دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

تشخیص و درمان اندومتریوز

نشانه های اندومتریوز 

علائم اندومتریوز متفاوت است. برخی از زنان علائم خفیف را تجربه می کنند اما برخی دیگر ممکن است علائم متوسط ​​یا شدیدی داشته باشند. شدت دردی که شما تجربه می کنید، نشان دهنده ی مرحله و یا شدت اندومتریوز نیست. شما ممکن است یک فرم خفیفی از بیماری را داشته باشید اما متحمل درد زیادی باشید و و بالعکس.

درد لگن شایع ترین علامت اندومتریوز است. همچنین از علائم دیگر اندومتریوز می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • قاعدگی دردناک
  • درد در قسمت تحتانی شکم قبل قاعدگی و در دوران قاعدگی
  • درد شکم یک یا دو هفته نزدیک قاعدگی
  • خونریزی های شدید در دوران قاعدگی یا خونریزی های بین دوره
  • ناباروری
  • درد پس از رابطه جنسی
  • درد در موقع ادرار یا اجابت مزاج 
  • کمر درد که ممکن است در هر زمان در طول چرخه قاعدگی رخ می دهد

 همچنین شما ممکن است هیچ علائمی را تجربه نکنید. بسیار مهم است که سالانه توسط پزشک زنان و زایمان خود چکاپ شوید. خصوصا اگر تجربه کننده ی دو یا چند علامت از علائم گفته شده باشید. 

 

درمان اندومتریوز

قابل درک است که شما می خواهید به صورت خیلی سریع از درد و علائم اندومتریوز خلاص شوید. اگر این بیماری درمان نشود می تواند زندگی شما را مختل کند. اندومتریوز درمان قطعی ندارد. راه های درمانی متفاوتی از جمله دارویی و جراحی برای بهبود علائم اندومتریوز و مدیریت این بیماری وجود دارد. دکتر شما ممکن است برای اولین بار درمان دارویی را امتحان کند سپس اگر در وضعیت شما بهبودی حاصل نشد جراحی را پیشنهاد کند. بدن هر فرد نسبت به روش های درمانی عکس العمل های متفاوتی نشان می دهد. مطمئن باشید پزشک شما در پیدا کردن بهترین راه درمانی به شما کمک خواهد کرد.

 

راه های درمانی:

1-مسکن ها: برای تسکین درد می توان از مسکن ها استفاده کرد اما این در همه موارد موثر نیست.

2- هورمون درمانی: برخی مواقع، این روش درمانی برای کاهش درد اندومتریوز موثر است. افزایش و کاهش هورمون ها در طول دروه قاعدگی باعث می شود آندومتر ضخیم شود، بریزد و خونریزی کند. با استفاده از این روش، رشد بافت آندومتر کم می شود.

3-جراحی:  اگر شما اندومتریوز دارید و می خواهید باردار شوید، جراحی برای برداشتن اندومتریوز در حالی که رحم و تخمدان سالم بمانند، مفید است.

4-روش کمک باروری: لقاح آزمایشگاهی(IVF) برای باردار شدن نسبت به عمل جراحی بهتر است.

5- هیسترکتومی :در موارد شدید اندومتریوز، جراحی برای خارج کردن رحم و تخمدان باید انجام گیرد. اما در این موارد هیسترکتومی به تنهایی کافی نیست، استروژن می تواند اندومتریوز باقیمانده را تحریک کند و درد نیز باقی بماند. بعد از هیسترکتومی، بارداری ممکن نیست.

 

چه چیزی باعث به وجود آمدن اندومتریوز می شود؟

در این جا ما به پنج دلیل به وجود آمدن اندومتریوز اشاره می کنیم:

برگشت خون قاعدگی: از بیشترین علت اندومتریوز می باشد. در این نوع قاعدگی، خون قاعدگی شامل سلول های آندومتر است که به جای آنکه از بدن خارج شود، از طریق لوله های فالوپ وارد حفره لگنی می شوند. این سلول های آندومتر به دیواره لگن چسبیده و به رشد وضخیم تر شدن خود حتی در طول خونریزی ادامه می دهند

رشد سلول های جنینی:  این سلول ها، حفره های لگنی و شکمی را می پوشانند و از سلول های جنینی بوجود می آیند. هنگامی که یک و یا چند منطقه از پوشش شکمی تبدیل به بافت آندومتر شود، اندومتریوز گسترش می یابد.

زخم جراحی:  بعد از جراحی، مانند هیسترکتومی (خارج کردن رحم) و یا سزارین، سلول های آندومتر ممکن است به محل برش جراحی متصل شوند.

انتقال سلول های آندومتر: عروق خونی و یا مایع لنف ممکن است سلول های آندومتر را به دیگر قسمت های بدن انتقال دهند.

اختلال سیستم ایمنی:  ممکن است وجود اختلال در سیستم ایمنی باعث گردد که بدن نتواند بافت آندومتر را که در بیرون از رحم رشد می کند تشخیص داده و از بین ببرد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مراحل اندومتریوز

اندومتریوز چهار مرحله یا نوع دارد :

- حداقل

- ملایم

- در حد متوسط

- شدید

عوامل مختلفی که شدت اندومتریوز را مشخص می کند:

- محل اندومتر

- تعداد اندومتر

- اندازه اندومتر

- عمق اندومتر در بدن

 

مرحله اول: حداقل

در حداقل اندومتریوز، ضایعات کوچک و یا زخم و ایمپلنت اندومتر به صورت کم عمق در تخمدان شما وجود دارد. همچنین ممکن است التهاب در اطراف حفره لگن شما باشد.

مرحله 2: خفیف

اندومتریوز خفیف شامل ضایعات سبک و ایمپلنت های کم عمق روی تخمدان ها و پوشش لگن است.

مرحله 3 : متوسط

اندومتریوز متوسط ​​شامل کاشت های عمیق در تخمدان و پوشش لگن است. همچنین می تواند ضایعات بیشتری داشته باشد.

مرحله 4 : شدید

مرحله شدید ترین اندومتریوز شامل کاشت های عمیق در پوشش و تخمدان لگن است. همچنین ممکن است ضایعات در لوله های فالوپ و روده شما نیز باشد.

 

تشخیص اندومتریوز

- معاینه لگن توسط پزشک: برای بررسی وجود کیست در اندام تناسلی و یا زخم در رحم

سونوگرافی: برای وجود کیست مرتبط با اندومتریوز

- لاپاراسکوپی: محل، وسعت و اندازه اندومتر را مشخص می کند

 

عوارض اندومتریوز

- نازایی: یکی از عوارض شایع اندومتریوز، نازایی زنان می باشد.
برای باردار شدن، باید تخمک آزاد شده از تخمدان، در لوله رحمی (لوله فالوپ) توسط سلول های اسپرم باردار شود و تشکیل تخم را دهد. این تخم باید به دیواره رحم متصل شود و شروع به رشد کند.

اندومتریوز ممکن است، لوله رحمی را ببندد و تخم و اسپرم را از هم دور کند. همچنین اندومتریوز ممکن است به اسپرم و یا تخم صدمه بزند. با این حال، بسیاری از زنان با اندومتریوز خفیف تا متوسط می توانند باردار شوند. پزشکان توصیه می کنند زنان متاهلی که دارای اندومتریوز هستند، هر چه زودتر باردار شوند تا اندومتریوز بدتر نشود.

- سرطان تخمدان : زنان دارای اندومتریوز، بیشتر دچار سرطان تخمدان می شوند.

 

عوامل خطر ابتلا به اندومتریوز

سن: زنان در تمام سنین در معرض خطر برای بیماری اندومتریوز هستند. این خطر معمولا برای زنان بین 25 تا 40 سال بیشتر است

سابقه خانوادگی: اگر یکی از اعضای خانواده شما سابقه ی ابتلا به این بیماری را دارد، بیشترین احتمال برای بروز این بیماری در بدن شما نیز وجود دارد.

تاریخ بارداری: به نظر می رسد بارداری یکی از راه های محافظت در برابر اندومتریوز است. بنابراین زنانی که بچه دار نشده اند بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند. اما این خطر همچنان زنانی که زایمان داشته اند را نیز تهدید می کند.

تاریخچه قاعدگی: اگر دوره های پریود شما کوتاه است، خونریزی های سنگین و دوره های بلند مدت دارید و یا اولین دوره ی شما در سنین خیلی کم آغاز شده است حتما با پزشک خود صحبت کنید.

 

سخن آخر

اندومتریوز درمان قطعی ندارد اما این بدین معنی نیست که اثر منفی بر روی فعالیت های روزانه شما بگذارد.راه های موثر و کاربردی برای کنترل درد و راه های باروری وجود دارد مانند: روش های دارویی، هورمون درمانی و جراحی. همچنین لازم به یادآوری است که علائم اندومتریوز معمولا بعد از یائسگی بیشتر می شوند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا