دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

کیست تخمدان

آیا چیزی در مورد کیست تخمدان میدانید؟

در واقع، کیست تخمدان کیسه هایی است که با مایعات پر می شوند ، مطمئنا،بیماری شایع بین زنان هستند.این کیست ها ،هنگام تخمک گذاری تخمدان تولید می شوند. کیست تخمدان می تواند در یک یا دو تخمدان یک زن رخ دهد ، این بیماری در میان زنان بسیار رایج است آنها می توانند از کیست تخمدان در طول زندگی خود رنج ببرند.کیست تخمدان در طول چرخه قاعدگی زن اتفاق می افتد ، کیست تخمدان، در بعضی موارد آسیبی وارد نمیکنند و خود به خود ازبین میروند با این حال، اگر کیست تخمدان خیلی بزرگ باشد، می توانند بر تخمدان تاثیر بگذارند .

انواع کیست تخمدان

کیست ها انواع مختلف دارند که بعضی از آنها دارای علائم و درد هستند و برخی هیچگونه علائمی به همرا ندارند ، آنها در تقسیم بندی اصلی به 3 نوع اصلی تقسیم می شوند و هرکدام زیرشاخه هایی دارند که ما به 3 دسته ی اصلی خواهیم پرداخت و سایر را در بخش های دیگر توضیح خواهیم داد، از جمله کیست های فولیکولی،کیست لوتوس Luteal Cyst و کیست های غیر فعال.

 

فولیکول :به طور معمول، هنگامی که یک تخمک "رسیده" است و مایل به خارج شدن از فولیکول میباشد، فولیکول باز خواهد شد و تخمک را آزاد می کند با این حال، اگر فولیکول باز نشود، کیست فولیکول ظاهر می شود این نوع کیست تخمدان، معمولا ظرف 3 ماه از بین می رود.

 

کیست لوتوس :این کیست تخمدان زمانی شکل می گیرد که فولیکول بسته شود و در آن مایعات وجود داشته باشد این نوع نیز ،می تواند در حدود 3 ماه ناپدید شود با این حال، اگر از این نوع کیست تخمدان رنج می برید، می توانید برخی از علائم ،مانند؛ خونریزی یا درد را تجربه کنید.

 

کیست غیرفعال:داشتن تعدادی کیست کوچک، وضعیتی است که در برخی از زنان اتفاق می افتد این واژه در اصطلاح پزشکی به نام "سندرم تخمدان پلی کیستیک" نامگذاری شده است.

علل و دلایل بروز کیست تخمدان

چه عواملی باعث کیست تخمدان می شود؟ در واقع، دلیل کیست تخمدان روشن نیست با این حال، عوامل متعددی وجود دارد ،که باعث افزایش خطر کیست های تخمدان می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

داروها:با استفاده از کلومیفن- داروی باروری می توانید کیست تخمدان را تحریک کنید.

 

بارداری:کیست تخمدان می تواند در طول بارداری ظاهر شود.

 

عدم تعادل در هورمون ها در تاریخچه پزشکی:داشتن سابقه کیست تخمدان می تواند خطر ابتلا به کیست تخمدان را افزایش دهد.

 

ناسازگاری چرخه قاعدگی

سیگار کشیدن

هیپوتیروئیدی

علائم و نشانه های کیست تخمدان چیست؟

زنان دارای کیست غیرفعال، با مشکلات بارداری مواجه میشوند به طور کلی، علائم تنها زمانی رخ می دهد که کیست تخمدان بزرگ باشد ، برخی از نشانه های مشترک کیست تخمدان بزرگ ،شامل موارد زیر است:

 

_شکم نفخ میکند.

 

_دوره قاعدگی نامنظم است.

 

_استخوان لگن دردناک است.

 

_درد هنگام رابطه جنسی وجود دارد.

 

_احساس تهوع وجود دارد.

 

 

_این احتمال دارد که استفراغ کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا