دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

پریود یا عادت ماهانه چیست؟

چرخه قاعدگی ماهیانه در زنان به این صورت است که ترشح هورمون‌ها باعث ضخیم شدن دیواره رحم شده و آن را برای بارداری آماده می‌کند؛ اما در صورتی که حاملگی رخ ندهد، دیواره داخلی رحم دچار ریزش شده و زنان به مدت ۳ تا ۷ روز دچار خونریزی می‌شوند، به این مدت دوره قاعدگی یا پریود گفته می‌شود که با درد و خستگی همراه است.

اولین قاعدگی نشان دهنده این است که بدن شما، اولین تخمک خود را تولید کرده است. پس از آن تخمدان ها، هر ماه یک تخمک تازه بالغ شده خود را از خود آزاد می‌کنند. به این فرایند، تخمک گذاری می‌گویند. سپس تخمک برای باروری منتظر می‌ماند و چنانچه باروری اتفاق نیفتد، ترشحات قاعدگیتان، ریزش کرده و خونریزی پریودی اتفاق می‌افتد.

 

پریود در دختران:

پریودT یکی از مراحل بلوغ در دختران است. پریود مانند بسیاری از علایم دیگر بلوغ ممکن است برای دختران گیج کننده باشد. بعضی از دختران ممکن است به نوعی از پریود شدن ترس داشته باشند یا نگران آن باشند. بسیاری از دختران و پسران درک کاملی از دستگاه تناسلی زنان و چگونگی کارکرد آن در طی یک دوره قاعدگی (پریود) ندارند و همین موضوع قاعدگی را برای آنان اسرارآمیز جلوه می‌دهد.

 

دوره پریود چگونه محاسبه میشود؟

یک دوره پریود (قاعدگی) مدت زمان اولین روز خونریزی در یک ماه تا اولین روز خونریزی در ماه بعد است. مثلاً اگر اولین خونریزی دختری در ۸ اردیبهشت باشد و روز اول خونریزی بعدی وی در ۲ خرداد باشد دوره قاعدگی او ۲۴ روز طول کشیده است (از ۸ اردیبهشت تا ۱ خرداد).

 

چرا طول و شدت پریود تغییر می‌کند؟

در بعضی از افراد چرخه‌های قاعدگی در سال‌های ابتدایی بلوغ، نوسان دارند. اما معمولا پس از چند سال، چرخه قاعدگی به ثبات نسبی می‌رسد و منظم و تکرارپذیر می‌شود. باید در هر چرخه، طول و شدت خونریزی یکسان باشد. هر چند ممکن است تغییراتی را از چرخه‌ای به چرخه دیگر مشاهده کنید چون شدت و طول پریود شما بستگی به هورمون‌هایتان دارد که می‌توانند به دلایل مختلفی کم و زیاد شوند. استرس، ورزش بیش از حد، رژیم غذایی یا مصرف قرص پیشگیری اضطراری – قرص صبح روز بعد از رابطه جنسی بدون محافظت- می‌توانند میزان هورمون‌ها را موقتا تغییر دهند.

همچنین اگر تخمک گذاری شما دچار اختلال شود و یا اتفاق نیفتد، چرخه قاعدگی از نظم طبیعی‌اش خارج می‌شود. اگر تخمک‌گذاری رخ ندهد، ممکن است شما اصلا خونریزی نکنید، یا ممکن است دیرتر از حد معمول خونریزی کنید. همچنین ممکن است شدت و طول پریود متفاوتی را تجربه کنید. در زمان نوجوانی و یا قبل از یائسگی، تخمک‌گذاری نامنظم بسیار شایع است. در این بازه‌های زمانی، رخ ندادن تخمک گذاری شایع‌ترین دلیل نوسانات پریود مانند پریود نشدن و یا خونریزی شدید، است. علاوه بر این، بیماری‌هایی مثل داشتن پلیپ‌های رحمی، فیبروم رحمی‌ و یا سندرم تخمدان پلی‌کیستیک هم می‌توانند پریود شما را دستخوش تغییر کنند. خونریزی شدید غیر قاعدگی و یا برخی داروها هم روی شدت و طول قاعدگی اثر می‌گذارند.

 

چه نوع پریودی «عادی» است؟ یا به عبارت دیگر چه علایم و یا تغییراتی طبیعی هستند؟

  • چرخه قاعدگی نرمال یا عادی بین ۲۴ تا ۳۸ روز طول می‌کشد. یعنی هر پریود باید بین ۲۴ تا ۳۸ روز بعد از شروع پریود قبلی آغاز شود.
  • پریود یاخونریزی قاعدگی که بین ۴ تا ۷ روز طول بکشد سالم و طبیعی است.
  • میزان خونی که از بدن دفع می‌شود اگر بین ۵ تا ۸۰ میلی‌لیتر،‌حداکثر شش قاشق غذاخوری، باشد طبیعی است. متوسط پریود حدود ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری (۳۵ تا ۴۰ میلی‌لیتر) خون و بافت است. افرادی که بیشتر از۵ تا ۶ قاشق غذاخوری خونریزی می‌کنند، «خونریزی سنگین» دارند. برای جذب مقدار طبیعی خونریزی (۵ تا ۸۰ میلی‌لیتر) حدودا به ۳ الی ۱۶ تامپون یا نوار بهداشتی نیاز است. البته اندازه‌گیری میزان خونی که دفع می‌شود با نوار بهداشتی یا تامپون دقیق نیست. استفاده از فنجان قاعدگی روش دقیق‌تری برای اندازه‌گیری شدت پریود است. توجه کنید که تخمین میزان خونریزی سخت است و اغلب افراد آن را بیشتر از حد واقعی تخمین می‌زنند. اگر پریود شما خیلی شدید و یا دردناک است که باعث اختلال در فعالیت‌های روزانه شما می‌شود حتما این مشکل را با کادر درمانی در میان بگذارید. خونریزی طولانی مدت و شدید قاعدگی می‌تواند منجر به کم‌خونی شود.
  • دیدن لخته خون به ویژه در روزهایی که خونریزی شدیدتر هست طبیعی است.
  • تغییر رنگ خون قاعدگی در طول پریود طبیعی است. معمولا هنگامی که شدت خونریزی کم است رنگ خونی که دفع می‌شود تیره‌تر است

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا