دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

استفاده از روش IUI برای تعیین جنسیت جنین

میکروسورت تنها روش علمی ثابت شده جهت تعیین جنسیت دختر یا پسر است. در تکنولوژی میکروسورت اسپرم پس از فرایند مرتب سازی، اسپرم را به دو گروه تقسیم می کند: اسپرم (حامل X)  دختر و اسپرم (حامل Y Y)  پسر تولید می کند. سلول های حامل X و Y بر اساس تراکم DNA در سلول های اسپرم جدا می شوند. سلول های اسپرم با یک کروموزوم X کمی بیشتر از 2.8٪ در مقایسه با همتای Y خود داشته باشند. بنابراین نمونه اسپرم را بر طبق آن مرتب سازد.

برتری IUI نسبت به IVF

یکی ازمزایای اصلی تکنولوژی میکروسورت این است که گزینه انتخاب جنسیت را برای بیمارانی که علاقه مند به درمان IVF نیستند ارائه می دهد. مرتب سازی اسپرم با روش میکروسورت روش کمتر تهاجمی را پیش روی زوجها قرار می‌دهد، به طوری که بیماران می توانند جنس فرزند خود را بدون هزینه اضافی روش های IVF و بدون تحت درمان قرار گرفتن بخاطر روش یشتر تهاجمی IVF انتخاب کنند.

روش میکوسورت IUI چگونه انجام می شود؟

روش میکوسورت IUI بسیار شبیه روش های استاندارد IUI است که تنها تفاوت  آن روش مرتب سازی اسپرم است.
پیش از انجام روش میکروسورت IUI، آزمایشات و تشخیص های خاصی وجود دارد که باید انجام شود تا بتوانیم ارزیابی سطح باروری زنان را بدست آوریم و بتوانیم دقیقا دوز دارو را که باید در نظر گرفته شود، محاسبه کنیم. برای انجام این روش مقدار مناسب تخمک تولید شده در تخمدان ها را جمع آوری می‌کنیم که شانس موفقیت دردرمان میکروسورت IUI بهینه می کند. سپس اسپرم مرد را دریافت می کنیم. روش میکروسورت نیاز به این دارد که نمونه اسپرم در پارامترهای قابل قبول باشد تا مرتب سازی موفق انجام شود. 

چه کارهایی برای IUI لازم است؟

در زیر خلاصه ای از پیش آزمون مورد نیاز در مطب دکتر فاطمه نعمت اللهی قبل از روش MicroSort IUI توضیح دادیم:


- در روزهای 2 یا 3 دوره قاعدگی، آزمایشهای FSH، LH، استرادیول، پرولاکتین، TSH و AMH درخواست می شود. همچنین، در همان روز، در مطب سونوگرافی اولیه برای شمارش فولیکول های آنترال و برای اطمینان از اینکه هیچ مشکل قابل مشاهده ای در رحم وجود نداشته باشد که بتواند روی بارداری تاثیر بگذارد، صورت می‌گیرد.
- تجزیه و تحلیل اسپرم برای همسر مرد نیز مهم است. روش میکروسورت مستلزم آن است که نمونه اسپرم مرد از لحاظ کیفیت (سرعت و شکل اسپرم) و کمیت (تعداد اسپرم) باید تحت برررسی قرار گیرد. این امر معیار مهم برای اثربخشی روش میکروسرت است. همچنین مهم است که حداقل 14٪ سلول های اسپرم طبیعی در انزال باشد.

روش IUI نیاز به داروهای بسیار کم برای تحریک تخمدان دارد. ما فقط به تخمک با کیفیت خوب که به مرحله تخمک گذاری رسیده باشد احتیاج داریم تا بتوانیم شانس موفقیت برای بارداری را زیاد کنیم. در طول درمان دارویی، از شما خواسته می‌شود که شما دو سونو برای نظارت بر پیشرفت تحریک تخمدان داشته باشید.

تقریبا سی و پنج ساعت قبل از روش IUI، تزریق hCG برای تحریک تخمدان انجام داده می شود. در طی روش IUI، یک کاتتر برای قرار دادن تعدادی از سلول های اسپرم پردازش شده به طور مستقیم در رحم استفاده می شود. هدف از این روش افزایش تعداد سلول های اسپرمی است که به لوله های فالوپی رسیده و بنابراین باعث افزایش احتمال لقاح می شود. به طریقی، ما به کوتاه شدن سفر اسپرم به لوله های فالوپ کمک می کنیم. همچنین، با تخمک های بیشتری در لوله های فالوپ، شانس حاملگی نسبت به مقاربت طبیعی بطور قابل توجهی بالاتر خواهد بود.

روش MicroSort IUI حداقل روش انتخاب جنسیتی تهاجمی است. با این حال باید دانست که این روش برای بیماران در 20 سالگی یا شاید اوایل 30 سالگی با ذخایر بسیار عالی و بالاتر از پارامترهای استاندارد اسپرم مناسب است. شانس کلی موفقیت در بارداری با این گزینه حدود 20 تا 25 درصد است. برای بیمارانی که نیازمند شانس بیشتری برای موفقیت هستند یا برای بیماران در محدوده سنی بالاتر، گزینه 4 MicroSort IVF + PGD را به شدت توصیه می کنیم.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا