دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

انواع ترشحات واژن در بارداری

زمانی که باردار هستید، به صورت طبیعی ترشحات در واژن افزایش می‌یابد. بنابراین قبل از نگران شدن باید بدانید که ترشحات جزیی از بارداری شما است و کاملا عادی است. در ادامه شما را با انواع این ترشحات در اوایل بارداری و سایر دوره‌های بارداری آشنا می‌کنیم:

ترشحات سفید رنگ در بارداری

ترشحات سفید رنگ واژن اولین نوع از ترشحات بارداری در اوایل این دوره و نشانه‌ای از بارداری می‌باشد. این ترشحات بو ندارد و یا بوی خیلی ملایم شبیه بوی شیر می‌دهد. حتی ممکن است شما این ترشحات را قبل از باردار شدن هم تجربه کرده باشید. اگر تجربه کرده‌اید این ترشحات حالت چرکی بوده‌اند. تا زمانی که خارش و یا بوی بد را همراه با این ترشحات احساس نکرده‌اید، نگران نباشید.

تنها تفاوت این ترشحات در اوایل بارداری و قبل از باردار شدن در مقدار آن است. مقدار آن در اوایل بارداری بیشتر خواهد بود. زمانی که شما باردار هستید بدن هورمون استروژن بیشتری ترشح می‌کند که نتیجه آن افزایش جریان خون به ناحیه واژن و افزایش میزان ترشحات سفید رنگ است.

 ترشحات سفید رنگ مخلوطی از مایعات است که از دهانه رحم، واژن و باکتری‌های ساکن در واژن ترشح می‌شود. در اواخر بارداری این ترشحات سفید رنگ تغییر کرده و غلیظ تر می شوند. در اوایل بارداری، ترشحات آن قدر زیاد است که دهانه رحم شما را پر می کند و باعث ایجاد سد دفاعی می‌شود.  با گذشت بارداری کم کم دهانه رحم از این ماده خالی شده و این ماده را بصورت ترشحات سفید رنگ خارج می‌کند. این ماده بیشتر شبیه سفیده تخم مرغ است و گاهی هم ممکن است حاوی چند نقطه خونی باشد که نگران کننده نیست.

در مراحل بعدی بارداری و نزدیک شدن به زمان زایمان، ترشحات شفاف تر و آبکی تر شده که ممکن است ناشی از نشت مایع آمنیوتیک یا همان کیسه آب جنین باشد و سیگنالی برای زایمان بشمار می رود. یعنی با نشت زیاد آبکی و شفاف شما باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

برای تجسم بیشتر در زیر تصویر این نوع ترشحات را که به طور معمول برای اکثر خانم های باردار اتفاق می افتد، آورده ایم:

ترشحات سبز رنگ در بارداری

- اگر در بارداری ترشحات سبز رنگ بودند احتمالا شما دچار عفونت شده اید. زمانی که شما عفونت واژن دارید نوتروفیل ها، که نوعی گلوبول سفید خون هستند، بسیار فعال شده و برخی از آنها شروع به مردن می کنند و به تکه های کوچکتر تبدیل می شوند که دارای پیگمتن های سبز رنگ هستند و بصورت ترشحات سبزرنگ دفع می شوند.

- دلیل دیگر ترشحات سبز رنگ واژن داشتن زگیل تناسلی است. زگیل حاصل نوعی عفونت ویروسی مانند بیماری های مقاربتی است. اگر شما بوی بد و تندی را همراه با ترشحات سبز رنگ دیدید می تواند نشانه تریکومونیازیس باشد که نوعی عفونت انگلی است.

- دلیل دیگر این ترشحات سبز رنگ می تواند، سوزاک (نوعی دیگر از بیماری های مقاربتی) باشد.

زمانی که در دوران بارداری ترشحات سبزرنگ را با یا بدون علائم مشاهده کردید حتما باید پزشکتان را ملاقات کرده و علت آن بررسی شود.

ترشحات صورتی رنگ در بارداری

- ممکن است ترشحات بارداری کاملا صورتی، صورتی تیره و یا صورتی روشن باشد. در دوران بارداری اغلب رنگ صورتی به خاطر مخلوط شدن خون با ترشحات سفید رنگ است. در اوایل بارداری مخصوصا روزهای بعد از انجام لقاح معمولا به مدت یک الی دو روز شما ترشحات صورتی رنگ را بصورت لکه بینی تجربه می کنید. این ترشحات بیشتر شبیه خونریزی لانه گزینی است و از علائم بارداری می باشد که جای نگرانی ندارد.

  • در روزهای آخر بارداری نیز شما ممکن است که این ترشحات صورتی رنگ را ببینید. که نشانه رسیدن زمان زایمان است.
  • گاهی نیز ترشحات صورتی رنگ نشان دهنده عفونت واژن است که اگر با خارش همراه بود حتما باید به پزشک خود اطلاع دهید تا بررسی شود.
  • در موارد خاص ترشحات صورتی رنگ می توانند نشان دهنده سقط جنین باشد.
  • دلیل دیگر ترشحات صورتی رنگ در بارداری، بارداری اکتوپیک است.

ترشحات زرد رنگ در بارداری

ترشحات زرد رنگ در دوران بارداری نیز نشان دهنده نوعی عفونت است. وقتی عفونت شدید تر می شود ترشحات به رنگ ترکیبی زرد و سبز در می آیند. این ترشحات زرد رنگ باکتری واژینوسیس است که همراه با خارش و تورم می باشند و باید تحت درمان قرار بگیرند.

در صورت مشاهده ترشحات واژن در اوایل بارداری چه زمانی باید به متخصص زنان مراجعه کنیم؟

* اگر شما ترشحات سفید رنگ دارید اما بو ندارد. با این حال این ترشحات باعث حساس شدن واژن و درد در آن ناحیه شده است بهتر است به پزشک مراجعه کنید چون ممکن است نوعی قارچ باشد که باید درمان شود.

 *اگر ترشحات خاکستری با بوی ماهی، که نشانه عفونت واژن است، را مشاهده کردید.

 *ترشحات سبز-زرد رنگ با بوی تند و شدید نیاز به مراجعه به پزشک دارند.

 *اگر ترشحات سبز-خاکستری و یا زرد روشن که بوی بدی دارند و همراه با خارش و احساس سوختگی هستند را تجربه کردید باز هم نزد پزشک بروید.

مراقبت های لازم در صورت وجود ترشحات واژن در بارداری

با رعایت موارد زیر احتمال عفونت را کاهش می‌دهید:

  • در صورت زیاد بودن ترشحات می‌توانید از پد بهداشتی استفاده کنید که ترشحات را جذب کند و لباستان کثیف نشود.
  • در هنگام بارداری از تامپون استفاده نکنید.
  • از شورت جنس نخی استفاده کنید.

همان طور که گفتیم ترشحات واژن در دوران بارداری افزایش پیدا می‌کند که بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی و شرایط بارداری است و تا زمانی که رنگ سفید داشته باشند و بو یا درد ایجاد نکنند کاملا طبیعی هستند. هر چند ممکن است برای بعضی از خانم‌ها بیشتر و برای برخی کمتر باشد. چون شرایط بارداری هر فرد کاملا منحصر به فرد است. اما در صورت مشاهده تغییر رنگ، بو و یا وجود درد حتما باید به متخصص زنان مراجعه کرده و علت را بررسی کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا