دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

بی بی چک چیست؟

بیبی چک وسیله‌ای است که از آن برای تشخیص بارداری استفاده می‌شود. این وسیله ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه برای اطمینان از حاملگی است. اگر پریود شما عقب افتاده یا روش جلوگیری از بارداری را درست اجرا نکرده‌اید، بهتر است پیش از هر کاری یک بیبی چک تهیه کنید و از وضعیت حاملگی خود مطمئن شوید.استفاده از بیبی چک نسبتا آسان است، با اینحال قابل اعتماد بودن نتیجه‌ی تست تا حد زیادی بستگی به روش و زمان استفاده از آن دارد.

طرز استفاده انواع بیبی چک

کاربرد بی بی چک برای تشخیص بارداری است و با تست ادرار تعیین می‌شود. اما به هر حال بیبی چک‌ها انواع مختلفی دارند و از همین رو آشنایی با روش استفاده از آن‌ها به طور دقیق می‌تواند به شما کمک کند تا این تست را به بهترین نحو و بدون خطا انجام دهید.

بی بی چک نواری:یکی از رایج‌ترین مدل‌های بی بی چک موجود در بازار که در قسمت انتهای آن یک ظرف 1 سانتی‌متری وجود دارد. شما باید چند قطره ادرار در این محفظه بریزید و سپس ظرف را به دستگاه وصل کنید. بعد 2 تا 10 دقیقه نتیجه تست مشخص می‌شود.

بی بی چک مستقیم :بیبی چک مستقیم نوع دیگری از تست‌های سریع بارداری است که باید مستقیماً روی آن ادرار کنید تا نتیجه تست بعد از 2 تا 10 دقیقه مشخص شود.

بی بی چک قطره چکانی:در سومین نوع بیبی چک که به آن قطره چکانی گفته می‌شود، باید با استفاده از قطره چکان مقداری ادرار روی حفره مشخص آن بریزید و چند دقیقه صبر کنید تا نتیجه مشخص شود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

چه موقع از بیبی چک استفاده کنم؟

ایده‌آل‌ترین زمان برای استفاده از بیبی چک، 21 روز بعد از رابطه‌ی جنسی محافظت نشده، یا سه هفته بعد از شکست روش بارداری، یا حداقل 1 روز بعد از تعویق قاعدگی است؛ بطور میانگین، سطح hCG حدود 7 تا 10 روز بعد از تخمک گذاری به 20 میلی واحد می‌رسد.

در طول هر چرخه‌ی قاعدگی اتفاقات زیر رخ می‌دهند:

  • در بیشتر خانم‌ها تخمک گذاری، 14 یا 15 روز بعد از اولین روز آخرین قاعدگی رخ می‌دهد.
  • اگر تخمک بارور نشود، قاعدگی بعدی 14 روز بعد از تخمک گذاری اتفاق می‌افتد؛ این دو دوره‌ی 14 روزه (مجموعا 28 روز) یک دوره‌ی قاعدگی را تشکیل می‌دهند.
  • اگر تخمک بارور شود، معمولا 9 روز بعد از تخمک گذاری (طی روزهای 6ام تا 12ام قاعدگی) لانه گزینی اتفاق می‌افتد.
  • بعد از لانه گزینی، تولید hCG شروع می‌شود. (روز 20ام تا 26ام چرخه‌ی قاعدگی)

 

آموزش خواندن نتیجه تست بی بی چک

نحوه خواندن تست بی بی چک، به صورت مفصل و کامل در بیشتر بروشورها شرح داده می‌شود. اما آشنا بودن با این روش خالی از فایده نیست.

  • بخش اعلام نتیجه کیت‌های بی بی چک، با دو حرف بزرگ انگلیسی T و C علامت گذاری شده است. معمولا حرف C در بخش بالا و T در قسمت پایین قرار دارد.
  • اگر بعد از گذشت مدت زمان 40 تا 60، دو خط قرمز را روی کیت مشاهده کردید، نتیجه بارداری شما مثبت است. در برخی از کیت‌ها، هر دو خط قرمز ممکن است پررنگ باشند. در بعضی دیگر نیز، یکی از خط‌های قرمز کمرنگ‌تر از دیگری است. این ویژگی، به برند کیت مورد استفاده شما بستگی دارد.
  • در صورتی که تنها یک نوار قرمزدر محل حرف C روی کیت نمایان شد، نتیجه تست شما منفی است.
  • اگر بیش از 5 دقیقه طول کشید تا هر دو خط قرمز نمایان شوند، نتیجه مثبت بی بی چک قابل استناد نیست و بهتر است تست را دوباره انجام دهید. به عنوان اصل کلی، مشاهده هرگونه تغییر رنگ کیت بعد از گذشت 10 دقیقه، نامعتبر و غیر قابل استناد است.
  • به وجود آمدن تنها یک خط قرمز در محل حرف T، به معنی نامعتبر بودن تست است. در این شرایط، بهتر است یک روز صبر کنید و تست را دوباره انجام دهید.

 

نتایج بی بی چک  چقدر قابل استناد است؟

همانطور که اشاره شد، کیت‌های بی بی چک نوعی رپید تست(تست سرعتی) هستند که در کمترین زمان ممکن، جواب آزمایشتان را آماده می‌کنند. اما سوال بسیار مهمی که هنگام استفاده از این کیت‌ها مطرح می‌شود، قابلیت استناد به نتایج یا میزان دقت آنها است.
خوشبختانه، این کیت‌ها به کمک فناوری‌های بسیار پیشرفته و با دقت بسیار بالا تولید می‌شوند و نتایج آنها تا 99 درصد دقیق و قابل استناد است. اما این به شرطی است که کیت معتبری را انتخاب کرده باشید و تمام مراحل استفاده را به درستی دنبال نمایید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا