دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

تنبلی تخمدان و ناباروری

تنبلی تخمدان شرایط هورمونی ویژه‌ای است و زنانی که به آن مبتلا هستند ممکن است در باروری به مشکل بخورند. همچنین علاوه بر مشکلات باروری ممکن است مشکلات زیر را به وجود بیاورد:

  • توقف قاعدگی و یا نامنظم شدن آن
  • ایجاد جوش و موهای زائد
  • افزایش ریسک ابتلا به مشکلاتی مانند دیابت و فشار خون بالا

برای هر کدام از مشکلات بالا درمان‌های مخصوصی وجود دارد؛ اما اگر می‌خواهید باردار شوید باید روش‌های درمانی مختلفی را انتخاب کنید.

بسیاری از زنانی که تنبلی تخمدان دارند بر روی تخمدان‌هایشان کیست ندارند. پس ممکن است گاهی مواقع کیست داشته باشید اما در برخی موارد نیز هیچ کیستی مشاهده نکنید.

رابطه هورمون‌ها و تنبلی تخمدان

هنگامی که تنبلی تخمدان دارید، تعادل هورمونهای جنسی به هم میخورد. این عدم تعادل می‌تواند به مشکلاتی در تخمدانها مانند پریودهای نامنظم یا جا انداختن پریود منجر شود.

هورمون‌ها موادی هستند که باعث می‌شوند فرآیندهای خاصی در بدنتان اتفاق بیفتد. برخی از آنها با بارداری مرتبط هستند که به تبع آن بر روی سیکل قاعدگی نیز تاثیر می‌گذارند. هورمون‌هایی که بر تنبلی تخمدان موثر هستند عبارتند از:

  • اندروژن

این هورمون معمولاً با نام هورمون مردانه شناخته می‌شود، اما زنان نیز این هورمون‌ها را دارند. داشتن این هورمون‌ها در زنان در نهایت باعث ریزش مو و رویش موهای زائد به خصوص در ناحیه صورت و همچنین باعث بروز مشکلات باروری می‌شوند.

  • انسولین

این هورمون قند خون را مدیریت می‌کند. اگر تنبلی تخمدان داشته باشید بدنتان ممکن است به این هورمون آنطور که باید واکنش نشان ندهد.

  • پروژسترون

هنگامی که سندروم تخمدان پلی کیستیک دارید، ممکن است بدنتان مقدار کافی از این هورمون را نداشته باشد که باعث می‌شود به مدت طولانی قاعدگی نداشته باشید و یا قاعدگیتان بسیار نامنظم شود.

دلایل

هنوز پزشکان به طور کامل نمی‌دانند که چرا زنان به این اختلال دچار می‌شوند. اگر مادر یا خواهرتان این اختلال را داشته باشد، شما نیز ممکن است به این بیماری مبتلا شوید.

همچنین ممکن است به تولید زیاد هورمون انسولین در بدنتان مرتبط باشد و بر روی تخمدان‌ها و قدرت تخمک‌گذاری نیز تاثیر بگذارد.

علائم تنبلی تخمدان

اگر علائمی مانند پوست چرب، جا انداختن پریود و مشکلات کاهش وزن داشته باشید ممکن است فکر کنید که کاملاً طبیعی است و بخشی عادی از زندگیتان است. اما این علائم ممکن است از نشانه‌های سندروم تخمدان پلی کیستیک باشند.

این شرایط ممکن است علائم زیادی داشته باشد و شما همه آنها را نداشته باشید. حتی بسیاری از بانوان سالها طول می‌کشد تا بفهمند تنبلی تخمدان دارند.

نکاتی که باید به آنها توجه کنید

ممکن است با این دسته از علائم این اختلال بیشتر مشکل داشته باشید، چرا که سایرین نیز می‌توانند آنها را ببینند:

 *رویش موهای زائد

ممکن است در جاهایی که نمی‌خواهید مانند صورت، چانه، سینه‌ها، شکم و یا حتی انگشتان نیز رویش موی زائد داشته باشید.

 *ریزش مو

زنانی که این مشکل را دارند ممکن است تارهای موهایشان نازک شود که با افزایش سن نیز این مشکلات شدید تر می‌شود.

 *مشکلات وزن

تقریباً نیمی از زنانی که این مشکل را دارند با مشکلات افزایش و کاهش وزن دست و پنجه نرم می‌کنند.

 *جوش یا پوست چرب

به دلیل تغییرات هورمونی مرتبط با تنبلی تخمدان ممکن است پوستی چرب همراه با تعدادی جوش داشته باشید. اما به خاطر داشته باشید که این مشکلات را بدون تنبلی تخمدان نیز می‌توانید داشته باشید و صرفاً به این بیماری مرتبط نیستند.

 *مشکلات خواب و خستگی مفرط

ممکن است در خوابیدن به مشکل بخورید و هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید باز هم احساس خستگی کنید.

  *سردرد

این مشکل به دلیل تغییرات هورمونی تنبلی تخمدان به وجود می‌آید.

* مشکلات باروری

تنبلی تخمدان اصلی‌ترین دلیل ناباروری است.

* مشکلات قاعدگی

ممکن است قاعدگی‌های نامنظم داشته باشید و یا حتی تا چندین ماه پریود نشوید و حتی ممکن است حین قاعدگی خونریزی شدیدی را تجربه کنید.

 چه زمانی باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید؟

اگر تعدادی از این علائم را داشتید حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید. چرا که راهکارها و درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند هر کدام از این علائم را بهبود یا کاهش دهد و در نهایت متوجه می‌شوید که آیا تنبلی تخمدان دارید یا خیر.

هر چقدر زودتر روند درمانی را شروع کنید، زودتر نتیجه می‌گیرید.

چگونه بفهمیم که تنبلی تخمدان داریم؟

یک تست خاصی وجود ندارد که بتوانید به وسیله آن تنبلی تخمدان را تشخیص دهید. پزشک باید از علائم شما خبردار شود و آزمایش‌های فیزیکی و تست خون و سونوگرافی را انجام دهد تا به این شرایط پی ببرد.

 پزشک چه سوال هایی می پرسد؟

پزشک ممکن است درباره همه علائم و نشانه‌هایی که دارید سوال کند. این یکی از مراحل مهمی است که به تشخیص این اختلال یا سایر بیماریهای مشابه بسیار کمک می‌کند.

همچنین باید درباره سوابق بیماری و سایر بیماری‌هایی که ممکن است در خانواده‌تان به وجود آمده باشد به پزشک خود اطلاع دهید. چرا که اگر مادر یا خواهرتان تنبلی تخمدان یا سندروم تخمدان پلی کیستیک داشته باشند و یا در باردار شدن به مشکل خورده باشند، این اطلاعات می‌توانند کمک کننده باشند. چرا که تنبلی تخمدان می‌تواند دلایل وراثتی نیز داشته باشد.

برای هرگونه بحث در رابطه با مشکلات قاعدگی، تغییرات وزن و سایر علائم آماده باشید.

اگر حداقل دو مورد از علائم زیر را داشته باشید؛ پزشک تنبلی تخمدان را تشخیص میدهد:

  • قاعدگی‌های نامنظم
  • سطح بالای هورمون اندروژن در تست خون یا علائمی مانند جوش، مدل رویش موی مردانه، رویش موهای زائد در صورت، چانه و بدن.
  • تشخیص کیست تخمدانها به کمک سونوگرافی
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا