دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

کدام فیبروم را باید جدی گرفت؟

فیبروم رحم توده‌هایی خوش خیم هستند که در رحم رشد می‌کند و با افزایش سن فرد احتمال بروز آن به مراتب بیشتر می شود.  همچنین باعث می‌شوند که عادت ماهیانه بسیار دردناک باشد. در مواردی که توده‌ها خیلی بزرگ نباشند، درد و نشانه خاصی ندارند. علت ایجاد فیبروم رحم نامشخص است و اغلب اوقات این توده‌ها سرطانی نیستند.

متاسفانه نزدیک به سنین یائسگی بیش از 50 درصد خانم ها مبتلا به فیبروم رحمی می شوند، که بیشتر از 95 درصد این توده ها خوش خیم می باشند ولی بسته به اینکه اندازه این توده ها چقدر است ؟ در چه سنی بروز پیدا کرده است؟ و فیبروم رحم چه علائمی برای فرد دارد ؟ درمان برای آن ها متفاوت است . در بسیاری از موارد فیبروم ها نیاز به جراحی ندارند .

 

انواع فیبروم رحم

فیبروم‌ها می‌توانند درون یا روی رحم قرار بگیرند:

۱. فیبروم داخلی

این نوع فیبروم شایع‌ترین حالت فیبروم رحم است و در دیواره ماهیچه‌ای رحم به‌وجود می‌آید. فیبروم داخلی می‌تواند بزرگ شود و باعث کشیدگی و بزرگ شدن رحم بشود.

۲. فیبروم ساب‌سِروز

این دسته از فیبروم رحم نیز در خارج از آن شکل می‌گیرند و رشد فیبروم باعث می‌شود، یک سمت رحم بزرگ‌تر به‌نظر بیاید.

۳. فیبروم پایه دار (پدانکولیت)

وقتی فیبروم ساب‌سروز، قاعده‌ای باریک و دراز پیدا می‌کند، به فیبروم پایه دار تبدیل می‌شود.

۴. فیبروم ساب‌موکوزال

فیبروم ساب‌موکوزال نیز در سطح میانی ماهیچه رحم (میومتریوم) رشد می‌کند. این دسته از فیبروم‌ها به‌ندرت ایجاد می‌شوند، اما درصورت به‌وجود آمدن باعث دردهای عادت ماهیانه و خون‌ریزی زیادی می‌شوند. همچنین مشکلاتی نیز در بارداری فرد به‌وجود می‌آورند.

علائم فیبروم رحمی

علائمی که فیبروم ها برای بیمار ایجاد می کند ، بسته به اندازه فیبروم متفاوت است ، معمولا پر دردسر ترین آن ها خونریزی می‌باشد ، که اگر فیبروم ها بزرگ باشند و در داخل حفره رحم وجود داشته باشند ، ممکن است باعث خونریزی های شدید و کم خونی در فرد شود .

گاهی هم ممکن است توده های بزرگ لگنی را ایجاد کند و در لگنی در اثر فشار بر روی اعضای لگنی سبب تکرر ادرار و تغییر در اجابت مزاج فرد شود .

بعد از اینکه بیمار به متخصص زنان مراجعه می کند از علائم دل درد و بزرگی شکم شکایت می کند . در مرحله اول پزشک متخصص  با تجویز یک سونوگرافی اندازه فیبروم را مشخص می کند ،و درمان بر اساس اینکه خانم ازدواج کرده و یا همچنان تمایل به بچه دار شدن دارد،برای فرد انجام می شود .

در صورتی که فیبروم سبب بزرگی شکم و خونریزی های مکرر شود، ممکن است درمان با کمک جراحی تجویز شود .

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا