دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

سونوگرافی جنین

سونوگرافی از جنین می‎تواند در هر زمان از دوران بارداری انجام شود. پزشک‎ ممکن است به دلایل زیر سونوگرافی جنین را انجام دهد:

- تأیید بارداری و محل آن: برخی از رویان‎ها به جای رحم در لوله فالوپ رشد می‎کنند. سونوگرافی می‎تواند به پزشک در تشخیص و کشف حاملگی خارج رحمی ‎کمک کند.

- تعیین سن جنین: دانستن سن جنین (از زمان لقاح) به پزشک کمک می‎کند که تاریخ بارداری‎ را مشخص کند و بر اساس این تاریخ در طول بارداری‎ دوره‎های حساس را مشخص نماید.

- تشخیص تعداد جنین‎ها: اگر پزشک‎ به بارداری چند قلو مشکوک باشد، سونوگرافی ممکن است برای تأیید این حدس و مشخص نمودن تعداد جنین‎ها صورت بگیرد

- ارزیابی رشد جنین: پزشک ممکن است از سونوگرافی استفاده کند تا تعیین کند آیا جنین‎ با روند طبیعی رشد می‎کند یا خیر. سونوگرافی می‎تواند برای کنترل حرکت، تنفس و ضربان قلب جنین مورد استفاده قرار گیرد. تقویم بارداری روند رشد جنین و تغییرات درونی شما را از ابتدای بارداری تا زمان تولد جنین شرح می‌دهد

- مشاهده وضعیت جفت و سطح مایع آمینوتیک: جفت، خون حاوی مواد مغذی حیاتی و اکسیژن را در اختیار جنین قرار می‎دهد. زیاد یا کم بودن مایع آمنیوتیک - مایعی که اطراف جنین را در رحم احاطه کرده است – یا مشکلاتی در رابطه با جفت به توجه ویژه پزشکی نیاز خواهد داشت.

- تشخیص نقوص مادرزادی: سونوگرافی می‎تواند به پزشک این امکان را بدهد تا نقوص مختلف هنگام تولد را تشخیص دهد.

- کشف نشانه‎ها: اگر خونریزی یا مشکلات دیگری دارید، سونوگرافی می‎تواند به پزشک کمک کند که علل این علائم و مشکلات را تشخیص دهد.

- اجرای تست‎های دوران بارداری: پزشک ممکن است از سونوگرافی به عنوان راهنمایی برای قرار دادن سوزن در تست‎های تشخیصی بارداری مانند تست آمنیوسنتز یا نمونه برداری از پرزهای کوریونی استفاده کند.

- تعیین محل و وضعیت قرارگیری جنین قبل از زایمان: درصورتی که وضعیت قرارگیری نوزاد طبیعی نباشد، ممکن است نیاز به عمل سزارین باشد. سونوگرافی جنین تنها برای تعیین جنسیت او سفارش نمی‎شود، بلکه فرصتی برای رفع کنجکاوی والدین نگران به دلیل مسائل پزشکی نیز هست. سونوگرافی به تنهایی به منظور داشتن عکس و ویدئو از جنین سفارش نمی‎شود.

سونوگرافی ضروری برای مادر و جنین ایمن شناخته شده است. محققان هیچ‎گونه مشکلی را در اثر سونوگرافی در کودکانی که مادرشان در زمان جنینی آن‎ها مرتب سونوگرافی انجام می‎داده‎اند، مشاهده نکرده‎اند.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا