دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دلیل خونریزی بعد از رابطه

علت خونریزی واژن بعد از رابطه جنسی یا در طول رابطه جنسی ممکن است به یکی از موارد زیر مرتبط باشد:

خونریزی واژن در اثر عفونت های مقاربتی ( STI )
عفونت های مقاربتی (STI) می توانند دلیل خونریزی بعد از رابطه باشند. عفونتهایی مانند:

کلامیدیا و سوزاک: این دو بیماری با طیف وسیعی از علایم مثل درد لگن، خارش و سوزش تا ترشحات واژن، درد و تکرر ادرار همراه است. التهاب ناشی از این بیماری های مقاربتی باعث متورم شدن هرچه سریعتر رگ های خونی سطحی و خونریزی می شوند. شدت خونریزی به شدت عفونت مرتبط است.

تریکومونیازیس: نوعی عفونت مقاربتی است که بخاطر نوعی انگل تک سلولی ایجاد می شود. ترشحات دهانه رحم و خونریزی دهانه رحم، دو مورد از مهمترین علایم این بیماری هستند. تریکومونیازیس ممکن است علت خونریزی بعد از رابطه باشد. این بیماری نیز مانند کلامیدیا و سوزاک، این عفونت نیز با یک آنتی بیوتیک درمان می شود.

شما می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه پزشکی از راه دور تله ویزیت به صورت آنلاین  با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید

سفلیس و تبخال تناسلی: ممکن است علت خونریزی واژن در اثر عفونت ناشی از بیماری های مقاربتی سفلیس و تبخال تناسلی باشد. این بیماریها می توانند باعث عارضه های پوستی و زخم های باز شوند که با تحریک آنها خونریزی ایجاد می شود. زخم ها معمولاً بیرون واژن ظاهر می شوند ولی گاهی اوقات می توانند در داخل واژن نیز به وجود بیایند. به ویژه در سفلیس که زخم ها می تواند کاملاً بدون درد باشد و نادیده گرفته شود.

در صورتی که بعد یا حین رابطه جنسی دچار خونریزی شدید حتما برای تشخیص علت خونریزی به پزشک مراجعه کنید.


 

پولیپ  خوش خیم
یک علت خونریزی بعد از رابطه یا در هنگام رابطه جنسی، رشد خوش خیم روی دهانه رحم (پولیپ دهانه رحم) یا درون رحم ( پولیپ رحم یا پولیپ آندومتر ) است.

پولیپ های دهانه رحم: این پولیپ در خانم هایی که چند بارداری داشته اند، در دهه ۴۰ و دهه ۵۰ زندگی آن ها رخ می دهد. به طور معمول پولیپ ها قرمز یا بنفش با ساختار لوله مانند هستند. پولیپها پر از مویرگ هایی هستند که به آسانی و با یک لمس خونریزی می کنند و می توانند علت خونریزی واژن بعد از رابطه باشند.

پولیپ های رحم (پولیپ آندومتر): در زنان بین ۳۶ تا ۵۵ سال بیشتر رخ می دهند. این پولیپها توده های کوچک و نرمی هستند که از داخل رحم به بیرون کشیده شده اند. این نوع پولیپ ها بین دوره های قاعدگی، بعد از یائسگی و هنگام رابطه جنسی، مستعد خونریزی هستند. سایر توده های غیر سرطانی دستگاه تناسلی مانند همانژیوما نیز می تواند منجر به خونریزی بعد از رابطه جنسی شود. هرچند که احتمال بسیار کمی در این باره وجود دارد.


 


 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی   ویزیت شوید
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا