دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علائم و علل مشکلات جنسی زنان چیست؟

 

حقایقی درباره مشکلات جنسی زنان


 

  • امیال جنسی تنها اعمال جنسی را دربرنمی گیرد. احساسات شما، نحوه ارتباط با دیگران و تجربیات سابق شما راجع به امیال جنسی و روابط جنسی بخشی از آن هستند
  • بی‌گمان احساسات شما درباره طرف مقابلتان و همچنین رابطه شما، روی رضایت جنسی شما تأثیر می‌گذارد.
  • علاقه زنان به رابطه جنسی و پاسخ به تحریکات جنسی به‌صورت گسترده‌ای متفاوت است. اگرچه بالاترین حد پاسخ‌های زنان به تحریکات جنسی در دهه ۳۰ سالگی و اوایل دهه ۴۰ سالگی است، ولی یک زن ممکن است در تمام طول زندگی‌ اش تجربیاتی از رسیدن به رضایت جنسی داشته باشد.
  • کیفیت تجربیات هر زن متفاوت از دیگری است و به مسائلی همچون شرایط زندگی، سطوح هورمون‌ها، سن و سطح سلامتی و تندرستی بستگی دارد.
  • یک مشکل جنسی می‌تواند هر موردی باشد که با رضایت زن از فعالیت جنسی تداخل دارد. متخصصین این موارد را به‌عنوان اختلال جنسی زنان (FSD) می‌شناسند.

 

چرخه پاسخ جنسی

 

  • میل و کشش جنسی (مرحله یا فاز شوریدگی): میل و کشش جنسی تغییری است که علاقه به فعالیت جنسی و پاسخگویی را افزایش می‌دهد. در این مرحله، احساس می‌کنید که روحیه‌ای متلون دارید و مودی هستید. ضربان قلب و تنفستان سریع می‌شود و پوستتان قرمز می‌شود (گل می‌اندازد). 
  • انگیختگی (مرحله یا فاز ثابت): تحریکات جنسی؛ همانند تماس، دیدن، شنیدن، چشیدن، بوئیدن یا تصور کردن، سبب تغییرات فیزیکی بیشتر می‌شود. مایعات در داخل واژن ترشح می‌شود. واژن، لابیا (لبه) و آلت زنانه مرطوب می‌شوند. این مایعات روان کاری لازم برای دخول و آمیزش را فراهم می‌ سازند. واژن گشاد می‌ شود و کلیتوریس بزرگ می‌شود. نوک سینه‌ها سفت شده و بیرون می‌ زند.
  • ارگاسم (نقطه اوج): در اوج انگیختگی، عضلات اطراف واژن به‌صورت ریتمیک منقبض می‌شوند و سبب احساس لذت می‌شوند. این حالت اغلب به عنوان نقطه اوج لذت جنسی شناخته می‌شود.
  • رزولوشن: واژن، کلیتوریس و نواحی اطراف به حالات غیر انگیختگی برمی‌گردند. شما احساس رضایت، راحتی و احتمالاً خواب می‌کنید.


هر زنی در این چرخه با سرعت متفاوتی پیش می‌رود، که امری طبیعی است. ولی درصورتی‌که هرکدام از این مراحل در این چرخه رخ ندهد، ممکن است، مشکلی جنسی رخ دهد.
 

علائم مشکلات جنسی در زنان

نوع مشکلات امیال جنسی در زنان مرتبط با مراحل چرخه پاسخ است. عدم توانایی در رسیدن به هر یک از این مراحل می‌ تواند با رضایت جنسی تداخل کرده و سبب بروز مشکل گردد. هر یک از این موارد می‌ تواند برای یک زن سبب نگرانی و ناراحتی شود، چراکه هر کسی لیاقت لذت بردن از زندگی جنسی‌اش را دارد. این موارد می‌ تواند برای طرف مقابل نیز ناراحت‌ کننده و نگران‌ کننده باشد و ممکن است سبب روز مشکلاتی در روابط آن دو شود.
مشکلات جنسی که معمولاً زنان با آن درگیر هستند شامل سه نوع است:

  • فقدان میل و شهوت جنسی: عدم علاقه به رابطه جنسی یا میل جنسی یکی از مشکلات شایع در مردان و زنان به‌ ویژه در زنان است. عدم میل جنسی مانع کار چرخه پاسخ جنسی، حتی قبل از اینکه شروع شود، می‌گردد. عدم تمایل جنسی در برخی افراد موقتی است و در برخی دیگر مشکلی ادامه‌دار (مزمن) است.
  • مشکل در مرحله انگیختگی یا رسیدن به ارگاسم: عدم توانایی دربرانگیختگی جنسی گاهی اوقات مرتبط با فقدان میل و شهوت جنسی است. در سایر موارد، زن، میل جنسی را احساس می‌کند ولی نمی‌ تواند برانگیخته شود. ممکن است ارگاسم به تأخیر افتد، یا اصلاً رخ ندهد (آنورگاسمی). این امر برای زنانی که میل و شهوت جنسی دارند و برانگیخته هم می‌ شوند می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. در این صورت ممکن است، سبب چرخه معیوبی شود که در آن زن تمایل به رابطه جنسی را از دست بدهد چراکه به ارگاسم نمی‌رسد. تخمین زده می‌شود که در حدود ۷ تا ۱۰ درصد زنان از نوعی از اختلال ارگاسم رنج می‌برند.
  • درد در هنگام دخول: درد در هنگام دخول (دیسپارونیا) مشکلی شایع نیست. این مشکل همانند سایر مشکلات جنسی، باعث از دست دادن علاقه زن به رابطه جنسی می‌شود

 

علل مشکلات جنسی زنان

علل مشکلات جنسی در زنان در نژادهای مختلف، متنوع و پیچیده هستند. برخی از این مشکلات ناشی از یک مشکل جسمی ساده و قابل‌ درمان هستند. برخی می‌ توانند ناشی از عارضه‌های جدی‌ تر، شرایط زندگی سخت، یا مشکلات احساسی باشد. برخی هم ترکیبی از این عوامل مشکل‌ ساز هستند. هر یک از عوامل زیرمی‌تواند مرتبط با مشکلات جنسی باشند:

  • مشکلات در روابط: نابسامانی در سایر جنبه‌های رابطه همانند کار، نگه‌داری از فرزندان یا پول می‌تواند سبب مشکلات جنسی شود. مسائلی همانند کنترل رابطه جنسی یا حتی سوءاستفاده در رابطه به‌ ویژه برای هارمونی رابطه جنسی مضر هستند. چنین مشکلاتی می‌تواند مانع از انتقال نیازها و خواسته‌های جنسی توسط زن به طرف مقابل مانع شود.
  • مشکلات احساسی: افسردگی، اضطراب (درباره رابطه جنسی و سایر موارد)، استرس، رنجش و دلخوری و احساس گناه می‌توانند همگی عملکرد جنسی یک زن را تحت تأثیر قرار دهند.

برانگیختگی و تحریک جنسی ناکافی: عدم دانش و اطلاعات کافی زن (یا طرف مقابل) درباره  برانگیختگی جنسی و پاسخ جنسی ممکن است، مانع از تجربه رضایت‌بخش او از رابطه جنسی گردد. همچنین عامل مشکل‌ ساز می‌تواند،عدم تفاهم و برقراری مابین دو نفر باشد.

  • بیماری‌های زنان: شماری از اختلالات لگن می‌تواند سبب درد در آمیزش جنسی و کاهش رضایت از رابطه جنسی گردند که عبارت‌اند از:

خشکی واژن: شایع‌ ترین دلیل خشکی واژن در زنان جوان‌تر عدم تحریک و برانگیختگی به میزان کافی است. در زنان مسن‌تر کاهش استروژن که در دوران درست قبل از یائسگی و یائسگی، سبب خشکی واژن می‌شود. روان‌سازی ضعیف می‌تواند همچنین مرتبط با عدم تعادل هورمون‌ها، سایر بیماری‌ها و تا حدی برخی داروها باشد. این مشکل می‌تواند مانع از انگیختگی یا ناراحتی در آمیزش گردد.
انقباض غیر ارادی واژن (واژینیسم): این عارضه، اسپاسم دردناک عضلات اطراف دهانه ورودی واژن است که سبب سفت شدن دهانه واژن می‌شود. این امر می‌ تواند مانع ارز دخول شود یا دخول را به شدت دردناک سازد. واژینیسم می‌ تواند توسط صدمات یا جای زخم‌ های ناشی از جراحی، تجاوز، زایمان، عفونت یا تحریک فشار آب در هنگام شستشو، اسپرم کش ها، یا کاندوم‌ها به وجود آید. همچنین ترس نیز می‌تواند سبب این عارضه شود.
بیماری‌های مقاربتی: سوزاک، تب‌خال، زگیل تناسلی، عفونت کلادیمیا و سیفیلیس بیمارهای عفونتی هستند، که در اثر تماس در رابطه جنسی منتقل می‌شوند. این بیماری‌ها می‌توانند سبب تغییراتی در واژن (مهبل)  شده و در نتیجه رابطه جنسی را ناراحت‌ کننده یا حتی دردناک سازند.
عفونت مهبل: التهاب و تحریک بافت های واژن (مهبل) به دلیل عفونت‌ها یا سایر دلایل می‌تواند دخول و آمیزش را ناراحت‌ کننده یا دردناک سازد
اندومترویوز، توده لگنی، کیست تخمدان، زخم های ناشی از جراحی: هرکدام از این موارد می‌تواند سبب انسداد یا تغییرات آناتومی شود که مانع از آمیزش شده یا آمیزش را سخت و دردناک سازند.
بیماری التهابی لگن خاصره: در این بیماری عفونت واژن به داخل دهانه رحم، رحم و تخمدان‌ها وارد می‌شود. این بیماری می‌تواند به‌ خودی‌ خود، بسیار دردناک باشد و آمیزش را بسیار دردناک کند.
صدمه عصب بعد از جراحی: بریده شدن غیرقابل‌ اجتناب عصب‌های کوچک در حین جراحی لگن خاصره (همانند هیسترکتومی یا برداشتن رحم) ممکن است احساس هیجان و پاسخ را کاهش دهد.

عوارض فیزیکی: بسیاری از عوارض فیزیکی و پزشکی می‌توانند رضایت زن را از زندگی جنسی‌ اش کاهش دهند.

بارداری
یائسگی
عدم تعادل هورمون‌ها
اختلالات عروقی (جریان خون)
اختلالات نورولوژی (عصب‌شناختی)
سرطان
بیماری‌های مزمن همانند دیابت‌ها، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کبد، بیماری‌های کلیوی
خستگی

سوءمصرف الکل و داروها

  • داروها: برخی داروها می‌توانند میل و انگیختگی جنسی را کاهش دهند. یک دسته از داروهای دارای این اثر، بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (SSRI) دسته‌ای از داروهای ضدافسردگی، شامل داروهایی همانند پروزاک و زولوفت هستند. سایر داروها، شامل داروهای شیمی‌ درمانی خاص، داروهای فشارخون بالا و داروهای ضد افسردگی هستند.
  • سایر درمان‌های پزشکی: درمان‌هایی همانند پرتودرمانی می‌تواند روان کاری واژن را کاهش دهند. همچنین این داروها می‌توانند پوست و غشاهای سطح داخلی واژن را نازک و حساس نمایند.
  • سابقه تجاوز: زنی که تجربه تجاوز جنسی یا سایر تجاوزات را داشته باشد ممکن است در اعتماد کردن کافی به پارتنر یا طرف مقابلش به منظور آرامش داشتن و برانگیختگی، مشکل داشته باشد. ممکن است درون او احساساتی از ترس، گناه یا خشم وجود داشته باشد که مانع از تجربه‌ ای رضایت‌ بخش شود، حتی باوجود اینکه عمیقاً به طرف مقابل کنونی‌ اش اهمیت بدهد
  • تمایلات نسبت به رابطه جنسی: بسیاری از مردم، چه به دلیل نحوه تربیت، چه به دلیل تجربیات بد اولیه؛ سکس و رابطه جنسی را به عنوان بخشی لذت‌ بخش و نرمال از رابطه زوجین محسوب نمی‌ کنند. ممکن است آنها رابطه جنسی و امیال جنسی را مرتبط با شرم، گناه، ترس یا عصبانیت بدانند. از طرف دیگر افرادی هستند که انتظارات غیرواقعی از رابطه جنسی دارند. نمایش رابطه جنسی راحت و خارق‌العاده در فیلم‌ها، برخی از افراد را درباره رابطه جنسی در زندگی واقعی گمراه می‌کنند. این افراد هنگامی‌ که مشکلی رخ می‌دهد یا رابطه جنسی‌شان همانند فیلم‌ ها فرازمینی به نظر نمی‌رسد، ناامید و حتی مضطرب می‌شوند.
  • مشکلات جنسی طرف مقابل: اگر طرف مقابل زن، دچار مشکلات جنسی همانند نعوظ یا فقدان میل جنسی باشد، این امر می‌تواند مانع از رضایت جنسی اوشود.  

 

چه هنگامی در پی مراقبت‌های پزشکی باشیم

همه مشکلات جنسی نیاز به مراقبت‌های پزشکی ندارند. بسیاری از افراد به دلیل مشکلات پزشکی، اضطراب یا استرس در سایر بخش‌های زندگی؛ به صورت موقتی به این مشکلات دچار می‌شوند. اگر شما به دلیل این مشکل نگران هستید یا می‌ترسید رابطه‌تان تهدید شود، از گرفتن کمک خارجی، نگران یا مأیوس نباشید. اگر پزشکتان پس از حل مشکلات جسمی، قادر به کمک به شما نبود، شاید نیاز به مشاوره با یک متخصص مشاوره داشته باشید.
هرمشکل جنسی که بیش از چند هفته ادامه یابد، ارزش مراجعه به پزشک را دارد. اگر شما نمی‌دانید مشکل دقیقاً چیست پزشک می‌تواند به آن پی ببرد. ممکن است در صورت لزوم، پزشک، شما را به متخصصین دیگر همانند روان‌شناس، مشاور ازدواج، یا درمانگر رابطه جنسی ارجاع دهد.  
برخی از مشکلات توجه فوری لازم دارند که عبارت‌اند از:

  • اگر آمیزش دردناک شود، و قبلاً دردناک نبوده است. به‌عنوان‌مثال ممکن است شما مبتلا به یک عفونت و عارضه‌ های دیگری باشید که نیاز به توجه دارد.
  • هرگونه واکنش غیرعادی به فعالیت جنسی، همانند سردرد، درد قفسه سینه زودگذر یا درد در هر نقطه دیگر بدن نیز مراجعه به متخصص را الزامی می‌کند.

 

تشخیص مشکلات جنسی زنان

ارزیابی مشکل جنسی با مراجعه به پزشک و صحبت جامع با او شروع می‌شود. هرگونه بیماری جسمی یا روحی و جراحی‌هایی که احتمالاً در گذشته داشته‌ اید یا داروهای مصرفی من‌ جمله داروهای بدون نسخه، گیاهان دارویی و مکمل‌ها را با پزشکتان در میان بگذارید.
یک معاینه کامل پزشکی نیز باید انجام شود. با توجه به نوع مشکل شما ممکن است پزشک معاینه لگن خاصره را لازم بداند یا برای معاینه این قسمت شما را به پزشک زنان ارجاع دهد. برای انواع خاص دیگر، مشاوره با متخصصین ممکن است ضروری باشد.
در بسیاری از موارد معاینات آزمایشگاهی لازم نیست، اگرچه پزشک ممکن است درخواست آزمایش‌هایی برای حذف عوارض خاص از میان علل مشکل‌ساز را داشته باشد. ممکن است برای سنجش سطح هورمون‌ها نیاز به آزمایش خون باشد. عکس‌ برداری اشعه ایکس یا سایر آزمایش‌ها رادیولوژی تنها در موارد غیرعادی ضروری هستند.


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا