دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

افتادگی رحم یا پرولاپس

پرولاپس رحم (افتادگی رحم) چیست؟

افتادگی رحم زمانی رخ می دهد که عضلات کف لگن و رباط های نگه دارنده رحم کشیده شده و ضعیف می شوند و دیگر نمی توانند به اندازه کافی از رحم محافظت کنند و رحم به سمت پایین می رود یا از طریق باز شدن مهبل (واژن) پایین می رود.

علائم این بیماری ممکن است شامل :

•             احساس پر بودن داخل واژن

•             درد در هنگام رابطه جنسی

•             مشکل  در ادرار کردن

•             بی اختیاری ادرار

این بیماری در صورت عدم درمان با گذشت زمان شدیدتر می شود. گاهی ممکن است کمردرد و خونریزی غیر طبیعی در واژن نیز رخ دهد.

علت ها

رحم به طور معمول توسط یک عضله و رباط ها در جای خودش نگهداشته می شود. پرولاپس هنگامی اتفاق می افتد که رباط های حامی رحم آنقدر ضعیف شوند که رحم در جای خود باقی نماند و از حالت طبیعی و جای خود پایین بیاید. این رباط ها رباط گرد ، رباط های رحمی ، رباط پهن و رباط تخمدان هستند. از این میان رباط های رحمی مهمترین رباط ها در جلوگیری ابتلا به پرولاپس رحم هستند.

شایع ترین علت پرولاپس رحم ، تروما در هنگام زایمان ، به ویژه زایمان های متعدد یا سخت است. در حدود 50٪ از زنانی که بچه دار شده اند به نوعی پرولاپس اندام لگن در طول عمر خود مبتلا می شوند. خانم ها در هر سنی ممکن است دچار افتادگی رحم شوند. با افزایش سن زنان ، به ویژه در کسانی که یائسگی را پشت سر گذاشته اند و یک یا چند زایمان طبیعی داشته اند  این مشکل می شایع تر است. این وضعیت اگر تحت نظر پزشک متخصص زنان باشد قابل درمان است و روش های درمانی مختلفی وجود دارد  از جمله جراحی.


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا