حد امکان از بوها، بوهای سنگین آشپزی و عطرهای با بوی تند خودداری کنید.

تکرر ادرار در دوران بارداری

در سه ماه اول، ممکن است به دلیل فشار زیاد رحم بر مثانه، نیاز به دفع مکرر ادرار داشته باشید. ممکن است هنگام عطسه، سرفه و خندیدن ادرار نشت کند. بعد از ماه چهارم، با بزرگ شدن رحم به سمت شکم، فشار روی مثانه تا حدودی کاهش می یابد.

چه می توانم بکنم؟

اگر چند ساعت قبل از رفتن به رختخواب نوشیدن آب را قطع کنید، در طول شب کمتر از رختخواب خارج می شوید و شب ها بهتر می خوابید. با این حال، هرگز مصرف مایعات را در دوران بارداری قطع نکنید، مصرف مایعات فراوان برای سلامتی شما و کودکتان بسیار ضروری است.

حساسیت سینه در دوران بارداری

تغییرات سینه در زنان باردار به دلیل افزایش ترشح هورمون هایی به نام استروژن و پروژسترون در دوران بارداری رخ می دهد. به خصوص در هفته های اول بارداری، درد قفسه سینه افزایش می یابد.

چه می توانم بکنم؟

سوتینی که به خوبی از سینه شما حمایت کند می تواند درد قفسه سینه را کاهش دهد. همچنین می توانید هنگام خواب برای درد سینه های خود در شب از سوتین استفاده کنید.

سردرد و احساس ناخوشی در دوران بارداری

سردرد و احساس ناخوشی در اوایل بارداری می تواند ناشی از تغییرات در سطح هورمون ها و گردش خون در دوران بارداری باشد. علاوه بر این، استرس و خستگی ناشی از بارداری نیز می تواند سردرد را افزایش دهد.

چه می توانم بکنم؟

سردردهای ناشی از احتقان در سینوس ها را می توان با استفاده از کمپرس گرم در قسمت جلوی صورت، لبه ها، بینی و چشم ها کاهش داد.

  • تمرینات تمدد اعصاب سردرد را کاهش داده و احساس بهتری در شما ایجاد می کند.
  • خوب غذا خوردن و استراحت نیز به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید.
  • کاهش استرس در زندگی به شما این امکان را می دهد که بقیه دوران بارداری خود را بهتر بگذرانید.
  • در مورد مسکن ها حتما باید با پزشک خود مشورت کنید.

افزایش وزن در دوران بارداری

اگرچه در دوران بارداری در مجموع 11-16 کیلوگرم وزن اضافه می کنید، اما در 3 ماه اول فقط مقدار بسیار کمی اضافه می شود. تمام ساختارها و سیستم های اندام مهم کودک شما در 3 ماه اول شکل می گیرد. در پایان 3 ماهگی نوزاد 7 سانتی متر طول و تنها 18 گرم وزن دارد.

  • قلب از حدود روز بیست و ششم شروع به تپش می کند.
  • اندام های تناسلی توسعه یافته اند، اما جنسیت نوزاد به طور کامل شناخته نشده است.
  • انگشتان دست و پا تشکیل می شوند، ناخن ها شروع به شکل گیری می کنند.
  • کبد شروع به تولید صفرا کرده است.
  • کلیه ها شروع به ادرار کردن کردند.
  • کودک در 3 ماه اول شروع به حرکت کرد.

خونریزی نقطه ای (لکه بینی) در دوران بارداری

خونریزی واژینال در 3 ماه اول اتفاق شایعی نیست. شدت، مدت و تداوم خونریزی باید تعیین شود.

چه می توانم بکنم؟

خونریزی می تواند نشانه ای از مشکل در بارداری شما باشد. حتما به پزشک خود اطلاع دهید.

درد کشاله ران در دوران بارداری

هنگامی که برای اولین بار باردار می شوید، ممکن است در کشاله ران، لگن و کمر احساس درد کنید. همانطور که رحم منبسط می شود، رباط های الاستیکی که آن را در اطراف نگه می دارند کشیده می شوند تا با این انبساط همگام شوند. در نتیجه این کشش احساس درد خواهید کرد.

چه می توانم بکنم؟

یک حمام آب گرم به شما کمک می کند تا آرام شوید و درد خود را کاهش دهید.

اگر درد شدید، مداوم و همراه با تب است، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

سوالات متداول

سوال: من همیشه هر زمستان آنفولانزای شدید میگیرم اما امسال باردارم. آیا آنفولانزا بر کودک من تأثیر می گذارد؟ برای غلبه بر آنفولانزا به راحتی چه کار کنم؟

پاسخ: اگرچه علائم آنفولانزا یا سرماخوردگی ممکن است شما را آزار دهد، اما به کودک شما آسیبی نمی رساند. آنفولانزا در دوران بارداری به دلیل تغییراتی که در سیستم ایمنی بدن شما ایجاد می‌شود، بیشتر طول می‌کشد. تغذیه خوب و استراحت بسیار مهم است. به مقدار کم و اغلب بخورید. بهترین راه برای مقابله با آنفولانزا در دوران بارداری، مراقبت از خود بدون مصرف دارو است. با مصرف مایعات فراوان و مکمل های ویتامین C می توانید راحت تر از آن عبور کنید. اتاق خود را مرطوب نگه دارید. حمام سرد ملایم به کاهش تب کمک می کند. 

اگر خانواده یا افرادی که با شما کار می کنند سرماخوردگی یا آنفولانزا دارند، از تماس نزدیک خودداری کنید، دست های خود را مرتب بشویید.

سوال:  آیا اشعه ایکس در بارداری مضر است؟ آیا می توان در طول مراقبت از دندان از اشعه ایکس عکس گرفت؟

پاسخ: دوزهای اشعه ایکس که برای مقاصد تشخیصی استفاده می شود، بسیار بعید است که به نوزاد آسیب برساند. اگر بدون اطلاع از بارداری خود رادیوگرافی تشخیصی انجام داده اید، وحشت نکنید، با پزشک خود صحبت کنید.

میزان تابش گرفته شده با اشعه ایکس دندان بسیار کمتر است. اشعه ای که با اشعه ایکس قفسه سینه دریافت می کنید نیز بسیار کم است. با این حال، هنوز هم بهتر است در دوران بارداری اشعه دریافت نکنید. می توانید معاینات معمول دندانپزشکی خود را بعد از بارداری یا حداقل در 3 ماه گذشته انجام دهید. سونوگرافی در دوران بارداری آسیبی به جنین نمی رساند.

سوال:  باردار هستم و یک فرزند 2 ساله دارم. آیا نگه داشتن آن در آغوش به بارداری من آسیب می رساند؟

پاسخ: بلند کردن بارهای سنگین در دوران بارداری توصیه نمی شود. به خصوص بعد از ماه سوم باید بیشتر مراقب باشید. هنگام بلند کردن هر وزنه ای، توصیه می شود زانوهای خود را خم کرده و کمر خود را تا حد ممکن صاف کنید.

سوال:  آیا در دوران بارداری تغییری در زندگی جنسی من ایجاد خواهد شد؟

پاسخ: در صورت عدم خطر زایمان زودرس یا سقط جنین می توانید تا آخرین روز بارداری به زندگی جنسی خود ادامه دهید. اما همچنان توصیه می شود در 2 ماه اول و چند هفته آخر بارداری از رابطه جنسی خودداری شود.

سوال:  الگوی خواب من از روزی که باردار شدم کاملاً تغییر کرده است. آیا این تغییر طبیعی است؟

پاسخ : بله کاملا طبیعی است. اگرچه برخی از زنان در 3 ماه اول بارداری بیشتر می خوابند، اما برخی دیگر در خواب شبانه مشکل دارند. بنابراین، به جای انتظار برای خوابیدن در رختخواب، برخیزید و کتاب بخوانید، تلویزیون تماشا کنید...

دوره 3 ماهه دوم

این دوره 13-27 بارداری است. دوره بین هفته است. در این دوران که شیرین ترین دوران بارداری است، مشکلات ابتدای بارداری کاهش یافته و ناراحتی های تجربه شده در 3 ماه آخر بارداری هنوز شروع نشده است. مشکلاتی مانند حالت تهوع و بی خوابی از بین رفته اند و دوره ای که در آن احساس انرژی بیشتری می کنید آغاز شده است. علاوه بر این، اکنون شما شروع به احساس کودک خود در رحم خود می کنید (هفته 16-20)، شکم شما شروع به شفاف شدن می کند. وقت آن است که تغییرات جزئی در کمد لباس و خانه خود ایجاد کنید. با این حال، ممکن است هنوز مشکلاتی در این دوران بارداری وجود داشته باشد.

در سه ماهه دوم، بزرگ شدن رحم به سرعت افزایش می یابد. در هفته 27، کودک 4 برابر بزرگتر از هفته 12 خواهد بود. همانطور که رحم رشد می کند، سایر اندام های اطراف خود را فشرده می کند و باعث می شود آنها کمی جابجا شوند. به همین دلیل، کشش بیش از حد در رباط ها و الیاف نگهدارنده این اندام ها شروع می شود. این همه رشد و کشش می تواند باعث ناراحتی شما شود.

کمردرد در دوران بارداری

در دوران بارداری، مفاصل بین استخوان‌های ناحیه لگن نرم و شل می‌شوند. اینها مقدماتی برای عبور نوزاد از این ناحیه در هنگام تولد است. در این دوره، اندازه و وزن رحم افزایش می یابد و در نتیجه مرکز ثقل بدن شما جابه جا می شود. در نتیجه شکل بدن و سبک راه رفتن شما تغییر می کند.این تغییرات که برای ایجاد تعادل در تغییرات مرکز ثقل رخ می دهد، باعث کمردرد می شود.

چه می توانم بکنم؟

برای کاهش کمردرد باید به نشستن، ایستادن و راه رفتن توجه کرد.

  • سعی کنید صاف و راست بایستید، شانه های خود را عقب نگه دارید.
  • اگر قرار است برای مدت طولانی بایستید، سعی کنید یک پا را روی یک پله بالاتر قرار دهید.
  • هنگام نشستن پاهای خود را کمی بالا نگه دارید، پاهای خود را روی هم قرار ندهید.
  • اگر قصد دارید چیزی را از روی زمین بلند کنید، ابتدا زانوهای خود را خم کرده و وزنه را با کمر صاف بلند کنید.
  • از انجام حرکات ناگهانی پرش یا گرفتن خودداری کنید.
  • به پهلو دراز بکشید و زانوها و باسن خود را خم کنید، یک بالشتک بین زانوها و زیر شکم خود قرار دهید.

دردهای شکمی در دوران بارداری

علت درد زیر شکم کشیده شدن رباط های رحم بزرگ شده و اندام های اطراف آن است. اگرچه این درد خطر جدی ایجاد نمی کند، اما حتماً پزشک خود را در مورد درد خود مطلع کنید.

چه می توانم بکنم؟

اگر دردهای شکمی ناشی از یک علت پاتولوژیک نیست، باید استراحت کنید. آرامش و حمام آب گرم بسیار آرامش بخش است. اگر درد مداوم است، باید با پزشک خود تماس بگیرید.

گرفتگی عضلات پا در دوران بارداری

گرفتگی عضلات پا بعد از 3 ماه شایع است. معمولاً در شب رخ می دهد و گاهی اوقات می تواند به اندازه ای شدید باشد که شما را از خواب بیدار کند. گرفتگی عضلات پا می تواند ناشی از دریافت ناکافی کلسیم، خستگی و فشاری است که رحم در حال رشد به اعصاب وارد می کند.

چه می توانم بکنم؟

اگر گرفتگی عضلات پا شما را بسیار آزار می دهد، تمرینات کششی عضلات لگن را انجام دهید. یا با کشش زانو پای خود را کمی بالا بیاورید. اعمال گرما به آن ناحیه نیز شما را بسیار راحت می کند.

از نشستن یا راه رفتن طولانی مدت خودداری کنید.

سوزش سر دل و رفلاکس در دوران بارداری

رحم در حال رشد در دوران بارداری نیز معده را به سمت بالا هل می دهد، به طوری که غذا در معده جمع می شود و هضم آن را دشوار می کند. سوزش سر دل به دلیل برگشت محتویات معده به مری ایجاد می شود، بنابراین اسید معده مری را تحریک می کند. به این حالت رفلاکس می گویند.

علاوه بر این، با تأثیر هورمون ها در دوران بارداری، کار دستگاه گوارش کند شد. بنابراین تخلیه معده به تاخیر می افتد.

چه می توانم بکنم؟

کارهایی که برای جلوگیری از حالت تهوع و استفراغ در 3 ماه اول بارداری انجام داده اید برای سوزش سر دل نیز مفید خواهد بود. توصیه می شود در وعده های کوچک غذا بخورید، معده خود را بیش از حد پر نکنید و به طور مکرر اما در مقادیر کم میان وعده بخورید.

از حرکات و موقعیت هایی که سوزش سر دل شما را افزایش می دهد خودداری کنید. مثلا؛ به طور ناگهانی به جلو خم نشوید، بلافاصله پس از صرف غذا دراز نکشید. از خوابیدن به پشت خودداری کنید، پشت و شکم خود را با بالش نگه دارید.

اگر سوزش سر دل شما بیش از حد است، با پزشک خود مشورت کنید، او می تواند برای شما یک آنتی اسید تجویز کند که می توانید از آن استفاده کنید. بدون مشورت پزشک از دارو استفاده نکنید.

از غذاهای چرب و تند پرهیز کنید. به خصوص غذاهای سرخ شده می تواند سوزش سر دل را افزایش دهد. از مصرف بیش از حد چای، قهوه و شکلات خودداری کنید.

تغییرات پوستی در دوران بارداری

با تأثیر افزایش هورمون ها (استروژن) در دوران بارداری، تقریباً 90 درصد زنان دچار تیرگی پوست می شوند. روی نوک پستان و اطراف ناف برجسته است. همچنین می تواند در زیر بغل و بین پاها ظاهر شود. در برخی از زنان باردار، ممکن است کمی تیره شدن صورت مشاهده شود.

چه می توانم بکنم؟

تیره شدن پوست در دوران بارداری می تواند با قرار گرفتن در معرض نور خورشید یا اشعه ماوراء بنفش بدتر شود. به این دلایل توصیه می شود در هنگام بیرون رفتن از تابش مستقیم آفتاب پرهیز کنید و از کرم هایی با ضریب حفاظتی حداقل 15 استفاده کنید. به یاد داشته باشید که حتی اگر هوا ابری باشد، اشعه های مضر خورشید به بدن شما می رسد.قرمزی کف دست یا خارش کف دست و پا در دوران بارداری را می توان با استفاده از کرم های مرطوب کننده کاهش داد.

ممکن است تعداد خال های روی پوست شما بسیار افزایش یابد. مشورت با پزشک مفید خواهد بود.

ناخن ها می توانند شکننده و نرم باشند. استفاده از لاک ناخن می تواند وضعیت را بدتر کند. از لوسیون های مرطوب کننده برای دست ها و ناخن های خود استفاده کنید، هنگام استفاده از مواد شوینده از دستکش های محافظ استفاده کنید.

یبوست در دوران بارداری

یبوست در دوران بارداری بسیار شایع است. دلیل اصلی این است که دستگاه گوارش به دلیل تأثیر هورمون ها کند می شود و رحم در حال رشد به روده ها فشار می آورد. یبوست همچنین باعث افزایش بروز هموروئید (بواسیر) می شود که در آخرین مراحل بارداری بسیار شایع است.

چه می توانم بکنم؟

مصرف غذاهای غنی از فیبر و مایعات اضافی توصیه می شود. میوه ها و سبزیجات فیبر مورد نیاز شما را تامین می کنند.

کمپوت زردآلو، آلو و انجیر خشک یبوست را کاهش می دهد.

نباید از پیاده روی روزانه خود غافل شوید. عدم تحرک باعث افزایش یبوست می شود.

هر روز حداقل 10 لیوان آب مصرف کنید. نوشیدن 2 لیوان آب به خصوص بلافاصله بعد از خوردن میوه توصیه می شود.

بدون مشورت با پزشک از ملین ها و داروهای مشابه استفاده نکنید.

کم خونی در بارداری

آهن ماده بسیار مهمی است که در خون سازی نقش دارد. در دوران بارداری، حجم خون شما 45 درصد افزایش می یابد. علاوه بر این، کودک شما آهن مورد نیاز خود را در طول رشد خود از بدن شما مصرف می کند. بنابراین نیاز شما به آهن در دوران بارداری نسبت به قبل از بارداری دو برابر می شود. با غذا نمی توان این مقدار آهن را تامین کرد. اگر بدن شما آهن کافی نداشته باشد، در نتیجه کم خونی ایجاد می شود.

علائم کم خونی شامل خستگی و ضعف، رنگ پریدگی، نفس نفس زدن، تپش قلب، خواب آلودگی و سرگیجه است.

چه می توانم بکنم؟

تنها راه درمان کم خونی مصرف آهن است. بنابراین آهن اضافی باید از سه ماهه دوم بارداری مصرف شود.

افزایش وزن در دوران بارداری

بعد از 3 ماه اول بارداری می توان 400-500 گرم در هفته مصرف کرد. افزایش وزن تا حدودی به وزن قبل از بارداری شما بستگی دارد.

ترشحات واژن و عفونت در بارداری

ترشحات واژن ممکن است در دوران بارداری افزایش یابد . دلیل آن افزایش تولید مخاطی است که از غدد در اندام های تولید مثل تحت تأثیر هورمون های مربوط به بارداری ترشح می شود. این ترشحات واژینال که به رنگ سفید، قوام رقیق و کمی بوی خاص دارد، طبیعی است. به دلیل داشتن محیط اسیدی بالا از رشد باکتری های مضر جلوگیری می کند.

به طور معمول، بسیاری از میکروارگانیسم ها در حالت تعادل در واژن یافت می شوند. در نتیجه دوش، مصرف آنتی بیوتیک و بیماری هایی که در واژن اعمال می شود، این محیط طبیعی ممکن است خراب شود، محتوای اسید محافظ در برابر باکتری های مضر بدتر شده و در برابر عفونت های واژن باز می شود.

اگر ترشحات سبز مایل به زرد و بدبو دارید، اگر در ناحیه تناسلی یا واژن احساس خارش دارید، به این معنی است که عفونت واژن دارید.

چه می توانم بکنم؟

شما باید ناحیه تناسلی خود را تمیز و خشک نگه دارید. استفاده از مایعات intim (ژل های شستشو) با PH مناسب برای تمیز کردن ناحیه تناسلی توصیه می شود. شستن داخل واژن با صابون خطر ابتلا به عفونت قارچی را افزایش می دهد زیرا فلور طبیعی و تعادل اسیدی در آن ناحیه را مختل می کند.

لباس های راحت و گشاد بپوشید، از پوشیدن لباس های مصنوعی خودداری کنید.

ترجیح دهید لباس زیر نخی بپوشید. لباس زیر مصنوعی، لایکرا، نایلونی عرق و رطوبت را حفظ کرده و محیط مناسبی را برای عفونت های تناسلی آماده می کند.

اگر عفونت واژن دارید، حتما به پزشک خود اطلاع دهید، ممکن است همسرتان نیز نیاز به درمان داشته باشد.

میل شدید به برخی غذاها

در دوران بارداری، میل بسیاری از زنان به برخی غذاها افزایش می یابد. به خصوص در 3 ماه اول ممکن است تغییراتی در اشتهای شما با تاثیر هورمون ها ایجاد شود. این وضعیت ممکن است در دوره دوم بارداری ادامه یابد. ممکن است طعم برخی غذاها را دوست نداشته باشید یا همچنان هوس برخی غذاها داشته باشید. اگر غذای سالم بخورید خیلی مهم نیست. با این حال، در موارد نادر، برخی از زنان هوس مواد غیر غذایی (مانند خاک رس، جوش شیرین، خاک، یخ) نیز می کنند. این وضعیت غیر معمول "پیکا" نامیده می شود. در نتیجه ممکن است کمبود آهن ایجاد شود. علاوه بر این، این مواد می توانند باعث مشکلات سیستم گوارشی شوند و یا به دلیل باکتری های مضر موجود در آنها باعث بیماری شوند.

سوالات متداول

سوال: من اخیراً احساس ناپایداری و دست و پا چلفتی دارمچرا؟

همانطور که بارداری شما پیشرفت می کند، ممکن است در نشستن، ایستادن و راه رفتن به دلیل تغییر در شکل بدن و مرکز تعادل شما تفاوت هایی وجود داشته باشد، این کاملا طبیعی است. پس از به دنیا آمدن فرزندتان به حالت قبلی خود باز خواهید گشت. توصیه می شود به جای کفش پاشنه بلند از کفش های ارتوپدی صاف و با کف لاستیکی استفاده کنید تا تعادل بیشتری داشته باشید

سوال: هنگام مسواک زدن لثه هایم خونریزی می کند. آیا مهم است؟

در دوران بارداری، جریان خون به تمام بافت های مخاطی بدن شما (مانند ناحیه تناسلی، داخل بینی، داخل دهان) افزایش می یابد. در نتیجه، لثه های شما متورم شده و تمایل به خونریزی با هر بار مسواک زدن ممکن است افزایش یابد. تا زمانی که درد و قرمزی وجود نداشته باشد، مشکلی ایجاد نمی کند. از مراقبت های دهان و دندان و مسواک زدن منظم (حداقل 2 بار در روز) در دوران بارداری غافل نشوید

سوال: بینی من دائماً خونریزی می کند، چرا؟

در دوران بارداری، جریان خون به تمام بافت های مخاطی بدن شما (مانند ناحیه تناسلی، داخل بینی، داخل دهان) افزایش می یابد. شما باید مایعات زیادی بنوشید، بینی خود را مرطوب کرده و به آرامی تمیز کنید تا از تحریک و نرم شدن ترشحات جلوگیری کنید. توصیه می شود سوراخ های بینی خود را برای چند دقیقه فشار دهید یا از تامپون برای جلوگیری از خونریزی بینی استفاده کنید. اگر متوقف نشد، با پزشک خود تماس بگیرید.

دوره سه ماهه سوم

قاعدگی سوم از هفته 28 بارداری شروع می شود و با تولد به پایان می رسد. در این دوره ممکن است نگران نحوه زایمان یا سلامت کودک خود باشید. تنگی نفس، مشکلات خواب، تغییرات پوستی، هموروئید، بی اختیاری ادرار، افزایش وزن ممکن است آشکار شود.

وزن رحم قبل از بارداری حدود 56 گرم است. در هنگام تولد، وزن آن بیش از 1 کیلوگرم است و نوزاد، جفت و 1 لیتر مایع آمنیوتیک شما را حمل می کند. تقریباً تمام شکایات فیزیکی در اواخر بارداری ناشی از این رشد در رحم است.

تنگی نفس در دوران بارداری

به دلیل فشار رو به بالا رحم در حال رشد در آخرین مراحل بارداری، ظرفیت ریه کاهش می یابد و احساس می کنید که نمی توانید هوای کافی دریافت کنید. با این حال، هورمون پروژسترون بر مرکز تنفسی در مغز تأثیر می گذارد و باعث می شود عمیق تر نفس بکشید. در نتیجه، اگرچه ظرفیت کلی ریه در دوران بارداری کاهش می‌یابد، اما مقدار هوای گرفته شده در هر نفس افزایش می‌یابد. شما لازم نیست نگران کودک خود باشید، به لطف گردش خون و سیستم تنفسی بزرگ، کودک شما اکسیژن کافی دریافت می کند.

چه می توانم بکنم؟

اصلاح فرم بدن به شما این امکان را می دهد که هم در دوران بارداری و هم بعد از آن بهتر نفس بکشید. هنگام نشستن و ایستادن مطمئن شوید که پشت شما صاف باشد و شانه های شما عقب باشد.

ورزش های سبک در دوران بارداری مفید هستند، تنفس شما را بهبود می بخشند و ضربان نبض شما را کاهش می دهند. با این حال، باید از ورزش بیش از حد خودداری کنید.

دراز کشیدن به یک طرف و نگه داشتن یک بالشتک هنگام خواب، تنفس را برای شما آسان تر می کند.

در چند هفته آخر بارداری، مشکل تنفسی شما کاهش می یابد، زیرا کودک در این دوره به تدریج از کانال زایمان پایین می آید و فشار وارده بر ریه ها را کاهش می دهد.

اگر دچار ناراحتی تنفسی شدید به پزشک خود اطلاع دهید.

درد لگن در دوران بارداری

برخی از هورمون های ترشح شده در دوران بارداری باعث ایجاد آرامش در مفاصل استخوان لگن می شوند. بنابراین، نوزاد در هنگام تولد به راحتی از کانال زایمان عبور می کند. درد شایع لگن در اواخر بارداری معمولا در یک طرف رخ می دهد.

چه می توانم بکنم؟

ورزش هایی برای تقویت عضلات پشت و شکم می تواند درد لگن را کاهش دهد. حمام گرم نیز می تواند کمک کننده باشد.

مشکلات خواب در دوران بارداری

با نزدیک شدن به زایمان، ممکن است خواب شبانه برای شما دشوار باشد. مهم ترین دلیل این امر این است که شکم شما به خوبی رشد نمی کند و نمی تواند موقعیت راحتی را برای شما فراهم کند. دلیل دیگر نگرانی شما در مورد سلامت و زایمان نوزادتان است.

چه می توانم بکنم؟

بهترین حالت برای خواب در آخرین دوره بارداری این است که به پهلو دراز بکشید و پاها و زانوهای خود را خم کنید. شما نباید به پشت بخوابید. دراز کشیدن به پهلو فشار وارده بر شریان اصلی حیاتی واقع در پشت شکم و جلوی استخوان های پشت را کاهش می دهد.

از یک کوسن برای حمایت از شکم و پاهای خود استفاده کنید.

واریس در دوران بارداری

به دلیل فشاری که رحم در حال رشد روی رگ های خونی که خون را به قلب می برند، رگ های واریسی روی سطح پوست، به ویژه در پاها، دیده یا تشدید می شوند. این وریدهای واریسی ممکن است علامتی نداشته باشند یا ممکن است با درد خفیف تا شدید همراه باشند.

چه می توانم بکنم؟

  • برای مدت طولانی ایستادن نکنید.
  • پای ضربدری ننشینید، این وضعیت می تواند مشکلات گردش خون را افزایش دهد.
  • پاهای خود را تا حد امکان بلند کنید. در حالت نشسته پاهای خود را روی صندلی یا صندلی راحتی قرار دهید. در حالی که دراز کشیده اید، یک بالشتک زیر پای خود قرار دهید و آنها را کمی بالا بیاورید.
  • جوراب های فشاری بپوشید.
  • پیاده روی منظم داشته باشید.

هموروئید در دوران بارداری

هموروئید به تجمع خون در آن ناحیه گفته می شود که در اثر گشاد شدن سیاهرگ های ناحیه مقعدی اتفاق می افتد. در نتیجه فشار ایجاد شده توسط رحم در حال رشد، جریان وریدهای آن ناحیه مختل می شود. مهمترین علائمی که در بواسیر مشاهده می شود خونریزی، خارش و درد است.

چه می توانم بکنم؟

  • غذاهای پر فیبر مانند میوه ها و سبزیجات بخورید و با نوشیدن مایعات زیاد از یبوست جلوگیری کنید.
  • بعد از هر توالت ناحیه مقعد را به خوبی تمیز کنید، از دستمال توالت نرم استفاده کنید.
  • حمام آب گرم به کاهش بواسیر کمک می کند.
  • برای مدت طولانی روی زمین سخت ننشینید.

بی اختیاری ادرار در دوران بارداری

افزایش فشار وارد شده توسط رحم در حال رشد بر روی مثانه می تواند باعث نشت ادرار در هنگام خنده یا سرفه شود. این وضعیت معمولا پس از زایمان از بین می رود.

چه می توانم بکنم؟

به طور مکرر به توالت بروید، هر بار که احساس گرفتید ادرار خود را تخلیه کنید، آن را منتظر نگذارید

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا