دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

محاسبه تخمک گذاری جهت جلوگیری از حاملگی

روش های زیادی برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که یکی از این روش ها محاسبه ی دوره تخمک گذاری است. دوره ی تخمک گذاری، زمانی است که بیشترین احتمال تخمک گذاری و باروری وجود دارد و با شناختن آن می توانید از بارداری پیشگیری کنید. در ادامه این مطلب با چگونگی محاسبه ی دوره ی تخمک گذاری و استفاده از آن برای پیشگیری از بارداری، بیشتر آشنا خواهیم شد.

اسپرم در داخل رحم شما تا 5 روز پس از رابطه ی جنسی، می تواند زنده بماند و بارداری تنها در صورتی اتفاق می افتد که زمان تخمک گذاری، اسپرم در رحم و یا لوله های فالوپ وجود داشته باشد. برای بسیاری از زنان، تخمک گذاری تقریبا روز 14م از چرخه ی قاعدگی آنها رخ می دهد. با این حال، داشتن رابطه ی جنسی محافظت نشده در طول دوران قاعدگی یا خارج از زمان تخمک گذاری شما، این تضمین را نمی دهد که شما باردار نخواهید شد.

 

برای زنانی که چرخه ی قاعدگی کوتاهتری دارند، هنوز احتمال بارداری آنها، اگر رابطه ی جنسی در قاعدگی داشته باشند، وجود دارد. استفاده از کنترل کننده های بارداری، کاندوم و یا روش های دیگر حفاظت از بارداری، همیشه امن ترین راه برای جلوگیری از بارداری است.

 

چگونه تخمک گذاری و بارداری اتفاق می افتد؟

تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که یک تخمک کامل از تخمدان آزاد می شود. تقریبا یکبار در ماه، یک تخمک کامل و آزاد می شود. پس از آن در رحم و لوله های فالوپ منتظر اسپرم می ماند. تخمک تقریبا بین 12 تا 24 ساعت پس از خارج شدن از تخمدان، زنده می ماند. اسپرم می تواند 5 روز پس از رابطه ی جنسی زنده بماند. کاشت تخمک که پس از باروری اتفاق می افتد، معمولا 6 تا 12 روز پس از تخمک گذاری اتفاق می افتد. شما می توانید بلافاصله پس از قاعدگی، باردار شوید. این اتفاق اگر شما در نزدیکی پایان چرخه ی خود و نزدیک به زمان تخمک گذاری رابطه ی جنسی داشته باشید، رخ می دهد. از سوی دیگر، احتمال باردار شدن شما درست قبل از پریودی، بسیار کم است.

 

دنبال کردن زمان تخمک گذاری

دنبال کردن و پیگیری زمان تخمک گذاری، روشی برای تعیین بهترین زمان برای بارداری است. همچنین می تواند به جلوگیری از بارداری، اگر قصد آن را ندارید، می کمک کند. به عنوان روشی برای کنترل بارداری، می توانید پس از یادداشت کردن چرخه ی قاعدگی خود پس از چندین ماه، دوره ی تخمک گذاری خود را پیدا کنید.

 

چگونه زمان تخمک گذاری خود را تعیین کنید

روش زیر به شما کمک می کند که دوره ی تخمک گذاری و باروری خود را پیدا کنید:

    به مدت 8 تا 12 ماه، اولین روز قاعدگی خود را ثبت کنید و تعداد روزهای آن را بشمارید. توجه داشته باشید که اولین روز از چرخه ی کامل شما، اولین روز از قاعدگی شما است.

    سپس طولانی ترین و کوتاهترین شماره ی روزهای ثبت ماهانه ی خود را یادداشت کنید.

    اولین روز تخمک گذاری خود را با کم کردن 18 روز از طول کوتاهترین دوره، پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر کوتاهترین چرخه ی شما 27 روز باشد، 18 را از 27 کم کنید و روز 9 را یادداشت کنید.

    آخرین روز تخمک گذاری خود را با کم کردن 11 روز از طولانی ترین دوره، پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر طولانی ترین چرخه ی شما 30 روز باشد، 11 را از 30 کم کنید و روز 19 را یادداشت کنید.

    زمان بین بیشترین و کم ترین روز، زمان تخمک گذاری شما است. در مثال بالا، دوره ی تخمک گذاری شما بین 9 و 19 خواهد بود. اگر می خواهید که از بارداری جلوگیری کنید، در طول این روزها از برقراری رابطه ی جنسی محافظت نشده، خودداری کنید.

 

نحوه ی استفاده از زمان تخمک گذاری به عنوان روشی برای جلوگیری از بارداری

تخمک گذاری در یک روز از دوره ی تخمک گذاری رخ می دهد و تخمک آزاد شده به مدت 12 تا 24 ساعت زنده می ماند. این بدان معنی نیست که شما می توانید در هر روز از این دوره باردار شوید. اما اگر شما در تلاش برای جلوگیری از بارداری هستید، باید از رابطه ی جنسی محافظت نشده در طول این دوره پرهیز کنید.

 

آیا روش تخمک گذاری موثر است؟

اگر شما یک چرخه ی منظم داشته باشید، دانستن دوره ی تخمک گذاری می تواند به جلوگیری از بارداری کمک کند. اما به یاد داشته باشید، روزهای چرخه ی شما می تواند هر ماه تغییر کند. عواملی مانند استرس، رژیم غذایی یا ورزش های سنگین، بر تعداد روزهای چرخه ی شما تاثیر گذار است. روز تخمک گذاری نیز هر ماه می تواند تغییر کند.

دنبال کردن تخمک گذاری، یک روش موثر برای کمک به باردار شدن است. اگر می خواهید از بارداری جلوگیری کنید، با پزشک خود در مورد بهترین روش های پیشگیری از بارداری مشورت کنید.

 

سایر روش های پیشگیری از بارداری

گزینه های متعددی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد که بهترین انتخاب ها عبارتند از:

 

این روش ها با احتمال بیش از 99 درصد، در صورتی که از دستورالعمل ها به خوبی پیروی کنید، از بارداری پیشگیری می کنند. کاندوم یکی دیگر از روش های موثر در پیشگیری از بارداری است و همچنین می تواند از عفونت های قابل انتقال از راه جنسی جلوگیری کند.

برچسب ها بارداری
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا