دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا ضخامت یا نازکی دیواره رحم از بارداری جلوگیری می‌کند؟

دیواره رحم، لایه داخلی رحم که آن را اندومتر می‌نامیم، قسمتی است که جنین در آن چسبیده و حاملگی ادامه دارد. بنابراین ضخامت و ظاهر بهینه این لایه در حصول بارداری و حفظ یک بارداری سالم مهم است. ما ضخامت اندومتر را با سونوگرافی در طول پیگیری ارزیابی می‌کنیم.

اگر اندومتر نازک‌تر از ۷ میلی‌متر باشد، ممکن است چسبندگی، عفونت یا ناهنجاری رحمی وجود داشته باشد. هنگامی که ضخامت اندومتر 14 میلی متر یا بیشتر باشد، ممکن است پولیپ، فیبروم یا ناهنجاری داخل رحمی وجود داشته باشد. برای شناسایی و درمان این آسیب شناسی ها باید هیستروسکوپی انجام شود.

هیستروسکوپی یک روش آندوسکوپی است که در آن رحم ارزیابی می‌شود. همچنین بدون نیاز به بیهوشی قابل انجام است. با هیستروسکوپی می‌توان مشخص کرد که آیا پاتولوژی آندومتر وجود دارد یا خیر و در صورت وجود، در همان جلسه قابل درمان است.

علت نازک شدن اندومتر چیست؟

اندومتر نازک به دلایل زیر ایجاد می‌شود:

جریان ضعیف خون

اگر رحم به اندازه کافی خون دریافت نکند ممکن است نتواند اندومتر مناسب و با ضخامت کافی  برای باردار شدن تولید کند. فقدان خون کافی ممکن است رحم به عقب خم شده (Tilted) ، فیبروم رحم، یا حتی به دلیل کم تحرکی ایجاد می‌شود.

رشد نامناسب اندومتر

به طور کلی، وقتی که ضخامت اندومتر کمتر از 7 میلی‌متر باشد بارداری نمی‌تواند اتفاق بیفتد. اما حتی اگر ضخامت اندومتر 8 میلی متر باشد اما رشد آن در هر زمان به اندازه لازم نباشد این هم باعث عدم لقاح می‌شود.

مسائل مرتبط با استروژن

کاهش سطح استروژن ممکن است گاهی باعث شود رشد سلولی و ضخیم شدن لایه اندومتر در زمان مناسب انجام نشود.

عملکرد نامناسب پروژسترون

گاهی هورمون‌های پروژسترون نیز عملکرد نامناسبی دارند و اندومتر نازک می‌شود.

ضخامت اندومتر در یائسگی

در افراد بعد از یائسگی سالم، اندومتر به طور معمول حدود 5 میلی متر یا کمتر اندازه گیری می‌شود.

نحوه اندازه گیری ضخامت رحم

سونوگرافی یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای اندازه‌گیری ضخامت اندومتر است. این روشی است که پزشک متخصص زنان ابتدا از آن استفاده می‌کنند به خصوص اگر فردی خونریزی غیرطبیعی واژن را گزارش کرده باشد.

علل ضخامت یا نازکی رحم

ضخامت اندومتر در چرخه قاعدگی فرد تغییر می‌کند اما سایر عوامل نیز می‌توانند باعث تغییراتی شوند. یکی از شایع‌ترین دلایل تغییر ضخامت اندومتر بارداری است. زنانی که بارداری خارج رحمی دارند یا کمتر از 5 هفته از بارداریشان می‌گذرد، ممکن است علائمی از اندومتر ضخیم نشان دهند.

سرطان رحم یا تخمدان یکی از شدیدترین شرایطی است که می‌تواند منجر به افزایش ضخامت رحم شود. سرطان اندومتر یکی از شایع‌ترین سرطان‌هایی است که بر سیستم تولید مثل فرد اثر می‌‌گذارد. سرطان اندومتر در زنان زیر 45 سال کمتر دیده میشود و میانگین سن ابتلا در آن 60 سالگی است.

سایر عوامل موثر بر ضخامت زیاد آندومتر عبارتند از:

  • چاقی
  • هورمون درمانی
  • ناموکسیفن
  • فشار خون مزمن
  • پولیپ آندومتر
  • دیابت
  • بافت اسکار

هایپرپلازی اندومتر

هایپرپلازی اندومتر به ضخیم شدن زیاد اندومتر گفته می‌شود. این اغلب به سطوح بیش از حد استروژن یا ترکیبات شبه استروژن و همچنین پروژسترون ناکافی مربوط است. خود این بیماری سرطان نیست اما می‌تواند منجر به پیشرفت سرطان شود.

همچنین ممکن است اندومتر خیلی نازک باشد. محققان اندمتر نازک را 7 میلی‌متر یا کمتر تعریف می‌کنند. به طور معمول متخصصان گزارش می‌دهند که 5 درصد از افراد زیر 40 سال و 25 درصد از افراد بالای 40 سال اندومتر نازک دارند. علل احتمالی اندومتر نازک شامل التهاب و سایر درمان‌های پزشکی یا ماهیت خود رحم باشد.

علائم ضخیم شدن اندومتر

شایع‌ترین علائم ضخامت بیش از حد اندومتر شامل موارد زیر است

  • خونریزی بعد از یائسگی
  • خونریزی بسیار سنگین و طولانی مدت در دوارن قاعدگی
  • چرخه قاعدگی نامنظم که کمتر از 3 هفته یا بیشتر از 38 روز طول بکشد
  • لکه بینی بین دوره‌ها

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا