دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

بیماری التهابی لگن در خانمها

زوجهای زیادی بعلت ناباروری به پزشک مراجعه می کنند که پس از بررسی مشخص می شود علت ناباروری بیماری التهابی لگن می باشد که اگر به موقع درمان می شد، خانم هیچوقت دچار ناباروری نمی گردید.

بیماری التهابی لگن چیست؟

بیماری التهابی لگن عبارت است از عفونت رحم، لوله های رحمی و سایر اعضاء تولید مثل که سبب درد مزمن در قسمت تحتانی شکم می شود.این بیماری یکی از عوارض جدی تعدادی از بیماریهای آمیزشی مثل عفونت با کلامیدیا و سوزاک است. بیماری التهابی لگن می تواند به لوله های رحمی آسیب برساند. بیماری التهابی لگن دارای 4 عارضه مهم است: ناباروری، حاملگی خارج از رحم، تشکیل آبسه در داخل لگن و درد مزمن لگنی.

میزان شیوع بیماری التهابی لگن چقدر است؟

سالیانه صدها هزار نفر در دنیا دچار بیماری التهابی لگن حاد می شوند. از این افراد 15-10 درصد دچار ناباروری خواهند شد. تعداد قابل ملاحظه ای از حاملگیهای خارج رحمی که همه ساله اتفاق می افتند، ناشی از بیماری التهابی لگن هستند. حاملگی خارج رحمی یک حالت بالقوه خطرناک است که اگر تشخیص داده نشود، می تواند منجر به عواقب وخیم از جمله مرگ گردد.

خانمها چگونه مبتلا به بیماری التهابی لگن می شوند؟

بیماری التهابی لگن موقعی اتفاق می افتد که باکتریها از راه واژن بطرف بالا رفته از دهانه رحم وارد رحم و از آنجا وارد لوله های رحمی و داخل لگن می شوند. میکروبهای بسیار زیادی می توانند سبب بیماری التهابی لگن شوند، ولی کلامیدیا و سوزاک دو تا از مهمترین عوامل هستند. هر دو این عفونتها جزو بیماریهای آمیزشی طبقه بندی شده اند. اگر خانمی یک حمله حاد بیماری التهابی لگن داشته باشد، احتمال اینکه مجددا مبتلا به حمله حاد شود بیشتر است، چون حمله حاد قبلی سبب آسیب به اعضاء داخل لگن می شود. خانمهایی که در سن تولید مثل هستند، بیشتر به این عفونت گرفتار می شوند و احتمال ابتلای خانمهای زیر 25 سال بیشتر از خانمهای بالای 25 سال می باشد. علت این است که دهانه رحم در خانمهای جوان هنوز به اندازه کافی بلوغ نیافته است و میکروب از طریق دهانه رحم راحت تر وارد رحم می شود. با افزایش تعداد شرکای جنسی، شانس ابتلا به بیماری التهابی لگن بیشتر می شود. اگر همسر خانمی دارای شرکای جنسی متعدد باشد، شانس ابتلا وی بیشتر می شود. خانمهایی که از دوش واژینال استفاده می کنند، احتمال ابتلا آنها بیشتر از خانمهائی است که از دوش واژینال استفاده نمی کنند. دوش واژینال سبب می شود که نوع میکروبهای واژن به نوع خطرناکتر تغییر یابند و علاوه بر آن، دوش سبب می شود که باکتریها بطرف بالا به داخل رحم رانده شوند. احتمال خطر بیماری التهابی لگن در خانمهایی که از IUD استفاده می کنند مختصری بیشتر از سایر خانمها است. بهتر است قبل از گذاشتن IUD خانم از نظر وجود احتمالی عفونت بررسی و درمان شود.

علایم و نشانه های بیماری التهابی لگن کدامها هستند؟

علایم بیماری التهابی لگن از خفیف تا شدید متغیر می باشند. وقتی عامل عفونت، باکتری کلامیدیا باشد، علی رغم آسیب شدید به دستگاه تولید مثل، علائم خیلی خفیف خواهند بود، همین خانمها هستند که در دراز مدت ممکن است دچار ناباروری شوند. کلامیدیا همچنین می تواند سبب عفونت لوله های رحمی شود، بدون اینکه حتی علامتی ایجاد کند. شایعترین علامت در یک خانم مبتلا به بیماری التهابی لگن، درد در قسمت تحتانی شکم است. سایر علائم احتمالی عبارتند از: تب، ترشح چرکی بد بو از واژن، مقاربت دردناک، سوزش و درد هنگام ادرار کردن، خونریزی نامنظم ماهیانه، و بندرت درد در قسمت راست فوقانی شکم.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا