دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چه چیزی باعث تاخیر پریود می‌شود؟

زنان در سنین باروری، چرخه قاعدگی به طور منظم با دوره های 21-35 روزه انجام می شود. تاخیر بیش از 7 روز در این دوره ها تاخیر قاعدگی نامیده می شود.

در مقاله زیر سعی کردیم به این سوالات پاسخ دهیم که تاخیر قاعدگی چیست، علت تاخیر قاعدگی چیست، تشخیص و روش های درمان تاخیر قاعدگی چیست.

مدت تاخیر چقدر است؟

چرخه قاعدگی طبیعی برای سلامت تولید مثل مهم است. انتظار می رود یک چرخه قاعدگی طبیعی هر 21 تا 28 روز اتفاق بیفتد. اگر تاخیر در سیکل قاعدگی بیش از 7 روز باشد به آن تاخیر قاعدگی می‌گویند. تاخیر قاعدگی تا 7 روز طبیعی تلقی می‌شود. قاعدگی نامنظم، تاخیر در بلوغ و یائسگی را می توان طبیعی دانست. اگر در دوره تولید مثل خارج از این دوره ها دیده شود، می‌تواند فیزیولوژیکی باشد و همچنین نشان‌دهنده مشکلات زیادی باشد.

تأخیر قاعدگی در صورتی که بیش از 3 ماه در زنان با قاعدگی منظم و بیش از 6 ماه در زنان با قاعدگی نامنظم باشد، عدم قاعدگی تعریف می‌شود.

چه چیزی باعث تاخیر پریود می شود؟

دلایل تاخیر قاعدگی چیست؟

تاخیر در قاعدگی علل فیزیولوژیکی و پاتولوژیک دارد. دلایل تاخیر به شرح زیر است:

1- تاخیر در قاعدگی و بارداری

مهم‌ترین دلیل این امر تاخیر قاعدگی در سنین باروری، بارداری است. اولین آزمایشی که در زنان در سنین باروری با تاخیر قاعدگی انجام می‌شود، تست بارداری B hcg در خون است. آزمایش خون بارداری می‌تواند 14 روز پس از تخمک گذاری مثبت باشد. در صورت وجود بارداری، تاخیر در قاعدگی با حالت تهوع و سرگیجه همراه است. ناتوانی در بویایی و چشایی و احساس فوریت ناگهانی با تاخیر در قاعدگی همراه است. در ابتدای دوره که بارداری در سونوگرافی دیده نمی‌شود، ابتدا علائمی مانند تاخیر قاعدگی دیده می‌شود.

2- تاخیر قاعدگی و استرس

استرس می‌تواند قاعدگی را به تاخیر بیندازد. استرس تعادل هورمونی زنان را مختل می‌کند و بر هیپوتالاموس، ناحیه‌ای از مغز که چرخه قاعدگی را تنظیم می‌کند، تأثیر می‌گذارد. با گذشت زمان، استرس می‌تواند باعث سقط جنین، چرخه‌های قاعدگی نامنظم و پریود نشدن شود.

اگر تصور شود استرس چرخه قاعدگی را مختل می‌کند، چرخه قاعدگی را می‌توان با آرامش و تغییر سبک زندگی عادی کرد. افزودن ورزش به سبک زندگی به شما کمک می‌کند چرخه قاعدگی خود را حفظ کنید.

معاشرت با دوستان استرس را کاهش می‌دهد، به اشتراک گذاشتن مشکلات با دوستان و بودن با عزیزان استرس را کاهش می‌دهد. حتی شنیدن صدای یکی از عزیزان استرس را از بین می‌برد.

تغذیه مناسب عامل مهمی در کاهش استرس است. از خوردن تنقلات شیرین و غذاهای آرد دار خودداری کنید.

خندیدن استرس را از بین می‌برد. اندورفین‌های آزاد شده باعث بهبود خلق و خو و کاهش ترشح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین می‌شود.

نوشیدن چای سبز به جای چای سیاه یا قهوه استرس را کاهش می دهد. چای سبز محور هیپوتالاموس و هیپوفیز را صاف می کند. چای سبز حاوی اسید آمینه ای به نام تیانین است که اثر آرام بخشی بر سیستم عصبی دارد.

از نظر علمی ثابت شده است که ورزش استرس را کاهش می دهد.

خواب خوب استرس را کاهش می دهد. مشخص شده است که 7-8 ساعت خواب در محیط تاریک مهمترین عامل کاهش استرس است.

3- تاخیر قاعدگی و شاخص توده بدنی پایین

افراد مبتلا به اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی یا پرخوری عصبی ممکن است برخی از دوره های خود را از دست بدهند. کاهش 10 درصدی وزن ایده آل برای قد می تواند منجر به سقط جنین و اختلال در تخمک گذاری شود. تنظیم رژیم غذایی و اصلاح اختلال خوردن و افزایش وزن می تواند چرخه قاعدگی را بهبود بخشد. تمرینات سنگین مانند ماراتن می تواند باعث شکستگی شود.

4- تاخیر قاعدگی و اضافه وزن

اضافه وزن می‌تواند باعث تاخیر در قاعدگی شود. بی‌نظمی قاعدگی را می‌توان با برنامه‌های غذایی و ورزشی توسط متخصص تغذیه اصلاح کرد.

5- تاخیر قاعدگی و سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

بیماری تخمدان پلی کیستیک باعث می شود که بدن در زنان هورمون های مردانه و آندروژن ترشح کند. این عدم تعادل هورمونی باعث ایجاد کیست در تخمدان ها می شود. این اتفاق می‌تواند تخمک گذاری را نامنظم یا متوقف کند و باعث تاخیر در قاعدگی شود.

در سندرم تخمدان پلی کیستیک، تعادل هورمون هایی مانند انسولین ممکن است به هم بخورد. سندرم تخمدان پلی کیستیک باعث کاهش مقاومت به انسولین می شود. قاعدگی را می توان با قرص های ضد بارداری به دست آورد. از آنجایی که این بیماری در ژنتیک زن قرار دارد، سندرم تخمدان پلی کیستیک به طور کامل ناپدید نمی شود حتی اگر شکایات کنترل شوند.

6- تاخیر در قاعدگی و جلوگیری از بارداری

کنترل بارداری می تواند چرخه قاعدگی را تغییر دهد. بازگشت به حالت عادی پس از قطع دارو ممکن است 6 ماه طول بکشد. قرص های ضد بارداری مانع از ترشح تخمک از تخمدان ها می شوند. وسایل پیشگیری از بارداری مانند تزریق یا ایمپلنت های زیر جلدی می توانند باعث تغییراتی در چرخه قاعدگی شوند.

7- تاخیر قاعدگی و بیماری های مزمن

بیماری هایی مانند دیابت و سلیاک می توانند چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهند. تغییرات در سطح قند خون به دلیل اختلالات هورمونی است. دیابت کنترل نشده می تواند چرخه قاعدگی شما را مختل کند. سلیاک می تواند با ایجاد عفونت در روده کوچک باعث آسیب شود. عناصر حیاتی قابل جذب و استفاده در بدن نیستند. این رویداد ممکن است باعث تاخیر در پریود یا عدم پریود شود.

8- یائسگی زودرس

سن یائسگی اکثر زنان در سنین باروری 45 تا 55 سال است. اگر علائم قبل از 40 سالگی رخ دهد، یائسگی زودرس نامیده می شود. این رویداد به این معنی است که ذخیره تخمک شما در حال کاهش است. در نتیجه زمان بین پریودها افزایش می یابد و دوره به طور کامل قطع می شود.

با بررسی هورمون های ترشح شده از تخمدان ها می توان به سرعت تشخیص داد. در حالی که سطح استروژن در تخمدان کاهش می یابد، مشاهده می شود که هورمون غده هیپوفیز FSH که افزایش آن را کنترل می کند، افزایش می یابد.

9- اختلالات تیروئید

مشخص است که ترشح زیاد تیروئید یا کم ترشح باعث تاخیر در قاعدگی یا تاخیر یا بی نظمی قاعدگی می شود. تیروئید تعادل هورمونی بدن را تنظیم می کند. با دارو بهبود می یابد.

روش های تشخیص و درمان تاخیر قاعدگی

تشخیص تاخیر در قاعدگی با معاینه زنان و تست های آزمایشگاهی همراه انجام می شود. اختلالات هورمونی و بیماری های مزمن زیادی در بدن وجود دارد که باعث تاخیر در قاعدگی خواهد شد.

درمان تاخیر قاعدگی برای علت انجام می شود. عواملی که باعث تاخیر در قاعدگی می شوند مشخص می شوند. برای این کار، سونوگرافی، معاینه زنان، آزمایش بارداری، آزمایشات هورمونی انجام می شود. پس از مشخص شدن عاملی که باعث تاخیر در قاعدگی می شود، درمان مناسب برنامه ریزی می شود.

هنگام برنامه ریزی برای درمان تاخیر در قاعدگی، عواملی مانند سن بیمار، وزن و تمایل به بچه دار شدن در نظر گرفته می شود.

تأخیر قاعدگی در کلینیک ما با معاینه زنان و آزمایشات هورمونی ارزیابی می شود و پس از مشخص شدن علت، برنامه های درمانی و پیگیری انجام می شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا