دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا عفونت باعث نازایی می شود؟

 

از کجا بفهمیم که عفونت داریم؟


معمولا علائم به حدی آزاردهنده است که فرد را وادار می کند که برای درمان به پزشک مراجعه کند . ولی بسیاری از بیماری ها وجود دارند که علامتی ندارند . فردی که عفونت های غیرسوزاکی دارد علامت خفیفی دارد و در گذر زمان خود به خود درمان می شود. همچنین فردی که ویروسی مانند HIV دارد ممکن است علامتی نداشته باشد .

 

عفونت در خانم ها را جدی بگیرید !

عفونت در مردان نادر است اما در خانم ها شایع تر است و باید به آن توجه کرد . عفونت به واسطه تاثیرات مختلفی که ایجاد می کند باید به آن توجه کرد .

عوارض عفونت در زنان

مهم ترین اتفاقی که بعد از عفونت ممکن است رخ دهداینست که در روند باروری مشکل ایجاد می شود:

  • این عفونت ها باعث مشکل در روند ترشحات غددی دستگاه تناسلی شود . به طور کلی غددی در دستگاه تناسلی وجود دارد که این غدد وظیفه دارند تا محیطی فراهم کنند که اسپرم بتواند با کیفیت خوب و شرایط مناسب انتقال پیدا کند تا روند باروری را پیش ببرد . عفونت باعث کاهش یا افزایش ترشحات این غدد می شود بنابراین محیط مناسبی برای اسپرم فراهم نیست.
  • باعث فراخوانی سلول های ایمنی بدن شوند .
  • منجر به اختلال ساختاری در رحم می شوند از جمله چسبندگی هایی که در رحم و لوله رحم ایجاد می کنند .

آیا هر عفونتی منجر به ناباروری می شود ؟

واقعیت اینست که هر عفونتی منجر به ناباروری نمی شود . اما عفونت های مکرری که واژن و دهانه ئرحم را درگیر می کند ، به شرطی که درمان نشوند باعث التهاباتی در حفره رحم می شوند که با لانه گزینی جنین تداخل دارد .

چه عفونت هایی باعث ناباروری در زنان می شود ؟

در مطالعاتی که اخیرا انجام شده است 35% علت ناباروری در خانم ها به علت التهاباتی است که در لگن رخ می دهد . عفونت ها بیشترین نقش را در ایجاد التهابات و ناباروری دارند . شایع ترین عفونت ها ، عفونت های دستگاه تناسلی بخصوص عفونت های مقاربتی است . برخی از میکروب های عفونی مانند سفلیس نقشی در ناباروری ندارند ( البته در مردان عامل ناباروری محسوب می شود ) . عفونت کلامیدیا و گلوکک شایع ترین میکروب هایی هستند که باعث ناباروری در مردان و زنان می شوند. برخی از عفونت ها از طریق خون منتقل می شوند مانند تورکلوز ( عامل بیماری سل ) که بیشتر افراد سل از نوع ژنیتال داشتند که منجر به ناباروری می شود .

درمان عفونت در زنان از ابتلا به ناباروری پیشگیری می کند!

درمان باید زودرس باشد . در برخی کشورها مانند سوئد غربالگری کلامیدیا در زنان سنین باروری که علامتی ندارند، انجام می شود .


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا